Miranda Barran ea: 501 natuurwonderen
ISBN: 9789021521176
544 pagina's
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers

501 natuurwonderen
Miranda Barran ea

501 natuurwonderen is een lijvig boekwerk dat zowel kan worden gebruikt als reisgids voor mensen die het mooiste van moeder natuur willen zien, als ook als een inspiratiebron voor hen die graag willen wegdromen tijdens het doorbladeren van dit ruim 500 pagina's tellend boek.

Beroemd en onbekend

De auteurs hebben zich bij hun zoektocht naar natuurwonderen niet enkel beperkt tot de meest beroemde plekken op deze aarde. Een groot aantal plaatsen die worden besproken in het boek zullen ook voor de meest doorgewinterde wereldreiziger een aangename nieuwe verrassing zijn. Dat wil echter niet zeggen dat de belangrijkste natuurwonderen zijn overgeslagen: de mix is juist zeer goed gekozen zodat zowel beroemde als minder of totaal onbekende plaatsen aan bod komen. Juist de wisseling van herkenning en verrassing maakt het een interessant boek om steeds weer opnieuw door te bladeren.

Ook praktische informatie

Maar vergis je niet: 501 natuurwonderen is niet alleen een boek om in te bladeren en daarbij weg te dromen over schitterende plekken elders op deze planeet. Elk natuurwonder wordt ook voorzien van de nodige praktische informatie die je precies vertelt wat je weten moet om de plek met eigen ogen te gaan zien. Daarbij wordt onder andere uitgelegd hoe je er komt, wat de beste tijd van het jaar is om te gaan en wat je zeker niet mag missen. Bovendien wordt bij veel plekken ook de dichtstbijzijnde stad gemeld zodat je gemakkelijker in een (virtuele) atlas kunt zien waar je moet zijn.

Overzichtelijk ingedeeld

De natuurwonderen in het boek zijn overzichtelijk ingedeeld naar continent(en): Amerika & de Cariben, Afrika, Europa & het Midden-Oosten, AustraliŽ & OceaniŽ en tot slot AziŽ. Het boek sluit af met een drievoudig register: het eerste op naam van het besproken natuurwonder, het tweede op karakteristiek van het besproken natuurwonder en tot slot een register op land waarin de besproken natuurwonderen zich bevinden. Op die manier kun je dus ook snel iets terugvinden in het enorme boekwerk.

Een 'gevaarlijk' boek

Als je van reizen houdt dan is 501 natuurwonderen een potentieel gevaarlijk boek om te lezen: het geeft je namelijk onherroepelijk inspiratie om een reis te boeken naar ťťn van de vele natuurwonderen elders op aarde. Daarmee zal duidelijk zijn dat de auteurs van het boek zeer goed slagen in hun opzet van het samenstellen van een inspirerende gids. Bovendien siert het ze dat ze al direct in de inleiding melden dat een overzicht van natuurwonderen nooit compleet kan zijn: zelfs in je eigen tuin of op je eigen balkon kun je een natuurwonder aanschouwen. Je hoeft alleen maar goed te kijken...

Over Kosmos Uitgevers
Kosmos Uitgevers is toonaangevende uitgeverij in de markt van informatieve publieksuitgaven. De uitgeverij Ė gevestigd te Utrecht Ė is in 1992 ontstaan uit de fusie van Uitgeverij Kosmos en Uitgeverij Zomer & Keuning. Als Kosmos Uitgevers maken wij deel uit van NDC|VBK, dť uitgevers. Kosmos Uitgevers richt zich op het uitgeven van Nederlandstalige non-fictie. De basis ligt in het uitgeven van boeken met een relevante, vaak praktische inhoud, content die van blijvende waarde is voor onze lezers.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over '501 natuurwonderen' van Miranda Barran ea.

Dagstappergids West-Vlaanderen (Luc Defoort, e.a.)
Met andere ogen (Sabriye Tenberken)