foto

Wandelend werken aan je conditie

Wandelen is een prima manier om je conditie op peil te houden of om iets te doen aan je fitheid. En er zijn mogelijkheden genoeg, niet alleen wat betreft locaties maar ook soorten wandelen.

Werken aan je conditie
Steeds meer mensen lijken in conditie achteruit te gaan. Veel werk kan tegenwoordig vanachter een bureau worden gedaan en daar maken dan ook veel mensen dankbaar gebruik van. Tel daar ongezond eten, roken en andere zaken bij op en je begrijpt dat er bij veel mensen iets schort aan hun conditie. Om daar iets aan te doen zul je in actie moeten komen. Belangrijk daarbij is om het op een verantwoorde manier te doen en niet direct te hard van stapel te lopen. Daarvoor zijn twee redenen. Als je te hard van stapel loopt weet je lichaam niet wat het overkomt en zal het juist een negatief resultaat opleveren: veel spierpijn, ontwrichte botten en (blijvende) blessures. De andere reden is meer een mentale reden: als je direct hard er tegenaan gaat is de kans groot dat het zo ontzetten vermoeiend is en tegenvalt dat je het al vrij snel wilt en zult opgeven. Bovendien is het -zeker na lange tijd van inactiviteit- verstandig om eerst een arts te raadplegen om te kijken wat voor beweging en hoeveel beweging goed is om mee te beginnen.

Sportief wandelen
Sportief wandelen is net een beetje meer dan gewoon wandelen. De kreet sportief wandelen is in de jaren 90 in Nederland geïntroduceerd om Nederland in beweging te krijgen. Het was duidelijk dat meer en meer mensen niet meer fit waren en dat er dus iets gedaan moest worden om een goede conditie en gezond leven te promoten. Op basis van de in Finland ontwikkelde 'UKK 2 km wandeltest' werd daarom het sportief wandelen in het leven geroepen. In het kort komt deze test er op neer dat je op een wetenschappelijk verantwoorde wijze kunt kijken hoe het met je fitfeid is en dus ook kunt zien in hoeverre er progressie is als je meer traint. En dat trainen doe je dan onder begeleiding van een trainer en op basis van een trainingsprogramma dat is afgestemd op je eigen fitheid. Op die manier kun je je fitheid langzaam maar zeker naar een beter niveau terugbrengen.

Nordic Walking
Een tamelijk nieuwe, maar nu al zeer populaire manier om aan de conditie te werken is het zogenaamde Nordic Walking. Ook dit komt uit Finland en is een manier van snellopen met stokken. Hierbij gebruik je verschillende technieken om je conditie te verbeteren terwijl (d.m.v. de stokken) de vermoeidheid veel minder snel zal toeslaan. Bij Nordic Walking is het echter wel zaak om in het begin eerst even goed de techniek onder de knie te krijgen. Daarom zijn er in heel Nederland inmiddels Nordic Walking instructeurs te vinden die introductiecursussen geven. Tijdens zo'n cursus krijg je dan uitleg over de stokken, de manier van vasthouden ervan en de manier van lopen. Ook enkele rek/strekoefeningen, al dan niet met de stokken, behoren vaak tot de cursusstof. Een bijkomend voordeel van het volgen van een cursus is het simpele feit dat je daarmee ook direct in contact komt met andere beginnende Nordic Walkers in je omgeving. Op die manier zijn dan ook al diverse Nordic Walking loopgroepen ontstaan.

Wandelen met gewicht
Voor sommige wandelaars die met een rugzak op willen gaan lopen is het ook belangrijk om te leren lopen met gewicht. Natuurlijk kun je dat voor het eerst doen op het moment dat je op je eerste wandelvakantie bij de berghut vertrekt, maar beter is om ook dat te oefenen en zo een betere conditie voor wat betreft gewicht dragen te verkrijgen. Vooral bij deze manier van trainen is het belangrijk om niet te hard van stapel te lopen. Een te zwaar gewicht kan immers grote schade aanbrengen aan de rug-, en beenspieren (denk aan een overbelaste knie). Begin daarom altijd met een laag gewicht en voer dit langzaam op. Dat gewicht kan bestaan uit enkel- en polsbanden gevuld met gewichten, maar evengoed uit en rugzak die is gevuld met plastic flessen water. Het grote voordeel van de waterflessen is het feit dat je het water bij vermoeidheid gewoon kunt weggooien zonder daarmee het milieu te belasten. Denk bij het dragen van gewichten in je rugzak ook aan de rugzak zelf: deze moet goed afgesteld zijn op jouw rug en tevens moet het gewicht dat er in is geplaatst op een natuurlijke wijze zijn geplaatst (dus niet teveel gewicht in het topvak of voorvak en ook niet alles aan één kant).

Meten is weten
Ga je serieus aan je conditie werken, dan zul je willen weten in hoeverre deze ook daadwerkelijk verbetert door het trainen. Daarbij moet je dus gebruik maken van meetinstrumenten. Het meest eenvoudige meetinstrument is je eigen vinger en een horloge. Met je vinger kun je immers je hartslag meten en zo te weten komen hoelang je lichaam nodig heeft om weer een normale hartslag te krijgen na een inspanning. Als je dit vervolgens gedurende langere tijd netjes bijhoudt op papier of in een spreadsheet, dan kun je na verloop van tijd de verbetering zien optreden. Een ander handig instrument is de stappenteller, zodat je kunt nameten hoeveel stappen je hebt gezet. Dat kun je omzetten naar afstand zodat je steeds dezelfde afstand loopt. En wil je het helemaal serieus aanpakken, denk dan eens aan een horloge met hartslagmeter zoals die van Polar of Suunto. Hiermee kun je de gemeten waardes nog gemakkelijker en nauwkeuriger aflezen en opslaan voor vergelijking in de toekomst.

Links
Sportief wandelen
Nederland in beweging
Lunchwandelen
Nordic Walking
Nordicwalking.startpagina.nl
Nordicwalkingforum.nl
Het opbouwen van conditie


Hiking-site.nl op Twitter




Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 04-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]