Bert Hiddema: Jura (ANWB Actief)
ISBN: 9018022004
140 pagina's
Uitgeverij: ANWB Media/Boeken

Jura (ANWB Actief)
Bert Hiddema

De ANWB Actief gidsen zijn vernieuwd. En daarbij is duidelijk gekeken naar zowel de inhoud als ook de vormgeving van de gidsen zelf. Want de compacte gidsen staan boordevol praktische informatie, zijn zeer handig in het gebruik en passen met gemak in je jaszak om mee te nemen. De gids over de Franse en Zwitserse Jura vormt daarop geen uitzondering: verdeeld over 3 rubriek krijg je als lezer een goed beeld van de mogelijkheden en kun je eigenlijk direct op pad om één van de 30 besproken dagtochten te gaan volgen.

Dit soort gidsjes zijn ideaal voor de actieve en nieuwsgierige reiziger, want je krijgt heel snel een indruk van het gebied dat wordt besproken. Duidelijke beschrijvingen. overzichtelijke kaartjes en een redelijke hoeveelheid aan kleurenfoto's zorgen voor een totaalbeeld waar je als actieveling wat mee kunt. Met één blik op de ihoudsopgave weet je namelijk direwct hoe zwaar en hoe lang de routes zijn en de highlights van het gebied worden weergegeven op één pagina om snel even door te scannen met de ogen.

Het boekje is verdeeld in drie rubriek: plaatsen, dagtochten en ABC/Register. Het eerste deel is een alfabetisch overzicht van de diverse plaatsen van de Jura, met daarbij steeds een korte omschrijving van wat er te doen of te zien is en wat je zeker niet mag missen. Ideaal dus voor als je toevallig door een plaatsje komt waarvan je snel wilt weten wat er te doen is. Het tweede en grootste deel van het boekje beslaat de dagtochten, verdeeld over fietstochten, wandeltochten en autotochten. Elke routebeschrijving begint met een blokje 'De route in het kort' waar de nodige praktische info bij elkaar staat als karakter van de rute, soort markeringen, benodigde kaarten en eventuele horeca-stops. Ook is elke beschrijving voorzien van een eenvoudig overzichtskaartje, zodat je je gemakkelijk kunt oriënteren. De beschrijvingen zelf zijn gemakkelijk te volgen en hebben als voordeel dat markante punten (bezienswaardigheden) vet gedrukt zijn en dus direct opvallen. De derde en laatste rubriek van het boek btreft een ABC, een alfabetische lijst met praktische tips en een register.

De ANWB Actief gidsen vormen een prima leiddraad voor de actieve wandelaar of fietser die graag een overzicht van de mogelijkheden van een gebied bij de hand wil hebben. Het formaat van het gidsje zorgt ervoor dat je 'm gemakkelijk bij je steekt en dus ter plaatse altijd nog kunt kiezen voor een andere route. Ook kunnen de gidsen prima gebuikt worden om een indruk te krijgen van wat de mogelijke vakantiebestemming te bieden heeft aan routes en bezienswaardigheden.

Over ANWB Media/Boeken
ANWB Media/Boeken maakt deel uit van de bekende ANWB. De boeken die zij uitgeven zijn vaak van hoge kwaliteit en bedoelt om zowel leden als niet-leden te helpen bij het vinden van leuke bestemmingen, het leren van vaardigheden (rijles, vaarbewijs, etc.) of het beter begrijpen van de natuur (natuurgidsen, etc.).

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Jura (ANWB Actief)' van Bert Hiddema.

Shorter Walks in the Dolomites (Gillian Price)
Hoe word ik wereldreiziger? (Marcel Gansevoort)