Ton Joosten: Mijn Pyreneeën
ISBN: 9789059472556
287 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Atrium

Mijn Pyreneeën
Ton Joosten

Ton Joosten houdt van de Pyreneeën. Dat zal iedereen weten die al eens één van zijn vele wandelgidsen goed heeft doorgelezen. Maar hoewel het een cliché is: beelden zeggen nu eenmaal veel meer dan woorden en dus zette Joosten de kroon op zijn werk door met een schitterend fotoboek te komen. Een boek waarin hij ‘zijn’ Pyreneeën laat zien zoals hij ze zo graag ziet. Het boek bevat schitterende foto’s die de flora, fauna en cultuur van dit gebergte op indringende wijze laten zien.

Mijn Pyreneeën?

In zijn inleidende woorden legt Ton Joosten openhartig uit hoe hij tot het fotoboek is gekomen. Hij beschrijft hoe hij vele jaren geleden voor het eerst in aanraking kwam met dit gebergte op de grens tussen Frankrijk en Spanje en hoe hij vervolgens het plan vatte om zijn eerste boek te schrijven. Inmiddels zijn er vele boeken van zijn hand verschenen en kent hij de bergen inmiddels als zijn eigen broekzak. In dit fotoboek laat hij zien wat hem aantrekt aan de Pyreneeën. Laat hij zien hoe hij zijn geliefde Pyreneeën ziet door zijn ogen en vandaar dat hij dan ook spreekt over ‘Mijn Pyreneeën’. Voor hem bestaan er op dit moment immers ook geen andere bergen om naartoe te gaan dan diezelfde Pyreneeën.

Logische verdeling

De foto’s in dit fotoboek zijn niet lukraak bij elkaar geplaatst, maar op een vrij logische manier gegroepeerd. Zowel thematisch als geografisch vormt het zo een goed overzicht van wat er te zien is in de Pyreneeën. Opvallend daarbij is dat de foto’s ook echt een verhaal vertellen over de ontmoetingen die Joosten had in zijn geliefde Pyreneeën met lokale bewoners, andere bergwandelaars en dieren in het bijzonder. Meest in het oogspringend is daarbij de korte serie foto’s die zijn meest gedenkwaardige ontmoeting met een moeder gems met jong laten zien.

Afwisselend zwart en wit

De pagina’s in het boek zijn afwisselend zwart of wit. Dit komt de foto’s zeer ten goede, omdat deze daardoor soms nog veel sprekender zijn. Een zwarte achtergrond rondom een foto van schitterende zonsondergangen of spiegelende bergmeren werkt namelijk erg versterkend en dat hebben de ontwerpers van het fotoboek goed onderkend. De witte tekst op zwarte achtergrond, een combinatie die meestal niet zo goed leesbaar is, is ook zeker niet storend omdat het lettertype groot genoeg is om zonder problemen te switchen tussen zwart/wit en wit/zwart.

Met recht een kroon op het werk van Joosten

Zowel uit zijn inleidende woorden als de aankondigingen op zijn eigen website spreekt een zekere trots van Ton Joosten over zijn nieuwste boek. En met recht! Dit boek is inderdaad de kroon op de vele beschrijvende wandelgidsen die hij in de afgelopen jaren reeds heeft geschreven. Voor liefhebbers van de Pyreneeën is dit boek een absolute must, voor liefhebbers van bergwandelen of bergen in het algemeen wellicht een aanzet om de Pyreneeën ook eens te bezoeken. Maar wees gewaarschuwd: Joosten is volledig verknocht aan de Pyreneeën en laat dat in zijn boek ook duidelijk zien en merken. Misschien wel op zo’n aanstekelijke manier dat je na het doorkijken van dit fotoboek ook nergens anders meer heen wilt…

Over Uitgeverij Atrium

De boeken van Uitgeverij Atrium zijn voor jong en oud, voor groot en klein. Kijk maar bij de verschillende rubrieken, er zijn boeken over velerlei onderwerpen te vinden. Ze zijn meestal rijkelijk geïllustreerd met foto’s en tekeningen en voordelig geprijsd! Uitgeverij Atrium is een imprint van Uitgeverij Elmar b.v., Rijswijk onderdeel van Boekhandel de Slegte b.v.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 9.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Mijn Pyreneeën' van Ton Joosten.

Spaanse St. Jacobsroute (Dietrich Höllhuber)