Yvon Chouinard: Let my people go surfing
ISBN: 9780143037835
258 pagina's
Uitgeverij: Penguin Books

Let my people go surfing
Yvon Chouinard

Yvon Chouinard is de man achter het merk Patagonia. Met het boek ĎLet my people go surfingí schreef hij een managementboek, maar ook zijn eigen levensverhaal. Zijn manier van leven tekent zijn manier van managen. En zijn manier van managen tekent zijn leven. Yvon Chouinard kun je dan ook misschien wel het beste omschrijven als een topmanager tegen wil en dank.

Integrale aanpak

Let my people go surfing is het verhaal van Patagonia, een bedrijf dat binnen de buitensportwereld een bijzondere plaats inneemt. Het bijzondere aan Patagonia is namelijk hun zeer uitgebreide mission statement, die kort samengevat er op neer komt dat ze de best mogelijke producten willen fabriceren en tegelijkertijd zo min mogelijk schade willen toebrengen aan het milieu. Een combinatie die om een geheel andere aanpak vraagt dan veel bedrijven in deze wereld hanteren. Een integrale aanpak die in alle lagen en facetten van het bedrijf zijn terug te vinden. En dat maakt dit boek dan ook zo interessant: het laat zien hoe die mission statement het dagelijks leven en de manier van management van Chouinard en richting geeft.

Wijze lessen voor aankomend en zeer ervaren managers

Met zijn levensverhaal geeft Chouinard niet alleen wijze management lessen aan aankomende managers die nog maar net in hun rol van leider zijn gegroeid. Ook zeer ervaren managers kunnen veel leren van de manier waarop de baas van Patagonia omgaat met zijn personeel, met zijn omgeving en met zijn klanten. Chouinard laat zien dat winst niet voorop hoeft te zijn om een succesvol bedrijf te leiden. Tegelijkertijd is hij realistisch genoeg om het belang van een financieel gezond bedrijf in te zien en toont hij met zijn verhaal aan dat het een moeilijke balans is om te vinden. Eigenlijk is hij continu aan het koorddansen en toch weet hij dat op een dusdanige wijze te doen dat hij geniet van het leven en van zijn werk. En dat is duidelijk terug te lezen in het boek.

Maatschappelijk verantwoord geld verdienen

Als je maar 1 wijze les uit het boek van Chouinard wilt halen, dan is dat wel dat maatschappelijk verantwoord geld verdienen prima mogelijk is als je eerlijk te werk gaat. Zijn jarenlange ervaring heeft Chouinard geleerd dat een goede samenwerking met toeleveranciers van enorm groot belang is. Wederzijds respect vormt de basis voor een samenwerking die veel verder gaat dan wat veel bedrijven doen tijdens het zoeken naar toeleveranciers. Voor Chouinard is het van belang dat in alle fases van het productieproces mensen zich goed voelen. En dat verklaart de titel van het boek dan ook.

Een schitterend leesboek

Het leuke aan dit boek is echter dat het helemaal niet leest als een managementboek, maar juist meer als het levensverhaal van een buitensporter pur sang die geniet van het leven en doet wat hij leuk vindt en waar hij goed in is. Veel mensen die het boek als leesboek ter hand nemen zullen bij het omslaan van de laatste pagina echter genoeg stof tot nadenken hebben en producten van Patagonia in de buitensportwinkels voortaan met geheel andere ogen bekijken. In die zien is het naast leesboek en managementboek ook een perfecte promotie voor het merk Patagonia an sich.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Let my people go surfing' van Yvon Chouinard.

Het grote ANWB Reisboek Europa (Els Andriesse(CoŲrd.))
De Grote Satelliet Wereldatlas (Daniel Hunstein ea.)