Henk Filippo: Finland (ANWB Actief)
ISBN: 9018021989
138 pagina's
Uitgeverij: ANWB Media/Boeken

Finland (ANWB Actief)
Henk Filippo

Finland staat ook wel bekend als het land van 1000 meren. Lees je deze kleine gids van de ANWB echter door, dan kom je er snel achter dat het er in werkelijkheid ruim 188.000 zijn! En dat is slechts één van de vele feiten en feitjes waar het boekje vol mee staat.

ANWB Actief is een serie van compacte boekjes die proberen zo veel en overzichtelijk mogelijk aan te geven wat er zoal in een land of streek te doen is. Voor een land als Finland is dat uiteraard niet makkelijk, maar toch lijkt het werk vrij compleet. Het boek is opgedeeld in drie onderdelen: een overzicht van steden, dorpen en nationale parken, een overzicht van dagtochten en een ABC van Finland.

Het overzicht van de steden en dorpen is vooral handig als je even snel wilt weten wat er te doen is in een dorp of stad waar je in de buurt bent. Dit deel van het boekje staat dan ook vol met praktische informatie. Niet alleen openingstijden, maar bijvoorbeeld ook tips over te bezoeken websites en overzichten van musea en andere bezienswaardigheden. De opgenomen plaatsen zijn tevens terug te vinden in de overzichtskaart voorin de gids. Middels een redelijk groot aantal kleurenfoto's kun je en beetje de sfeer proeven van de plaatsen die in de lijst staan.

Vreemd genoeg ontbreken die die foto's in het tweede onderdeel van het boek: de dagtochten. Erg vreemd eigenlijk, want juist hier zouden foto's een zeer goede aanvulling zijn om te zien of je een bepaalde route met je smaak overeenkomt. Je zult het dus met de beschrijvingen moeten doen. Die zijn overigens goed en duidelijk. Elke beschrijving begint met een blok algemene informatie met betrekking tot het karakter van de tocht en praktische info als lengte, zwaarte en hoogteverschil. Daarna volgt een beschrijving van de route zelf, waarbij soms ook wat extra informatie wordt gegeven over de omgeving. Er zijn overigens verschillende soorten dagtochten, van wandel- en fietstochten tot kano- en autotochten.

Het laatste onderdeel bestaat uit een ABC van Finland, met veel praktische informatie voor de reiziger. Zaken als transport (openbaar vervoer, etc.), winkelen en het allemansrechten komen hier in alfabetische volgorde aan bod. Makkelijk als je snel even iets wilt opzoeken, waarvoor je overigens ook het register helemaal achter in het boekje kunt gebruiken.

Over ANWB Media/Boeken
ANWB Media/Boeken maakt deel uit van de bekende ANWB. De boeken die zij uitgeven zijn vaak van hoge kwaliteit en bedoelt om zowel leden als niet-leden te helpen bij het vinden van leuke bestemmingen, het leren van vaardigheden (rijles, vaarbewijs, etc.) of het beter begrijpen van de natuur (natuurgidsen, etc.).

Too many connections

Too many connections