Lynne Cox: Zuidwaarts met de zon
ISBN: 9789044619690
320 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker

Zuidwaarts met de zon
Lynne Cox

Lynne Cox is een openwaterzwemster met een bijzondere voorkeur voor koud water. Zo zwom ze de Beringstraat over evenals het Baikalmeer, het diepste meer ter wereld. Haar inspiratie haalde ze uit de reizen van Roald Amundsen, de ontdekkingsreiziger die 100 geleden als eerste mens op de Zuidpool stond. En dus volgde zij zwemmend(!) een deel van zijn route.

Inspirerend verhaal

In dit boek beschrijft de Cox niet alleen de bijzondere open water zwemtochten die ze in haar loopbaan heeft gedaan, maar tevens vertelt ze over de verschillende ontdekkingstochten van Roald Amundsen. Deze Noor vormde een inspiratiebron voor Cox om haar eigen dromen te verwezenlijken. En door haar eigen successen en de tochten van Amundsen in één boek samen te brengen is het haar gelukt om een zeer inspirerend boek te schrijven. In haar verhaal laat ze zien dat het verwezenlijken van dromen vaak iets is dat je zelf in de hand hebt.

Verleden en heden verweven

Door steeds terug te grijpen naar de tochten van Amundsen bij het beschrijven van haar eigen zwemtochten laat Cox heden en verleden steeds door elkaar heen lopen. Dit lijkt wellicht verwarrend, maar ze doet dat op een dusdanig vloeiende manier dat het totaal niet storend is. Sterker nog: het maakt het verhaal alleen maar sterker en bijzonder prettig om te lezen.

Foto's

Uiteraard zijn er de nodige foto's opgenomen in dit boek. Ook hier is er een balans tussen oude en nieuwe foto's gevonden die het interessant houden. De oude foto's laten duidelijk de ontberingen zien die de ontdekkingsreizigers van toen moesten doorstaan. Tegelijkertijd tonen de foto's van de tochten van Cox zelf hoe sterk een mens kan zijn op basis van wilskracht en uithoudingsvermogen.

Een echt cadeauboek

Zelf heb ik enorm genoten van dit boek, Niet alleen omdat het boek op een boeiende wijze vertelt over de avonturen van Amundsen, maar ook omdat Cox haar eigen ervaringen en inspiratie op zo'n goede manier ermee weet te combineren. Daarmee is het boek dat het zeker goed zal doen als cadeau, zowel voor mensen die houden van avonturen en (extreem) sporten als mensen die inspiratie willen putten uit de door elkaar gevlochten verhalen in het boek.

Over Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker

Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker is een toonaangevende Nederlandse uitgeverij. Naast een grote variatie aan literaire fictie geeft ze non-fictie van hoge kwaliteit uit. Er worden per jaar ongeveer 200 titels uitgegeven door 20 vaste medewerkers. Zij werken allemaal aan zowel het Prometheus- als het Bert Bakker-fonds. Bijzonder is de onafhankelijke status van de uitgeverij. Ze is een van de weinige zelfstandige uitgevershuizen in de Nederlandse boekenwereld. Uitgever en eigenaar Mai Spijkers runt de uitgeverij vanuit een kantoor aan de Herengracht in Amsterdam.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Zuidwaarts met de zon' van Lynne Cox.

Noorwegen (Elmar Actief) (Thomas A. Merk)
Op pad met rugzak en tent (Sjef van de Poel)