Frank van Rijn: Aan de voet van de Tour de Madeloc
ISBN: 9038916574
335 pagina's

Aan de voet van de Tour de Madeloc
Frank van Rijn

Frank van Rijn is een soort van fietslegende in Nederland. Het aantal kilometers dat hij reeds maakte is ongekend en met zijn boeken inspireerde hij reeds heel wat mensen om ook hun boeltje op de fietsendrager te laden en er al trappend op de pedalen op uit te trekken. In 'Aan de voet van de Tour de Madeloc' blikt Van Rijn terug op een kwart eeuw fietstochten maken.

De Tour de Madeloc is een kleine heuvel, die nauwelijk de naam berg mag hebben, aan de Frans/Spaanse kust. Voor Van Rijn heeft de berg echter een bijzondere betekenis omdat het de setting is van zijn eerste echte bergtocht: verveeld tijdens een strandvakantie leent hij de fiets van een bareigenaar, knapt de fiets op en zet koers naar de top van de berg, zijn eerste berg. Nu, jaren later, is hij opnieuw aan de voet van de Tour de Madeloc en denkt terug aan de duizenden kilometers die hij inmiddels maakte over de hele wereld. Het boek verhaalt over zijn bezoek aan Zuid Amerika, zijn tochten door heet Afrika en de vele bijzondere, komische en soms tenenkrommende gebeurtenissen die hij tijdens die tochten meemaakte.

De manier waarop Van Rijn schrijft is bijzonder, aanstekelijk en lekker direct. Soms lijkt het alsof hij zijn overpeinzingen rechtstreeks aan het papier toevertrouwt, waardoor er complete conversaties met zichzelf lijken te ontstaan. Maar juist daardoor is het boek ook gevuld met schitterende uitspraken als 'mijn schaduw is een echte mooiweerfietser, verdwijnt de zon dan is hij er ook niet meer' en 'hoewel je de heuvels om je heen eigenlijk steeds lager komen te liggen als je hoger fietst, rijzen ze toch omhoog omdat je ze van veraf nooit zo hoog had ingeschat'.

Eerder verscheen dit boek onder de titel 'Vijfentwintig jaar later', maar nu is het voorzien van onder andere vele kleuren-foto's en overzichtelijke kaarten van de gereden routes. Een aanrader voor hen die van fietsen houden en alle andere reizigers die houden van lekker lezende reisverhalen.

Frank van Rijn is een wereld-fenomeen als het gaat om fietsen in de wereld. Het genieten van het in aanraking komen met vreemde culturen, het afzien tijdens een helse klim op een stoffige weg of de praktische problemen van het vinden van een slaapplaats maakt zijn boeken leuk om te lezen. Zowel als leesboek voor de liefhebbers als soort van gids voor mensen met de dezelfde ambitie/bestemming.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 10.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Aan de voet van de Tour de Madeloc' van Frank van Rijn.

Marokko (Elmar Actief) (Daniela Schetar en Friedrich Kthe)