Niels Mulder: Rondje wereld (Backpacker in het jaar van de hoelahoep)
ISBN: 9789038917795
180 pagina's

Rondje wereld (Backpacker in het jaar van de hoelahoep)
Niels Mulder

In Rondje wereld beschrijft Niels Mulder de wereldreis die hij vijftig jaar gelden maakte. Als student ging hij op weg om de wereld te ontdekken, onderweg deed hij er vervolgens als een soort van journalist verslag van. Het boek is een reisverslag van een reis in een wereld die er heel anders uitzag dan de wereld van nu. Het reisverslag van Mulder vormt daardoor tegelijkertijd een verslag van de wereld van toen.

Gedateerde humor

Op de achtercover van het boek staat onder andere dat het boek een amusant geschreven reisverslag is. Deelt klopt dat wel, maar de humor die Mulder in het boek gebruikt is zeer gedateerd. Vaak zal het jongere lezers ontgaan dat iets grappig bedoeld is, simpelweg omdat hetgeen geschreven wordt zich volledig richt op de omstandigheden van de situatie in de wereld op dat moment. Persoonlijk vind ik de humor in het boek aan de droge kant, maar ik denk dat Mulder zich met zijn boek ook niet direct richt op de jonge backpacker. Oudere lezers zullen komische situaties waar Mulder in terecht komt veel beter weten te plaatsen dan de backpackers van nu.

Informatief

Als je het reisverslag van Mulder gaat lezen in de hoop een hilarisch reisverslag te lezen van een arme student op wereldreis kom je er dus bedrogen uit. Ben je echter geïnteresseerd in een verslag van de ontwikkelingen in de wereld van vijftig jaar geleden, dan heb je met dit boek van Mulder een heel informatief en boeiend 'geschiedenisboek' in handen. Het is dus sterk afhankelijk van hoe je het boek benadert. Zelf moest ik na een para hoofdstukken omschakelen: ik dacht een komisch reisverslag te gaan lezen, maar dat bleek eerder een interessant overzicht van (oud) wereldnieuws te zijn. Heb je die omschakeling eenmaal gemaakt, dan lees je het boek ook op eens met geheel andere verwachtingen.

Respect voor de auteur

Al lezend krijg je ook meer respect voor de auteur van het boek. De 23-jarge student die op goed geluk de wereld gaat ontdekken weet namelijk op een bijzondere wijze deel uit te gaan maken van die wereld en daar vervolgens ook nog op bijzondere wijze verslag van te doen als een 'soort van journalist'. Zeker als je bedenkt dat dit alles zich afspeelt in een tijd waar het maken van een wereldreis en het 'backpacken' an sich nog helemaal niet zo normaal waren als het in de huidige tijd is.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Rondje wereld (Backpacker in het jaar van de hoelahoep)' van Niels Mulder.

Bomen (Bruno P. Kremer)
Fotograferen onderweg (Frank Muller)