Marc Helsen: In het spoor van Peking Express
ISBN: 9020961373
191 pagina's

In het spoor van Peking Express
Marc Helsen

Het is Marc Helsen weer gelukt: het schrijven van een reisboek dat je na de eerste bladzijde niet meer wilt neerleggen tot het boek helemaal uit is... En dat is iets van Helsen een abonnement lijkt te hebben, want met zijn voorgaande boeken was het niet anders.

Deze keer ging Helsen mee met de film-crew van het Tv-programma Peking Express waarin de deelnemers een helse tocht moeten afleggen van China naar India, maar waarbij onderweg ook nog even Nepal wordt meegepikt. De auteur beschrijft op uitvoerige wijze de gebieden waar de deelnemers doorheen trekken, waarbij hij op zeer vermakelijke wijze zijn ontmoetingen met de plaatselijke bevolking verhaalt.

De opbouw van het boek is bijzonder: voor elk stuk van de route krijgt de lezer eerst een flink stuk tekst voorgeschoteld, waarna er steeds een groot aantal pagina's met schitterende foto's volgen. Op die manier kun je eerst helemaal 'wegdromen' bij de gedachte aan onder andere gebraden hondenvlees, vrouwen gekleed als prinsessen en stampvolle treinen in India, om ze vervolgens op de foto's te bekijken. Een leuke opbouw, omdat het aanzet tot heen en weer geblader in het boek en je daardoor steeds meer wilt lezen.

Al met al is dit boek opnieuw een 'echte' Marc Helsen uitgave, want opnieuw weet hij op een bijzonder heldere manier een idee te geven van wat er leeft aan de andere kant van de wereld. Geen wonder dat de programmamakers Helsen hebben gevraagd om mee te reizen. Op die manier kunnen de deelnemers van het programma ook nog nalezen waar ze allemaal geweest zijn en wat ze in hun haast gemist hebben...

Als journalist verbonden aan Het Nieuwsblad maakte Marc Helsen verschillende reizen. Tijdens zijn reizen laat hij de lezer kennis maken met de plaatselijke cultuur en gewoonten, echter niet zonder hier en daar zijn eigen commentaar en mening daarbij prijs te geven. Wellicht dat juist daardoor het lezen van zijn boeken zo interessant is.

Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)