Voedsel voor een langere trektocht

Discussie in 'Discussie: koken en voeding' gestart door M-M, 11 jul 2017.

  1. M-M

    M-M New Member

    In augustus ga ik alleen een langere trektocht in de bergen maken met volle bepakking (zelfvoorzienend). Het plan is een tocht van 9 dagen. Dat is ruim gerekend want volgens de boekjes is hij in 7 dagen te doen, maar ik doe het op mijn gemak. Tot nu toe ben ik nooit langer op pad geweest dan 5 dagen. Maar nu met 9 dagen begin ik mij af te vragen of dat qua voedselvoorraad wel te doen is. En dan bedoel ik qua gewicht. Ik heb eens opgeschreven wat ik denk te gaan eten op een dag en dan kom ik zonder lunch (daar moet ik nog wat voor verzinnen) al op 600g aan voedsel per dag per dag. Laten we zeggen dat ik incl. lunch op zo'n 800/900 g per dag kom. Dat is voor 9 dagen behoorlijk veel. Voordeel is wel dat ik overal water tegen kom dus daar hoef ik geen liters van mee te slepen.

    Ik kom overigens wel langs berghutten en ik ga er ook wel vanuit dat ik daar ook een keer zal eten, gewoon omdat het kan en misschien ook wel fijn is halverwege de tocht. Maar ik wil er niet afhankelijk van zijn.

    Mijn vraag is, hoe doen jullie dat? Wat nemen jullie voor een dag lopen aan voedsel mee en wat mag het wegen? Wat nemen jullie mee voor de lunch?

    Mijn foerage voor een dag zou zoals ik het nu gepland heb als volgt zijn:

    Ontbijt: Havermout.
    Lunch: ?
    Diner: Vriesdroogmaaltijd (adventure food)
    Snacks: Energierepen, noten, chocola

    Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat doen!
     
  2. Anna.

    Anna. Well-Known Member

    Fruitkeks!!!!
     
  3. Aztique

    Aztique Member

    Als voorbeeldje, mijn laatste 7-daagse hike at ik dit per dag:

    Ontbijt: Granencrackers/biscuits of een dikke fruit/granenreep, met daarbij nog wat rozijntjes en gedroogde abrikozen
    Lunch: Tortilla wrap met salami plakjes of een overdadige hoeveelheid chocoladepasta (tube pasta is lichter dan een pot)
    Diner: Noodles, vriesdroogmaaltijd of aardappelpuree met doppertjes o.i.d. (of soms met niets :( )
    Snacks: per dag 1 clif bar en 1 halve reep chocolade (ongeveer 50 a 100 gram).

    Deze keer droeg ik 7 dagen met bovenstaand schema op ongeveer 3,5-4 kilo aan eten. Nu maakte ik gemiddeld tussen de 13-20 kilometer (i.v.m. sneeuw, het ging allemaal niet zo snel) maar normaal neem ik wat meer aan gedroogd fruit en tortilla's mee.
     
  4. babelfish

    babelfish Well-Known Member

    Lunch noodles uit de toko, liefst de grotere verpakkingen. Deze ompakken in kleinere verpakking want die cups gebruik je toch niet. Kleine noodle verpakkingen kan je aanvullen met hartkekd

    Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
     
  5. babelfish

    babelfish Well-Known Member

    En ach als je basisgewicht van je uitrusting 7 kg is exclusief dan kan erbij best wel 9 kg bij. Wel fatsoenlijke rugzak nemen die daar opgebouwd is. En ja ook daar is UL lopen voor uitgevonden. Meer voedsel mee kunnen nemen dus...

    Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
     
  6. Lurhstaap

    Lurhstaap Member

    Mijn langste zelfvoorzienende tocht was 15 dagen.

    Ontbijt: zelf zakjes gemaakt met mix van Brinta, melkpoeder, suiker, beetje kaneel. Zal iets van 200 g per stuk hebben gewogen? Elke dag pap gaat overigens wel flink vervelen :)
    Avondeten: vriesdroogmaaltijd (1 pers)
    Tussendoor een mueslireep-achtig ding, hardkeks met beleg. chocola (Nuts).
    Verder iedere dag een cup-a-soupje, handje studentenhaver, thee of chocolademelk.

    Niet veel dus. Gek genoeg hoef ik ook niet meer. Ik drink er wel veel bij (water). Na die tocht was ik wel een kilo of 6, 7 lichter. Maar slank kun je me niet noemen, dus dat is niet erg.

