Jolanda Linschoten: Bergtochten in Schotland, Wales en Engeland
ISBN: 9789025744540
249 pagina's
Uitgeverij: Gottmer

Bergtochten in Schotland, Wales en Engeland
Jolanda Linschooten

Jolanda Linschoten is beroepsavonturier, freelance fotograaf en auteur. En die combinatie komt goed van pas bij het schrijven bij een wandelgids als deze. Naast het selecteren van enkele schitterende routes en deze vervolgens op levendige wijze te beschrijven is het haar ook gelukt om de gids, ondanks het kleine formaat, te vullen met sprekende foto’s.

Routes goed verspreid

De routes die voor deze gids zijn geselecteerd zijn goed verspreid. Uiteraard kun je een enorme gids schrijven met enkel routes in Schotland of Wales of Engeland alleen, maar door de krenten uit te pap te kiezen laat de auteur zien hoe mooi en ruig het landschap overal is. Bovendien maakt ze met de praktische informatie over ‘hoe er te komen’ duidelijk dat het allemaal goed bereikbaar is vanuit Nederland. Avontuurlijke tochten binnen handbereik dus.

Veel praktische informatie

Dat Jolanda een enorme berg aan ervaring heeft opgedaan tijdens haar expedities komt duidelijk naar voren in deze gids. De informatie die gegeven wordt is heel praktisch en to the point. Daardoor weet je als wandelaar precies wat je kunt verwachten en waar je je op moet voorbereiden. En dat dat soms lastig kan zijn vanwege mist of slecht weer in de besproken gebieden wordt uiteraard meerdere malen opgemerkt.

Dagtochten en meerdaagse routes

Erg prettig is dat in de gids niet alleen dagtochten, maar ook meerdaagse routes zijn opgenomen. ZO kun je zelf kiezen of je gaat voor de korte, maar zeer bijzondere uitstapjes of juist voor een tocht van meerdere dagen met wildkamperen of een B&B om te overnachten tussendoor. In totaal worden er 26 dagtochten en 11 meerdaagse tochten besproken, waarmee je in totaal 83 dagen onderweg kunt zijn. Ruim voldoende dus voor de eerstvolgende paar wandelvakanties.

Anekdotes en side-notes

In verschillende kaders worden her en des in het boek leuke anekdotes en side-notes geplaatst. Daarmee wordt niet alleen het boek verlevendigd, maar bovendien geeft het een beetje meer smaak aan de te bewandelen routes. Een goed voorbeeld is het stukje over whisky, met een levendige beschrijving van een bezoek aan een distilleerderij en vervolgens wat extra informatie over onder andere een meerdaagse whisky-route.

Geen detailkaarten

In het boekje zijn steeds per regio overzichtskaarten opgenomen, maar dus geen detailkaarten met daarin de route. Dat is ook niet nodig, want iedere wandelaar die naar deze gebieden gaat zal opteren voor de onovertroffen kaarten van Ordnance Survey. Per route staat dan ook duidelijk aangegeven welke kaart je nodig hebt. Naast uiteraard een duidelijke beschrijving van hoe er te komen, overnachtingsmogelijkheden, zwaarte, duur, hoogteverschil (met profiel), etc. Kortom: alle praktische informatie die je nodig hebt om je goed te kunnen voorbereiden op de route.

Compact, maar de moeite waard

Deze gids uit de Dominicus Adventure reeks is compact van formaat, maar zeker de moeite waard. Juist het formaat maakt het een handige gids om mee te nemen op je tochten. Tel daar de mooie foto’s, goede beschrijvingen en schat aan praktische informatie bij op en je snapt dat het een aanrader is voor een ieder die graag wil gaan bergwandelen in Schotland, Wales of Engeland.

Over Uitgeverij Gottmer

Gottmer is de uitgeverij van de Dominicus-reisgidsen, de klassieke Nederlandse reisgidsen serie. Het jasje van de serie is gemoderniseerd en er is Dominicus Adventure-serie is geïntroduceerd. De Dominicus Adventure-serie richt zich op de avontuurlijke buitensportactiviteiten en beslaat meerdere gidsen, waaronder deze reisgids.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Bergtochten in Schotland, Wales en Engeland' van Jolanda Linschooten.

3x Everest (Harry Kikstra)
Wandelen in Devon (Paul van Bodengraven en Marco Barten)