Ton Joosten: De 100 mooiste dagwandelingen in de PyreneeŽn (deel 1)
ISBN: 9789038917603
302 pagina's

De 100 mooiste dagwandelingen in de PyreneeŽn
Ton Joosten

Deel 1: Westelijke PyreneeŽn (Baskenland, Parc National des Pyrťnťes Occidentales, Aragon)

Liefhebbers van de PyreneeŽn hebben minimaal 7 boeken van Ton Joosten in hun boekenkast staan. Deze PyreneeŽn-kenner is zoín beetje de enige Nederlandse auteur die de gehele PyreneeŽn inmiddels meerdere malen heeft bezocht en daar goede gidsen over heeft geschreven. Zijn nieuwste reisgids is tweedelig, waarvan deel 1 hier besproken wordt. Deel 2 staat gepland voor 2008.

In dit eerste deel worden de 50 mooiste dagwandelingen van de westelijke PyreneeŽn besproken: vanaf Baskenland tot aan de Aneto in Aragon. Joosten maakte een selectie uit de vele dagwandelingen die hij heeft gemaakt en de routes die hij koos voor deze gidsen heeft hij zelf dan ook meermalen gelopen. En dat is te zien, want de wandelingen zijn stuk voor stuk juweeltjes voor wat betreft omgeving, ligging en uitzichten. Een aanrader dus voor hen die de PyreneeŽn als bestemming voor hun volgende wandelvakantie hebben gekozen.

De routebeschrijvingen zijn steeds zeer compleet en voorzien van mooie fotoís en duidelijke overzichtskaarten. De routes worden steeds puntsgewijs beschreven, beginnend met praktische informatie over onder andere type wandeling, startplaats, hoogteverschil en beste tijd. Vooral dat laatste is een zeer bruikbaar hulpmiddel voor mensen die hun tochten willen plannen op basis van te verwachten weersomstandigheden. Uiteraard wordt ook steeds aangegeven welke kaart(en) je het beste kunt gebruiken bij het lopen van de route. De route zelf is steeds opgedeeld in Ďetappesí tussen duidelijk herkenbare punten in de route. Daarbij worden ook de tussentijden aangegeven, zodat je een beetje kunt volgen tijdens het lopen of je inderdaad de richttijd van de route volgt en dus op tijd aankomt bij de hut of terug bij het startpunt.

Het boek beperkt zich echter niet alleen tot routebeschrijvingen. Als PyreneeŽn-kenner en frequent bezoeker van het gebied in de afgelopen ruim 20 jaar neemt hij de vrijheid om zijn kijk op de ontwikkelingen van de PyreneeŽn te geven. Wat is er veranderd, zowel in positief als in negatief opzicht in dit schitterende stuk natuur? Joosten laat duidelijk merken dat vooruitgang niet altijd positief hoeft te zijn voor de natuur (vaak niet zelfs), maar is daarbij wel realistisch in zijn kijk op het heden en de toekomst.

Ook handig is de hoeveelheid extra informatie over onder andere flora en fauna, uitrusting en reizen naar en in de PyreneeŽn. Een verplicht hoofdstuk voor elke bergwandelaar is het stuk over de gang van zaken in berghutten. Nog te vaak blijken mensen compleet verkeerde verwachtingen te hebben van berghutten of zich niet te kunnen houden aan de eenvoudige regels die gelden voor het overnachten in deze.

Concluderend kun je alleen maar zeggen dat Joosten zijn liefde voor de PyreneeŽn nauwelijks op een betere manier had kunnen verwoorden dan met een dergelijk gids met prachtige routes. Het is nu wachten geblazen om op het volgende deel met de resterende 50 mooiste dagwandelingen in de oostelijke PyreneeŽn.

Ton Joosten is een echte PyreneeŽnkenner. Hij schreef diverse boeken over dit gebergte en geeft zo nu en dan ook presentaties over zijn tochten. Zo ook voor Club Hiking-site.nl.

Wereldwijzer Noord-ScandinaviŽ (Henk Filippo en Elio Pelzers)
Handboek Survivaltechnieken (Alexander Stilwell)