Martin Collins: Chamonix - Mont-Blanc Walking Guide
ISBN: 1852843578
190 pagina's

Chamonix - Mont-Blanc Walking Guide
Martin Collins

Martin Collins, een bekende in deze contreien (oa. GR5), bracht in een klein, handzaam boekje zo'n 35 routes bij elkaar in de omgeving van Chamonix. Op de flanken van de Mont-Blanc is veel te beleven immers, getuige de schitterende uitzichten die zijn te zien als foto's in dit boekje.

Na de verplichte introductie met veel informatie over accomodaties, veiligheid bij bergwandelen en de plaatselijke flora en fauna wordt het boek verdeeld in verschillende delen. Elk deel bestaat uit routes van een bepaald gebied. Op die manier is het vrij makkelijk om te kijken welke routes in de buurt liggen van waar je bent. Anderzijds is het ook makkelijk om verschillende routes uit te zoeken die bij elkaar in de buurt liggen.

De route-beschrijvingen zijn kort maar redelijk duidelijk. Dat is niet te zeggen van de handgetekende kaartjes, maar een goede topografische kaart heb je nu eenmaal toch nodig. Per route wordt er steeds duidelijk aangegeven wat de lengte en tijdsduur is, of er onderweg proviand kan worden ingeslagen en wat de bijzonderheden zijn van de betreffende route. De foto's zijn, op enkele kleuren-foto's na, zwart-wit maar stuk voor stuk schitterend.

In de zomer van 2001 heb ik een paar dagen in de vallei van Chamonix rondgelopen. Uiteraard niet alleen in de vallei, maar ook hier en daar op de flanken van de omliggende bergen. Zonder het zelf te weten liep ik toen een route uit dit boekje, richting het Mer du Glace, een schitterende 'gletsjer-rivier'. Had ik destijds dit boekje gehad, dan had ik zeker meer routes gelopen, juist omdat er zoveel verschillende routes in staan beschreven.

Martin Collins schreef verschillende wandelgidsen. Niet alleen de eerdere versies van bovenstaand boek, maar ook over routes in onder andere Engeland, Schotland, Zwitserland en Frankrijk (in totaal meer dan 20 stuks). Niet vreemd ook als je weet dat hij zelf net aan de rand van het bekende Snowdonia National Park woont met zijn vrouw en drie kinderen.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Chamonix - Mont-Blanc Walking Guide' van Martin Collins.

Op pad met rugzak en tent (Sjef van de Poel)
Het geheim van de Pe˝a Collarada (Ton Joosten)