Mireille de la Lex en Fredrik Granath : Vanishing World
ISBN: 9780810994645
269 pagina's
Uitgeverij: Ambrams

Vanishing World
Mireille de la Lex en Fredrik Granath

Vijf jaar lang werd er gewerkt aan de foto’s van dit schitterende boekwerk. Het geeft een beeld van de bewoners van de Noordpool en hoe zij leven. Maar tegelijkertijd is het boek een noodoproep om te laten zien wat er verloren zou kunnen gaan als we niet beter omgaan met het milieu. En of je nu wel of niet achter de acties met betrekking tot ‘global warming’ staat: na het doorlezen en bekijken van dit boek kijk je met geheel andere ogen naar de Noordpool en haar bewoners.

Schitterende foto’s

Mireille de la Lez moest de meest extreme kou weerstaan om te kmen tot het resultaat dat je indit boek kunt bekijken. Maar het is het waard geweest: het boek staat werkelijk vol met schitterende foto’s. Foto’s van het indrukwekkende landschap, van de bewoners (ijsberen, zeehonden, vogels, etc.), maar ook van de fotografe zelf als zij aan het werk is. De foto’s geven een beeld van waar de dieren in deze omgeving mee te maken krijgen en hoe die omgeving, hoewel steeds in verandering, altijd onverbiddelijk en ijskoud is.

Sterke teksten

De foto’s zijn voorzien van sterke teksten. En hoewel ze uiteraard onmisbaar zijn, krijgen ze toch veel minder belang dan de foto’s. De teksten zijn dan ook vaak kort, to-the-point en vaak ook confronterend. Zeker als je leest wat de invloed (zowel grootschalig als kleinschalig) van de mens is op dit gebied en de bewoners. Maar die confrontatie is goed, want met dit boek maken zowel fotografe als schrijfster een duidelijke statement naar de rest van de wereld. Maar dan wel een statement in een schitterende vorm.

Goede verhaallijn

Het boek en de bijbehorende teksten zijn met zorg samengesteld. Er zit dan ook een goede ‘verhaallijn’ in het boek, als je dat zo al mag noemen. Als lezer maak je kennis met het gebied en de bewoners. Op die manier weet je waar het over gaat als we over de Noordpool spreken. Aan het eind van het boek wordt ook de toekomst van de Noordpool besproken en hoe wij daar wellicht invloed op hebben.

The making of…

Extra interessant (voor de liefhebbers) is vervolgens het hoofdstuk waarin wordt uitgelegd hoe de foto’s tot stand zijn gekomen. Een soort van ‘the making of…’ dus, waarin je kunt lezen wat voor materiaal een fotograaf meeneemt die vijf jaar lang werkt aan het fotograferen onder de meest barre omstandigheden. Erg leuk is het daarbij te lezen hoe de bewoners (bijvoorbeeld een poolvos) omgaat met deze bezoekers. En hoe de bezoekers vervolgens de vos moeten achtervolgen om een volgeschoten film terug te kunnen krijgen. Op die manier krijg je een veel beter beeld van wat er allemaal door het hoofd gaat van de fotografe tijdens de shootings.

Make a difference

Uiteraard wordt een dergelijk boek ook afgesloten met een ‘call for action’ of zoals het in dit geval heet: ‘We can also make a difference together’. Daarbij wordt een lijst van instanties en web-adressen gegeven waar je meer informatie kunt vinden over het International Polyar Year, het Wereld Natuurfonds en klimaatveranderingen. Van het boek zelf is er ook een website: http://www.vanishingworld.net/

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Vanishing World' van Mireille de la Lex en Fredrik Granath.

De Groote Trek (Marc Helsen)
Noorwegen (Elmar Actief) (Thomas A. Merk)