    Heb ook wel eens Fruitkeks geprobeerd, maar dat nooit meer. Zijn een soort droge koekjes, die bovendien ernstig de neiging hebben te verkruimelen. Ik neem liever gewone hardkeks mee, met een tube smeerkaas of paté.

    Ik drink normaal gesproken wel koffie, maar op trektocht niet - kan wel even zonder. Poederlimonade vind ik dan wel weer lekker om mee te nemen.

    Jonas
     
  7. Iris3

    Iris3 Member

  8. hyz

    hyz Well-Known Member

    Ik zit in de zomer op een ruime 700 gram eten per dag. Ik weet inmiddels wel aardig hoeveel ik tijdens zo'n tocht nodig heb. Als je dat nog niet weet van jezelf kan je ook een paar keer wat weekendjes gaan oefenen. Of gewoon teveel meenemen ;)

    Ik neem meestal alles mee, ook al kom ik langs hutten of dorpjes. Als ik onderweg iets koop, is dat meer ter aanvulling. Bv. een stuk fruit of wat zuivel. Mijn dagrantsoen maak ik zoveel mogelijk op. Soms is het een hele uitdaging om voldoende te eten (bv. met slecht weer). Omdat ik het per dag verpak, kan ik dat goed in de gaten houden.

    Soms neem ik voor de laatste dag maar beperkt mee, als ik eindig bij "de bewoonde wereld". In jouw geval als je een 7-daagse tocht in 9 dagen loopt kan je ervoor kiezen om 1 of 2 dagen minder mee te nemen, maar dan is er een "risico" dat je sneller terug wilt zijn. Voldoende eten mee geeft een bepaalde rust en veiligheid(sgevoel).

    Ben aan het experimenteren om het eten efficienter te krijgen. Ik vind er nu veel te veel suiker en chocolade in zitten. Probeer dit te vervangen door meer havermout en noten. Als het goed is gaat het gewicht dan ook iets omlaag.
     
  9. lika

    lika Member

    Ik ben grotendeels ook overgestapt van snoep- en koekrepen naar havermoutrepen. Ik zag dat het aanbod op dat gebied nu enorm is in de supermarkt, met ongeveer 500 kcal per 100 gram aan energie. Te vinden bij de muesli- en ontbijtrepen.
     
  10. lika

    lika Member

    En hier ook Fruitkeks voor de lunch, al jaren! (te koop bij bever)
     
  11. leonmoonen

    leonmoonen Member

    Ik kom in de zomer rond de 600gr-650gr per dag uit:
    - ontbijt: eigen mix van vruchten/noten cruesli, allbran, chocopuffs, zakje van ~65gr/dag, aangemaakt met volle melkpoeder
    - lunch: half pakje hardkeks met smeerkaas (in NO in handige tubes, een tube van 175gr is voor ruim een week)
    - tussendoor: mix van noten, rozijnen, M&Ms, gedroogde vruchten, zakje van 125gr/dag
    - avondeten: (vries)droogmaaltijd (eigen of Real Turmat)
    - dan nog wat theezakjes en oploskoffie in een ziploc, en wat repen chocolade voor een keer een opkikker of als 'beloning' op een top :) ik mik ongeveer op een reep van 200gr/4dagen,
    Ik neem 1 volle dag eten als reserve mee.
     
  12. caersbart

    caersbart Active Member

    Naar waar ga je? Nergens bevoorrading, ook niet in de hutten?
    Is trouwens wel te doen hoor, en je rugzak zal elke dag minder wegen ;-) Overal water kunnen nemen scheelt trouwens al een heel deel. Op sommige delen van mijn laatste hike moest ik 5 liter water meezeulen ;-)
     
  13. Iris3

    Iris3 Member

    Aztique, eet je die wraps eigenlijk zo uit de verpakking of bak je ze eerst nog af? Thuis gaan ze altijd even in de koekenpan, maar ik vraag me af of dat onderweg ook zonder kan.
    Groet,
    Iris
     
  14. babelfish

    babelfish Well-Known Member

    Wraps kan je prima zo uit de verpakking eten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
     
  15. Aztique

    Aztique Member

    Ik bak ze niet af, probeer ze wel zo goed mogelijk af te sluiten nadat te verpakking open is gegaan. Na 5 dagen zijn ze vaak wel wat droger en kunnen ze wat scheuren, maar afhankelijk van je beleg hoeft dat geen probleem te zijn. De smaak blijft wat mij betreft prima, maar dit ligt waarschijnlijk ook anders per merk.

