Frank van Rijn: De gouden capuchon
ISBN: 9038917295
270 pagina's

De gouden capuchon
Frank van Rijn

Wereldfietser Frank van Rijn publiceerde onlangs zijn nieuwste boek: De gouden capuchon. Dit reisverslag gaat over het in vervulling gaan van een lang gekoesterde wens: het fietsen naar Tibet en Nepal vanuit Nederland.

Wederom is het Van Rijn gelukt om een zeer vermakelijk en beeldend verslag te schrijven van een tocht die slechts weinig mensen zullen nadoen. Van Rijn zelf vindt het schijnbaar de normaalste zaak van de wereld, want de ‘aanlooproute’ –vanuit Nederland naar Kirgizstan- bespreekt hij niet eens in het boek. Alle aandacht gaat uit naar de tocht die als het ware begint met een rondrit door Kirgizstan en vervolgens naar China en Tibet voert.

Als liefhebber van de boeken van Van Rijn keek ik uit naar dit tochtverslag. Het is namelijk vrijwel voor het eerst dat Van Rijn echt de kou op gaat zoeken, meestal verkiest hij toch de warmere delen van de wereld voor zijn kilometerslange tochten. Een beschrijving van een tocht waarbij hij het zeker koud zal krijgen staat dan ook garant voor het nodige improvisatievermogen om warm te blijven. Wat te denken van het volledig dichtnaaien van de ventilatiemogelijkheden van de tent om maar geen warmte te verliezen? Of de aankoop van dik deken en dikke winterjas (‘Made in China’) om ook op het laatste stuk van de route niet aan een zekere dood door bevriezing ten prooi te vallen?

Schitterend zijn de overpeinzingen van deze man tijdens zijn lange dagen in het zadel. Een trapper die het uiteindelijk kilometers na een stad begeeft is daarmee geen slechte trapper, maar juist een te goede trapper. Anders was hij immers wel net vóór de stad bezweken en dat had een hoop ellende bespaard. En echt last van miscommunicatie is er met de locale bevolking ook niet echt: voorwaarde voor miscommunicatie is namelijk het aanwezig zijn van enige communicatie. En die is er amper als je elkaar helemaal niet verstaat en dus kun je ook niet miscommuniceren.

Het boek staat vol met dergelijke waarheden als een koe. Heerlijk om te lezen en om je ere en beeld bij te vormen hoe deze oude man laat op de middag tot rust probeert te komen in een hut in ‘the middle of nowhere’, terwijl een plaatselijke schone hem probeert te verleiden tot een dansje. Gezien de wraak van mevrouw na zijn weigering zal Van Rijn bij een volgende gelegenheid zeker ingaan op de uitnodiging en desnoods zijn vermoeide beentjes even van de vloer gooien.

Het is Van Rijn opnieuw gelukt om een schitterend en onderhoudend verslag te schrijven van een monstertocht. Het is dan ook te hopen dat hij op zijn ‘ oude dag’ doorgaat met fietsen en er nog vele van dergelijke reisverhalen mogen volgen. Gezien zijn niet te temperen enthousiasme is dat gelukkig niet uit te sluiten.

Frank van Rijn is een wereld-fenomeen als het gaat om fietsen in de wereld. Het genieten van het in aanraking komen met vreemde culturen, het afzien tijdens een helse klim op een stoffige weg of de praktische problemen van het vinden van een slaapplaats maakt zijn boeken leuk om te lezen. Zowel als leesboek voor de liefhebbers als soort van gids voor mensen met de dezelfde ambitie/bestemming.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 10.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'De gouden capuchon' van Frank van Rijn.

Mijn Pyreneeën (Ton Joosten)