Martin Drost: Verantwoord klettersteigen voor beginners en gevorderden
ISBN: 9789070886851
96 pagina's
Uitgeverij: Flevodruk Harlingen

Verantwoord klettersteigen voor beginners en gevorderden
Martin Drost

Voor zover ik weet is dit de eerste Nederlandse uitgave die zich volledig richt op via ferrata/klettersteigen. Martin Drost schrijft vanuit zijn eigenervaringen over klettersteigen, niet alleen hoe te trainen en je voor te bereiden, maar ook over technieken, veiligheid en een groot aantal door hem geklommen routes. Het voorwoord wordt verzorgd door beroepsavonturier Wilco van Rooijen.

Eigen ervaringen

Als je dit boek doorleest, dan zul je nog al eens de ik-vorm en wij-vorm tegenkomen in de diverse beschrijvingen. Veel van de informatie lijkt dan ook gebaseerd op de eigen ervaringen van de auteur en zijn klimpartners. Dat is vooral goed terug te lezen in bijvoorbeeld het stuk over planning en natuurlijk is het goed terug te zien in de foto’s die in het boek worden gebruikt. Velen zijn immers gemaakt tijdens de beklimmingen van de auteur zelf. Smaken verschillen uiteraard, maar zelf vind ik dat wel een prettige manier van beschrijven. De informatie komt allemaal net iets persoonlijker over en veel minder droog dan soms het geval is bij dergelijke ‘handleidingen’.

Zowel voor beginners als gevorderden

Drost probeert met zijn boek zowel de beginners als gevorderden aan te spreken. Hij legt niet alleen de basis uit, maar gaat soms ook dieper in op wat te doen bij moeilijke routes of hoe bijvoorbeeld je beter voor te bereiden op zware routes of klimvakanties. De meeste routes die hij beschrijft lijken vooral geschikt voor mensen die al enige ervaring hebben met klettersteigen, maar de bijbehorende foto’s zullen zeker tot de verbeelding spreken bij beginner die daardoor gemotiveerd raken om zich verder te verdiepen in deze klimsport.

Leuke foto’s

Het boek is ruimschoots voorzien van kleurenfoto’s. Daarbij is duidelijk te zien dat het hier bijna altijd gaat om foto’s die zijn gemaakt tijdens de tochten van de auteur zelf. In sommige gevallen, bijvoorbeeld in het hoofdstuk over techniek, zijn de foto’s daardoor niet altijd even informatief. Van mij zouden ze iets meer gericht mogen zijn op het daadwerkelijk tonen van verschillende klimtechnieken en dan uiteraard ook duidelijker het verschil tussen goed en fout aangeven. Wat juist weer wel erg leuk is aan de foto’s is dat het enthousiasme voor de klettersteigsport er van af spat. Ze laten goed zien dat de auteur en zijn klimpartners veel plezier beleven aan het klauteren langs de staalkabels, iets wat er zeker toe zal bijdragen dat ook de lezer enthousiast wordt van bijvoorbeeld getoonde routes.

Kinderen en via ferrata

Op dit moment is de combinatie van kinderen en via ferrata een erg hot topic, juist omdat inmiddels veel duidelijker is geworden dat normale vf-sets onveilig blijken voor kinderen. Ondanks dat de auteur meerdere malen zijn zoon als voorbeeld gebruikt op foto’s in de gids, gaat hij jammer genoeg redelijk voorbij aan het mogelijke gevaar voor kinderen. Bijzekeren komt slechts summier aan bod en vooral het feit dat een kind te klein is wordt gezien als een probleem. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat juist het te lage gewicht van kinderen voor een groot gevaar kan zorgen als ze vallen (vf-sets zijn niet berekend op zo’n laag gewicht). Iets waar ouders met klimaspiraties voor hun kinderen dus zeker rekening mee dienen te houden.

Veel informatie

Ondanks het gemis aan informatie over via ferrata met kinderen biedt deze gids bijzonder veel informatie. Misschien zelfs wel te veel gezien de manier waarop de pagina’s soms te vol met tekst lijken te staan. Ik zelf zie tekst liever in kleinere brokken worden aangeboden, zodat je er snel doorheen kan lezen en scannen. Dat is bij dit boek wat minder makkelijk door de grote hoeveelheid tekst, maar daarmee is het wel een enorme bron van informatie geworden voor mensen die graag meer willen weten over klettersteigen. Zeker mensen die ook wat extra informatie willen voer via ferrata routes in Oostenrijk kunnen hun hart ophalen met deze handleiding.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Verantwoord klettersteigen voor beginners en gevorderden' van Martin Drost.

Rustiek kamperen Spanje en Portugal (Bert Loorbach)
Long Way Down (Ewan McGregor en Charley Boorman)