    Soms probeer ik extra zachte, of een tortilla met een extra smaakje o.i.d. kun je soms in het buitenland ook vinden. Kan net even het verschil maken :)
     
  16. M-M

    M-M New Member

    Hi allemaal. Thanx voor alle goede antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee.

    Ik ga naar Noorwegen (Jotunheimen). Ik heb al veel vaker tochten gelopen met volle bepakking, maar nooit meer dan 5 dagen en dan kom ik eigenlijk altijd wel uit qua totaalgewicht en let ik nooit zo op wat het weegt. Ik ben nu dus afgegaan op wat ik normaal zo ongeveer eet op een dag tijdens een tocht en toen begon ik het een beetje benauwd te krijgen ;). Ik heb schijnbaar redelijk wat eten nodig. En als ik in 9 dagen 7 kg ga afvallen blijft er weinig van me over dus dat moet ik wel een beetje zien te voorkomen :eek:. Ik denk dat mijn uitrusting excl. eten ruim boven de 10 kg uit gaat komen..., maar dat ga ik maar eens testen. Eerst maar eens proef pakken. Ik heb wel wat geïnvesteerd in lichtere materialen dus wie weet valt het mee. En als ik inderdaad elke dag bijna een kg uit mijn tas eet wordt het elke dag een beetje makkelijker :).
     
  17. caersbart

    caersbart Active Member

    Kom je in Jotunheimen nergens langs een hut om je te bevoorraden?
     
  18. M-M

    M-M New Member

    @caersbart jawel, bijna elke dag zelfs. En daar kun je in elk geval dineren en ontbijten. Ik verwacht dat ook wel een keer te doen als ik er even doorheen zit of als het slecht weer zit. Maar ik wil er niet van afhankelijk zijn (niet te betalen!), en ik weet ook niet wat ze er precies verkopen aan extra voeding voor onderweg.

    Ik heb even wat lijstjes gemaakt en kom aan zo'n 750g voedsel per dag. Dus afhankelijk van wat de rest van mijn uitrusting weegt zou het moeten lukken. Ik ga voor 8 dagen voedsel meenemen.
     
  19. Joop B

    Joop B Member

    Ik maak tochten van 10-12 dagen waarbij ik onderweg niet kan aanvullen of in hutten oid kan eten (noordelijke helft van Noorwegen).

    Hoeveel eten je nodig hebt is erg lastig en persoonlijk. De eerste paar keer nam ik veel te veel mee. Volgens de theorie had ik rond de 3000 Kc moeten zitten, de praktijk bij mij is 2000-2500.

    Om het gewicht beperkt te houden (ik zit tegenwoordig op 23-24 kg) let ik ook op de gewicht / kcal verhouding. Maar het moet ook lekker en gezond zijn.

    Dingen die ik dan meeneem:
    - Gedroogde maaltijden, meestal Drytech, maar er zijn ook andere lekkere (die veel goedkoper zijn);
    - Idem soep;
    - Wat extra gedroogde groente en fruit, weegt niets of weinig en is lekker en gezond;
    - Keks / fruitkeks met beleg dat je lekker vind, vispuree, pindakaas, ..
    - Donkere chocola, noten, energy bars van allerlei soort
    - Noga en druivesuiker voor snelle energie

    Eigenlijk is alles min. 400kcal per ons, waardoor ik voor 12 dagen op ruim 7 kg uitkom (plus verpakking), 6 ons per dag. Ik heb wel altijd over, maar dat is ook relaxed. Kom ik nog in de buurt van een hut op de laatste dag dan laat ik dat daar liggen.

    En terug in de bewoonde wereld: gelijk de supermarkt in, tomaat, paprika, fruit, kaas, een biertje … Vers is toch lekkerder ;).

    In Jotunheimen kun je prima eten / ontbijten in de hutten. Het voedsel dat er op voorraad is wordt ik niet erg enthousiast van.. En het is druk schijnt het - maar dat heb ik van horen zeggen. Was daar zelf het laatst in 1984.

    Groet, Joop
     
  20. M-M

    M-M New Member

    Thanx @Joop B ! Ik heb net even proef gepakt zonder eten,14 kg. Dus die 22 kg ga ik wel halen vrees ik. Vrij veel voor een vrouw van 65 kg. Nog maar eens goed doornemen.
     

Deel Deze Pagina