ISBN: 9025734855
440 pagina's
Uitgeverij: Gottmer

Bergtochten in Noorwegen
Jolanda Linschooten

Een recensie van Ron Bloksma van Buitensport-Schotland.nl

Eigenlijk had ik pas ergens in juni tijd voor het schrijven van een recensie van het boek ‘Bergtochten in Noorwegen’. Maar na een paar bladzijden gelezen te hebben van deze gids, werd ik erg enthousiast en realiseerde ik me dat er haast was geboden. Het zou erg jammer zijn als mensen die nu een (berg-)wandelvakantie in Noorwegen aan het voorbereiden zijn, niet weten dat deze fraaie Nederlandse gids is verschenen.

Jolanda van Linschoten is er in geslaagd een zeer overzichtelijk boek te schrijven over wandelen in de bergen van Noorwegen. Er is voor ieder wat wils. Korte en langere dagtochten en meerdaagse tochten. De zwaarte varieert van eenvoudige en korte tochten met een gering hoogteverschil over gemarkeerde paden tot langere tochten met grote hoogteverschillen en ook alpiene tochten. Van het grote scala aan Noorse berggebieden zijn de elf belangrijkste en bekendste geselecteerd en deze worden nader toegelicht. In totaal worden er in de betreffende gebieden 28 dagtochten en 13 meerdaagse tochten uitvoerig beschreven. Daarnaast nog eens suggesties gedaan voor 37 dagtochten en 18 meerdaagse tochten.

De selectie van berggebieden vind ik erg goed gekozen. Zelf ben ik eenmaal in Noorwegen geweest. Van tevoren had ik me uitvoerig ingelezen voor het maken van dag-, meerdaagse en alpiene wandeltochten. Daar had ik meerdere Engelstalige en Duitstalige wandel- en klimgidsjes voor nodig. Nu vind ik alles overzichtelijk terug in ‘Bergtochten in Noorwegen’.

De inhoud: Na de welbekende algemene introductie over Noorwegen en zijn geschiedenis, wordt er nader ingegaan op de Noorse bergen. Wat valt er te zien qua landschap, flora en fauna. De specifieke eigenschappen van het bergwandelen in Noorwegen wordt uit de doeken gedaan in het hoofdstukken ‘Fjellhoppen’. Uiteraard wordt er uitvoerig stil gestaan bij het de Noorse bemande en onbemande berghutten. Ook de topografische kaarten die je benodigd hebt voor het wandelen worden toegelicht.

De beschrijvingen en tips met wandelingen zijn verdeeld over de elf berggebieden. Na een karakterschets van het gebied en de mogelijkheid tot wandelen, wordt de bereikbaarheid met openbaar vervoer toegelicht. Daarop volgt per gebied een aantal beschrijvingen en suggesties voor wandeltochten. Alle wandelingen zijn duidelijk gekwalificeerd en voorzien van lengte, duur en hoogteverschil. Het is een evenwichtige selectie van zware en lichtere tochten, tochten langs berghutten of bivaktochten. Dit maakt het gidsje erg waardevol. Mocht je door de weersomstandigheden geforceerd worden af te zien van een meerdaagse tocht, is er altijd wel een dagalternatief voorhanden. Ook zijn er enkele (dag-)tochten opgenomen waarvoor stijgijzers en pickel noodzakelijk zijn.

Het boek wordt afgesloten met een servicekatern waarin diverse adressen, informatie en tips van en over hutten, websites, vervoer, tips voor andere bergsportmogelijkheden, etc staan.

Kortom: Een must voor iedereen die gaat wandelen in Noorwegen. Een lust om te lezen en heerlijk om al vast je vakantie te plannen. Eigenlijk is er maar één nadeel aan deze reisgids. Het is te omvangrijk om mee te nemen in je rugzak.

Jolanda Linschooten is ex-lerares die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Tegenwoordig duikt haar naam dan ook regelmatig op als auteur in de Op Pad en Grasduinen. Deze reisgids, in de Dominicus Adventure-serie, is haar eerste boek.

Over Uitgeverij Gottmer
Gottmer is de uitgeverij van de Dominicus-reisgidsen, de klassieke Nederlandse reisgidsen serie. Het jasje van de serie is gemoderniseerd en er is Dominicus Adventure-serie is geïntroduceerd. De Dominicus Adventure-serie richt zich op de avontuurlijke buitensportactiviteiten en beslaat meerdere gidsen, waaronder deze reisgids ‘Bergtochten in Noorwegen’.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 7.40.
Er zijn 10 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Bergtochten in Noorwegen' van Jolanda Linschooten.

De 15 mooiste huttentochten in de Pyreneeën (Ton Joosten)