Frank van Rijn: Knipoog van het Nijlpaard
ISBN: 9038914342
243 pagina's

Knipoog van het Nijlpaard
Frank van Rijn

Frank van Rijn, de wereldfietser, beschrijft in dit boek zijn tocht dwars door Afrika. Startend aan de oost-kant fietst voor de Lepra-stichting naar Pointe des Almadies aan de west-kust. Tijdens zijn tocht probeert hij aandacht te vragen voor het werk van de Leprastichting en bezoekt dan ook regelmatig een hospitaal waar de Leprastichting werk verricht.

Deze geheel herziene en bijgewerkte editie bevat ook veel kleurenfoto's, wat het boek een extra 'weg-droom'-niveau geeft. Van Rijn beschrijft op zijn bekende 'recht-doorzee' manier wat hij onderweg allemaal meemaakt en hoe hij met de verschillende situaties omgaat. Oorlog, dure veerboten, roversbenden en hoogwaardigheidsbekleders geven zijn reisverhaal extra jus.

Het verslag loopt vloeiend en is eigenlijk continu boeiend om te lezen. Het is grappig om te zien hoe Van Rijn steeds weer terugkomt op zijn aloude verkondiging dat de fiets het beste vervoersmiddel is om een land te verkennen. Grappig zijn ook de beschrijvingen van lokale mede-fietsers die hij onderweg tegenkomt. Niet op een moderne licht-gewicht fiets, maar bijvoorbeeld een oud brik zonder remmen gevuld met een kleine jongen en een enorme berg koopwaar. Van Rijn passeert de jongen als ze bergopwaarts gaan, maar even later komt de jongen met grote snelheid langs gefietst met een beetje hulp van de zwaartekracht.

Het boek is ook voorzien van enkele overzichtskaarten zodat de lezer een beetje beter kan volgen waar zich wat precies afspeelt. Dat is wel zo prettig op een reis van zo'n 15.000 kilometer.

Frank van Rijn is een wereld-fenomeen als het gaat om fietsen in de wereld. Het genieten van het in aanraking komen met vreemde culturen, het afzien tijdens een helse klim op een stoffige weg of de praktische problemen van het vinden van een slaapplaats maakt zijn boeken leuk om te lezen. Zowel als leesboek voor de liefhebbers als soort van gids voor mensen met de dezelfde ambitie/bestemming.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 6.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Knipoog van het Nijlpaard' van Frank van Rijn.

Een vreemde eend in Afrika (Gert Duson)