Frank van Zwol: Het Thule incident
ISBN: 9789061126096
320 pagina's
Uitgeverij: Karakter Uitgevers BV

Het Thule incident
Frank van Zwol

Beroepsavonturier Frank van Zwol combineerde zijn eigen ervaringen, feiten en fictie tot een schitterende eco-thriller over een verdwenen kernbom op Groenland. Doordat feiten en fictie naadloos in elkaar over gaan weet je als lezer al snel niet meer wat nu wel en niet echt is en ga je helemaal op in het verhaal. Een verhaal dat wel heel realistisch is en daardoor misschien ook wel even spannend als angstaanjagend.

Feiten en fictie gecombineerd

In 1968 stortte er daadwerkelijk een Amerikaanse bommenwerper neer op Groenland en tot op de dag van vandaag is men niet zeker van waar één van de kernbommen die werden vervoerd is gebleven. Frank van Zwol gebruikt dit gegeven als uitgangspunt voor zijn boek en maakt daarbij gebruik van zowel eigen ervaringen als zijn duim om tot een spannend en realistisch geheel te komen. Het resultaat is een boek dat de lezer in sneltreinvaart meesleurt over de Groenlandse ijskap, waarbij heden en verleden elkaar telkens afwisselen.

Het verhaal

Het boek vertelt over een kleine expeditie van 6 mensen over de Groenlandse ijskap. Naast de gids en een lokale jager zijn er 4 betalende deelnemers: een journaliste, een milieu-activist en 2 gepensioneerde avonturiers, een Amerikaan en een Koreaan. Al vrij snel blijkt dat niet iedere deelnemer is gekomen om enkel de ijskap over te steken als avontuur. Een doemscenario komt boven en dan is het de taak van de overige expeditieleden om een ecologische ramp te voorkomen.

Eco-thriller

Van Zwol maakt met zijn eco-thriller duidelijk dat er ook een nieuwe vorm van terrorisme kan ontstaan. Milieuterrorisme zou je het kunnen noemen, waarbij een terrorist een ecologische of milieuramp doelbewust veroorzaakt om zo een groot aantal doden te veroorzaken. Van Zwol doet dat echter op een dusdanig geloofwaardige manier dat je als lezer je gaat afvragen hoe lang het duurt voordat het geschetste scenario in het boek werkelijkheid zou kunnen worden. Of is het toch enkel fictie?

Een absolute aanrader

Liefhebbers van thrillers, van expedities, van kou: allemaal kan ik ze dit boek van harte aanraden. Van Zwol laat zijn eigen ervaringen met expedities en extreme kou goed terug komen in het boek, waardoor het geheel zeer realistisch en gedetailleerd is. Tegelijkertijd zorgt de spanning en de balans tussen feiten en fictie ervoor dat je als lezer het boek niet meer wilt wegleggen totdat het helemaal uit is.

Too many connections

Too many connections