Paul Maes (red.): Korte Bergwandelvakanties
ISBN: 9020959646
252 pagina's

Korte Bergwandelvakanties
Paul Maes (red.)

Voor mensen die graag een bergwandelvakantie willen doen is het vaak een crime om een juiste bestemming te kiezen. Vragen over bereikbaarheid, zwaarte van het terrein of overnachtingsmogelijkheden maken het plannen vaak zo lastig dat men uit gemak maar steeds weer naar dezelfde plek teruggaat. Met de komst van dit boek heb je echter een schat aan ideeën in de hand. Compleet uitgewerkte ideeën nog wel, dus handiger kan het haast niet.

In het boek zijn diverse wandelbestemmingen, in Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en Schotland, onder de loep genomen. Vervolgens zijn er complete meerdaagse wandeltochten uitgewerkt, inclusief overnachtingsplekken, openbaar vervoer en bewegwijzering. Bij elke vakantie/tocht is meer dan genoeg informatie opgenomen om in te schatten of het in de smaak zal vallen of niet.

De uitwerking is behoorlijk compleet, inclusief beschrijving van de te lopen routes en eventuele inkortingen of verlengingen. Daardoor neemt de planning van de vakantie duidelijk veel minder tijd in beslag en is het kiezen van een nieuwe bestemming makkelijker geworden. De vele foto's, praktische informatie, kaarten en adressen maken het boek niet alleen handig voor de beginnende, maar ook voor de gevorderde bergwandelaar.

De besproken gebieden zijn overigens over het algemeen toch wel de bekendere wandelbestemmingen. De West Highland Way (Schotland), Haut-Jura (Frankrijk), Sauerland (Duitsland) en de Jungfrauregion (Zwitserland) zijn zo maar een paar voorbeelden die besproken worden. De bestemmingen liggen dan ook allemaal binnen een straal van 10 uur rijden van Amsterdam, dus ideaal voor (mid)week genieten van de natuur.

Over de auteurs
Paul Maes is een toerismejournalist. Hij heeft dan ook behoorlijk wat reportages op zijn naam staan. Voor dit boek zocht hij 20 verschillende routes bij elkaar en deed de eindredactie en coördinatie over het werk van 13 andere journalisten. Zelf nam hij de route rondom London voor zijn rekening.

Too many connections

Too many connections