Des Pawson: Handboek knopen
ISBN: 9789043912839
176 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Tirion

Handboek knopen
Des Pawson

Des Pawson is een absolute expert als het gaat om knopen. Al van jongs af aan was hij gefascineerd door knopen en zijn enthousiasme is inmiddels uitgegroeid tot een enorme schat aan kennis over het leggen en gebruik van knopen. In dit volledig herziene handboek geeft hij aan de hand van meer dan 800 foto’s uitleg over de meest gebruikte knopen ter wereld.

Inleiding tot knopenleer

In de inleiding van het boek wordt eerst uitgebreid in gegaan op verschillende soorten touw die kunnen worden gebruikt om knopen te leggen. Uiteraard wordt daarbij aandacht besteed aan het onderhoud van touw en welke materialen zoal gebruikt worden om touw te maken. Erg informatief, zeker voor mensen die denken dat je touw gewoon kunt opbergen zonder er verder naar om te kijken. En voordat je daadwerkelijk aan het knopen slaat worden er uiteraard nog enkele termen uitgelegd, evenals de verschillende touwtechnieken die nodig zijn om de knopen uit het boek goed te kunnen leggen.

Praktische gids

Het handboek knopen is vooral een praktische gids voor mensen die willen leren welke knopen ze wanneer kunnen gebruiken en hoe die knopen gelegd dienen te worden. Aan de hand van duidelijke foto’s wordt steeds stapsgewijs uitgelegd hoe een knop gelegd moet worden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van pijlen om de richting aan te geven en zorgen kleine icoontjes ervoor dat je direct ziet waar een knoop voor gebruikt kan worden.

Duidelijke foto’s

De meer dan 800 foto’s die zijn opgenomen in het boek zijn bijzonder duidelijk. De touwen worden steeds door twee handen gelegd, waarbij je precies kunt zien hoe je je handen en vingers moet houden om de betreffende knoop te leggen. Pijlen geven de richting van het touw/trekken aan, maar middels kleine notities worden bepaalde onderdelen van de knoop of het touw ook verduidelijkt. Als er meerdere touwen bij de knoop worden gebruikt, dan zijn ze gekleurd. Zo kun je precies zien welk touw waar naartoe gaat en kun je zelf snel een knoop uit proberen.

Meer dan 100 knopen

In het boek worden meer dan 100 knopen besproken door Pawson. Deze zijn duidelijk ingedeeld in verschillende groepen (stopper knopen, zekeringsknopen, verbindingsknopen, steken, lussen, vechten en plattingen en splitsen en takelingen. In de flap aan de binnenkant van de cover worden de verschillende groepen/hoofdstukken opgesomd, met daarbij direct in het kort de toepassing van de betreffende knopen. Zo kun je als lezer snel het hoofdstuk opzoeken voor de knoop die je nodig hebt en daar binnen vervolgens de juiste knoop vinden.

Goud voor buitensporters

Het uit je hoofd kennen van verschillende praktische knopen kan goud waard zijn voor buitensporters. Met welke knoop je je tarp kunt bevestigen, hoe je een zekeringsknoop aanlegt in geval van nood of hoe je verschillende stokken aan elkaar kunt binden, allemaal toepassingen die je als buitensporter goed kunt gebruiken. In die zin is het boek dan ook een must voor elke buitensporter die zijn of haar praktische kennis wil vergroten.

Over Uitgeverij Tirion
Tirion Uitgevers in Baarn is een succesvolle uitgeverij in de non-fictie markt. De uitgeverij is ontstaan uit een samenvoeging van diverse uitgeverijen: Tirion Uitgevers, Bosch & Keuning, Cantecleer en La Rivičre Creatief. De uitgeverij richt zich met een aantal specifieke fondsen, te weten culinair, natuur, hobby, sport en actuele titels, op een uitgebreid publiek. Bekende auteurs van de uitgeverij zijn: Daphne Deckers, Martin Gaus, Paul Fagel, Thea van Mierlo en Gordon Ramsay.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Handboek knopen' van Des Pawson.

Survival Gids (ANWB)
Handboek alpiene gevaren (Robert Steenmeijer)