Ronald de Lange: Wereldwijzer Canada
ISBN: 9789038917467
528 pagina's

Wereldwijzer Canada
Ronald de Lange

In de ondertitel van deze reisgids staat beter beschreven waar de gids eigenlijk over gaat: namelijk Oost-Canada. Dat alleen daarover al meer dan genoeg valt te schrijven wordt wel bewezen door de dikte van het boek: meer dan 500 pagina’s met toeristische informatie over bezienswaardigheden en natuurschoon.

Geen eetgelegenheden en accommodaties

Het boek is eigenlijk opgedeeld in drie delen: achtergronden, praktische informatie en bezienswaardigheden. Dit laatste deel is tevens het grootste deel van het boek. Er komen dan ook enorm veel bezienswaardigheden aan bod in de gids. Dit in tegenstelling tot eetgelegenheden en accommodaties, deze worden niet aangeprezen in het boek omdat op nagenoeg elke straathoek wel een restaurant is te vinden en elke plaats op z’n minst een motel heeft (volgens de auteur).

Achtergrond-informatie

De reisgids begint echter met bijna 100 pagina’s aan achtergrondinformatie over het land en meer specifiek de streek die wordt besproken in het boek. Daarbij komen de standaard zaken aan bod zoals bevolking, klimaat, geschiedenis, cultuur, etc. De auteur laat hier een zien dat hij een goede kennis heeft van het gebied, maar tegelijkertijd zorgt hij ook dat de lezer zich een beeld kan vormen van wat hij nu eigenlijk in Oost Canada kan verwachten.

Praktische informatie

Het deel met praktische informatie beslaat slechts 31 pagina’s en gaat to-the-point door het alfabet van praktische zaken. Daarbij vooraf gegaan overigens door een overzicht van dingen die je moeten vóórdat je op reis gaat en waar je aan moeten denken tijdens de reis. Dit deel is vooral gemakkelijk om even snel wat dingen op te zoeken die je wilt weten over bijvoorbeeld de regels rond het rijbewijs, wat het klimaat is of wat voor soort accommodaties er in dit gebied te vinden zijn.

Bezienswaardigheden in Oost-Canada

Zoals gezegd beslaat het derde deel een groot deel van het boek. Opgesplitst naar provincies kom je hier zo’n beetje alle bezienswaardigheden tegen die er te vinden zijn in de desbetreffende provincie. Er zijn vrij veel kleurenfoto’s opgenomen en hier en daar ook een plattegrond als dat zinvol is. Handig daarbij is dat er extra aandacht is voor de grote steden en hun omgeving , zodat je een stedentrip kunt combineren met de diverse uitstapjes die worden aangereikt als tips.

Compleet, maar ook weer niet

Door de dikte zou je denken dat de gids bijzonder compleet is. Het gemis eetgelegenheden en accommodaties is echter groot, want dat zijn toch zaken die veel mensen willen opzoeken voor hun reis. Verder heeft de auteur nagenoeg geen enkel Internet-adres opgenomen in de gids, met als reden dat deze vaak veranderen. In het voorwoord wordt daarom naar één centraal adres verwezen voor informatie, wat het voor online reisplanner toch lastiger maakt direct een site te vinden bij een bezienswaardigheid om zo actuele informatie over openingstijden en entree op te kunnen zoeken.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Wereldwijzer Canada' van Ronald de Lange.

Puur presteren (Hans van der Meulen en Wilco van Rooijen)
Vogels in hun landschap (Monica Wesseling ea)