Keith Lye: 100 beroemde reizen
ISBN: 9789038919409

100 beroemde reizen
In het voetspoor van grote ontdekkingsreizigers, schrijvers en avonturiers
Keith Lye

Dit schitterende boek van Uitgeverij Elmar beschrijft 100 beroemde reizen over de gehele wereld en vormt een enorme inspiratiebron voor mensen die zelf graag reizen of mensen die het heerlijk vinden om weg te dromen op de bank, bij het lezen over de reizen van anderen. In het boek komen allerlei verschillende reizen aan bod, van de beroemde en gemakkelijk te bereizen Route 66 dwars door de Verenigde Staten tot aan de zeer avontuurlijke tocht door Venezuela op zoek naar de Verloren Wereld.

Inspiratiebron

Dit boek vormt zonder twijfel een inspiratiebron voor velen. Het boek, gebonden en voorzien van een harde kaft, is schitterend geïllustreerd met kaarten en kleurenfoto's. De informatie wordt geserveerd in kleine hapklare brokken en vaak zijn er bij de reisbeschrijvingen kleine blokjes met side-information opgenomen voor de liefhebbers. Al bladerend door het boek zal het bij elke lezer gaan kriebelen om zelf de koffer of rugzak te pakken en op weg te gaan. Voor hen die niet genoeg hebben aan de beschrijvingen in het boek zelf, wordt er bij nagenoeg elke reis verwezen naar andere boeken die betrekking hebben op de betreffende reis om verder te lezen.

Grote verscheidenheid

Hoewel de titel van het boek spreekt over 100 beroemde reizen staan er in het boek ook veel reizen die voor velen wellicht totaal onbekend zijn. Natuurlijk zijn de zeer bekende Route 66, Highway 61, de Zijderoute en de Oriënt Express opgenomen, maar daarnaast zijn er veel meer routes die minder bekend zijn onder het grote publiek. Het reizen gaat daarbij soms per auto, dan weer per trein of te paard. Denk dan bijvoorbeeld aan de de Grote Mars van het Rode Leger in China of de reis naar de kathedraal van Canterbury: The Pilgrims' Way.

Thematische indeling

De reizen zijn thematisch ingedeeld in verschillende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk beschrijft routes over de weg, waarna de trein en vervolgens de benenwagen aan bod komen. De thema's die daarna aan bod komen zijn onder andere reizen uit de geschiedenis, ontdekkingsreizen, kunstreizen, heilige routes en oorlogsgerelateerde reizen. Per thema worden er routes besproken die bijvoorbeeld door bekende auteurs of machtige legeroffficieren werden gevolgd. Het boek sluit af met een hoofdstuk dat reizen langs het natuurschoon van de wereld beschrijft.

Schitterende foto's en kaarten

Bij elke reisbeschrijving zijn schitterende foto's opgenomen van de betreffende reis. Op duidelijke overzichtskaarten valt direct te zien waar de reis plaatsvindt en langs welke plaatsen deze voert. De kaart neemt steeds de centrale plaats van de beschrijving in, waarbij de foto's er omheen zorgen dat je een beeld krijgt van de reis. De tekst beschrijft dan ook niet de route stap voor stap, maar geeft vaak meer een inleiding tot de route of een globale omschrijving van de reis. De blokjes met side-informatie die her en der naast de kaarten zijn opgenomen geven interessante informatie over bijvoorbeeld de beroemde reiziger die de reis als eerste maakte of de omstandigheden waarin de reis destijds werd gemaakt.

Ideaal geschenk

Het boek 100 beroemde reizen is een ideaal geschenkartikel voor mensen die van reizen houden of graag lezen over de reizen van anderen. Zoals gezegd is het een ware inspiratiebron, dus mocht je niet kunnen wachten dan kun je het boek natuurlijk ook prima aan jezelf cadeau doen...

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over '100 beroemde reizen' van Keith Lye.

Voettochten door Nepal (Hans de Clercq en Mirjam Letsch)
Marokko (Elmar Actief) (Daniela Schetar en Friedrich Köthe)