Robert Steenmeijer: Touwtechnieken voor de bergsport op rugzakformaat
ISBN: 9043907006
175 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Tirion

Touwtechnieken voor de bergsport op rugzakformaat
Robert Steenmeijer

Robert Steenmeijer schreef eerder al eens hét standaardwerk 'Touwtechnieken van de bergsport', maar werd op het idee gebracht om nu tevens een zakformaat-versie uit te geven door een klimmer die hem belde met de mededeling dat hij het grote boek niet bij zich had tijdens zijn klim en nu even twijfelde. Of Robert hem zo door de telefoon even kon helpen (de klimmer belde vanuit de bergen, tijdens het klimmen). Maar naast het kleinere formaat en de weerbestendige uitvoering ervan, is ook de inhoud stevig onder handen genomen: alle technieken zijn nog eens onder loep genomen en nieuwere, veiligere technieken zijn toegevoegd.

In de eerste tien hoofdstukken wordt eerst het een en ander uitgelegd over de verschillende soorten knopen en het te gebruiken materiaal. De nadruk ligt daarbij uiteraard op het veilig gebruiken van materiaal en het op de juiste manier gebruiken ervan (onlosmakelijk met elkaar verbonden!). In de daaropvolgende 18 hoofdstukken bespreekt Steenmeijer de verschillende situaties die voor kunnen komen en wat voor touwtechnieken er dan moeten worden toegepast.

In het boek zijn geen foto's opgenomen: alles wordt met zeer duidelijke, schematische tekeningen weergegeven. Hierdoor wordt de aandacht niet afgeleid van de lezer en is het makkelijk om de uitgelegde stappen te volgen.

Het boek is zo uitgebreid als een standaardwerk hoort te zijn. Het kleine formaat doet wellicht anders denken, maar het boek is verrassend compleet en nagenoeg alle mogelijke situaties worden besproken. Het boek is daardoor niet alleen interessant voor sportklimmers, maar zeker ook voor bergwandelaars die af en toe een gletsjer over moeten steken of klettersteigeraars die nog even willen checken of ze alles wel veilig doen. Het boek is dan ook een perfect naslagwerk van dé specialist van Nederland.

Robert Steenmeijer is als enige Nederlander gediplomeerd Oostenrijks berg- en skigids. In de Alpen ondernam hij talloze beklimmingen en skitoeren en vele eerstebeklimmingen staan op zijn naam. Hij leidde meer dan 25 expedities over de hele wereld. Robert examineert tochtleiders van de NKBV. Van hem verschenen eerder de handboeken Touwtechnieken voor de bergsport en Alpine gevaren. Op zijn website (www.robertsteenmeijer.nl) zijn eventuele correcties na te slaan.

Over Uitgeverij Tirion
Tirion Uitgevers in Baarn is een succesvolle uitgeverij in de non-fictie markt. De uitgeverij is ontstaan uit een samenvoeging van diverse uitgeverijen: Tirion Uitgevers, Bosch & Keuning, Cantecleer en La Rivière Creatief. De uitgeverij richt zich met een aantal specifieke fondsen, te weten culinair, natuur, hobby, sport en actuele titels, op een uitgebreid publiek. Bekende auteurs van de uitgeverij zijn: Daphne Deckers, Martin Gaus, Paul Fagel, Thea van Mierlo en Gordon Ramsay.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Touwtechnieken voor de bergsport op rugzakformaat' van Robert Steenmeijer.

Wandelen in Devon (Paul van Bodengraven en Marco Barten)
Tibet - Escape from the roof of the world (Dieter Glogowski en Franz Binder)