Sabriye Tenberken: Met andere ogen
ISBN: 9789058314536
319 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Sirene

Met andere ogen
Sabriye Tenberken

Sabriye Tenberken is blind. Dat was voor haar echter geen reden om niet haar eigen pad uit te stippelen in het leven en dus trok ze naar Tibet om daar een school op te richten voor blinde kinderen. Blinden hebben in Tibet namelijk een zeer slechte positie en worden vaak gezien als ‘minderen’. Tenberken leert de kinderen echter lezen en schrijven, leert ze een Buitenlandse taal en laat ze zien dat ze zonder al te veel problemen onderdeel kunnen vormen van de maatschappij. En daarbij hoort ook het uitoefenen van sport, bijvoorbeeld expeditieklimmen.

Tenberken was geďnspireerd geraakt door de beklimming van de Mt. Everest door Erik Weihenmayer. Ondanks zijn blindheid wist hij immers de Mt. Everest te beklimmen en daarmee aandacht te vragen voor het feit dat een blind persoon niet perse zielig of onhandig hoeft te zijn. Een betere inspiratiebron voor ‘ haar’ kinderen kon Tenberken zich niet voorstellen en dus wilde ze graag een bergwandeling maken met deze Amerikaanse bergbeklimmer en enkele kinderen. Het pakte echter anders uit: in plaats van een gewone bergwandeling werd het een heus klimproject. Onder leiding van Weihenmayer en enkele andere professionele klimmers zou een groep van zes blinde kinderen een neventop van de Mt. Everest gaan beklimmen, de Lhakpa Ri.

Het boek beschrijft de lange weg naar de expeditie toe. De kinderen vertellen over hun voorgeschiedenis en Tenberken zelf verhaalt over de avonturen die ze moest doorstaan om door te kunnen gaan met haar opleidingscentrum. Daarbij inbegrepen een tocht met nieuw aangekochte paarden die bestemd waren voor het centrum en de klimtrainingen die met de kinderen werden ondernomen.

De expeditie komt eigenlijk pas erg laat in het boek aan bod en wordt bovendien erg kort besproken. Dat is eigenlijk ook niet vreemd als je bedenkt dat voor Tenberken de gehele voorbereiding als team veel belangrijker was dan het doel van de klimmers. Dat laatste doel is uiteindelijk ook niet gehaald, mede veroorzaakt door het slechte weer waar ze onderweg mee te maken krijgen. De groep wordt genoodzaakt om pas op de plaats te maken en komt zo alsnog tot een hoogtepunt: een waar ijspaleis.

Bij het lezen van een beschrijving van het boek dacht ik eerst te maken te hebben met een soort expeditieverslag van een beklimming van de Lhakpa Ri. Dat bleek het helaas niet zijn, gezien de weinige aandacht die besteed wordt aan de expeditie zelf. Dat maakt het boek echter niet minder interessant. Het verhaal van Tenberken en haar vriend Paul is zeer boeiend en kan voor velen als voorbeeld worden gezien. Ook is het een goede ‘ eye-opener’ om te zien waar een blinde zoal mee te maken krijgt in het dagelijks leven. Want hoewel het niet altijd even makkelijk zal zijn, laat Tenberken duidelijk zien dat je ook geen medelijden hoeft te hebben met een blinde persoon zoals sommige mensen dat hebben. Een blinde is namelijk vaak tot veel meer in staat dan zijn of haar omgeving in eerste instantie zou denken. Een inspirerend boek dus, waarvan er inmiddels ook een film gemaakt is.

Sabriye Tenberken (1970) werd op twaalfjarige leeftijd blind. Samen met Paul Kronenberg richtte zij de organisatie Braille zonder Grenzen op. Zij heeft voor haar werk diverse onderscheidingen ontvangen en werd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau geslagen. In 2006 ontving zij de Moeder Teresa Award. Sabriye Tenberken publiceerde eerder Mijn weg leidt naar Tibet, dat een internationale best-seller werd.

Over Uitgeverij Sirene
Uitgeverij Sirene bv is gevestigd aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam en geeft ongeveer 30 boeken per jaar uit voor mensen die van lezen houden, en voor wie ontspanning en herkenning voorop staan in de boeken die ze lezen. Boeken voor mensen die iets willen weten over de wereld, die maatschappelijk betrokken zijn. Boeken afkomstig uit de hele wereld: spannende boeken, literaire romans, levensverhalen, grenzeloze reisboeken, culinaire boeken en hippe boeken voor de moderne vrouw: Sirene verleidt tot lezen! Bekende schrijvers van Sirene zijn bijvoorbeeld Waris Dirie, Mike Gayle, Erica Jong, Patricia Highsmith, Julia Navarro, Yoyo van Gemerde en Nina Killham.

How to shit in the woods (Kathleen Meyer)
Bergtochten in Noorwegen (Jolanda Linschooten)
Met uitzicht op de Écrins (Noes Lautier en Robert Eckhardt)