Carl McKeating en Rachel Crolla: Europe's highest points
ISBN: 9781852845773
253 pagina's

Europe's highest points
Carl McKeating en Rachel Crolla

Carl McKeating en Rachel Crolla verzamelden samen de hoogste pieken van alle ‘landen’ van Europa. Daarbij gingen zij voor wat betreft de definitie van land wat losjes te werk: ‘landen’ als Vaticaanstad en San Marino zijn immers ook opgenomen en Groot Brittannië is voor het gemak opgedeeld in Wales, Engeland, Schotland en Noord Ierland. Ook het woord pieken moet je niet te letterlijk nemen, want naast Neerlands trots (Vaalserberg) zijn ook enkele andere ‘pieken’ niet anders dan gewoon het hoogste punt van het betreffende land. Dat maakt de verzameling echter niet minder interessant. Sterker nog: het is een heel inspirerend boekwerk om te kijken waar je zoal kun ‘bergwandelen’ in Europa.

Duidelijke beschrijvingen

De auteurs doen er alles aan om de beschrijvingen voor de verschillende ‘topbeklimmingen’ zo duidelijk mogelijk te maken. Elke route is dan ook rijkelijk voorzien van een kaart en de nodige praktische informatie. De routebeschrijvingen zijn kort en lekker to-the-point. Naast de ‘normaalroutes’ naar de diverse toppen zijn er ook alternatieven opgenomen in de gids, voor de avonturiers onder ons. Zo kun je het hoogste punt van Monaco, op maar liefst 162 meter hoogte, op 2 verschillende manieren bereiken. Beiden een simpele wandeling. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het bereiken van de Mont Blanc (Frankrijk en Italië) of de Dufourspitze (Zwitserland).

(On)zinnige feiten

Wist je dat Alfred Nobel een bekende Zweeds is die niet alleen naamgever is van de Nobelprijs, maar tevens de uitvinder van Dynamiet?Of dat de Spaanse wielrenner Miguel Indurain een artslag bij rust had van slechts 29 slagen per minuut en een longinhoud van 8 liter? Het zijn zo maar wat van de (on)zinnige feiten die bij elk land worden genoemd. Het geeft aan dat de auteurs vooral de lol er van in zien en het verzamelen van de 50 pieken niet zo zeer als een ultieme prestatie zien. In de teksten en routebeschrijvingen is overigens ook de nodige humor verwerkt, waardoor het geheel lekker wegleest.

Inspirerende verzameling

Hoewel de woorden ‘piek’ en ‘land’ in dit boek wellicht met een korreltje zout genomen moeten worden, kun je er niet omheen dat de verzameling een leuke inspiratiebron vormt voor bergwandelaars die eens wat anders willen. Dankzij de research van de auteurs kom je op plaatsen die je in eerste instantie wellicht nooit had bedacht bij het plannen van een wandelvakantie. De vele foto’s helpen daarbij een handje, want daar is het boek rijkelijk mee gevuld. Al met al een leuke gids voor bergwandelaars die eens wat anders willen.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Europe's highest points' van Carl McKeating en Rachel Crolla.

Italian Lakes (Step by Step) (Susie Boulton)
Tatragebergte (Sandra Bardwell)