foto

De nachtmerrie van elke wandelaar: blaren

Nagenoeg elke wandelaar heeft er wel een keer mee te maken gehad of krijgt er een keer mee te maken: blaren. Soms klein, soms ontzettend groot, maar altijd vervelend. Daarom een artikel over voorkomen en behandelen van blaren.

Wat zijn blaren?
Maar laten we eerst eens kijken wat een blaar nu eigenlijk precies is. Een blaar wordt gevormd door de opeenhoping van lichaamsvocht tussen de buitenste twee huidlagen. Dit gebeurt vaak door wrijving die in de schoen plaatsvindt tijdens het wandelen. Hierdoor ontstaat dus het bekende blaasje gevuld met vocht. Blaren kunnen op de voet in principe overal voorkomen. Achter op de hiel, onder de bal van de voet of aan de tenen.

Voorkomen is beter dan genezen
Om blaren te voorkomen moet dus in principe worden voorkomen dat door middel van wrijving dat blaasje kan ontstaan. Goede, naadloze sokken kunnen vaak al een groot verschil uitmaken (of twee paar sokken: zeer dunne ondersokjes en dikkere gewone sokken daar overheen), maar ook het kiezen van de juiste schoenen (in de juiste maat) is zeer belangrijk. Gevoelige plekken afplakken met sporttape kan ook helpen, maar dan zul je het wel goed moeten doen (volgens de dakpanmethode). En natuurlijk moeten de voeten een beetje gewend zijn de beweging van het wandelen, dus het zal voor zich spreken dat mensen die veel (lees: vaker) wandelen minder snel last hebben van blaren dan iemand die direct een eerste dagtocht van 30 kilometer gaat maken.

Behandeling van blaren
Over de behandeling van blaren zijn er veel verschillende meningen. Doorprikken of niet? Vel verwijderen of niet? Afplakken met tape of een pleister? Zo veel voeten zo veel behandelingswijzen. De meest gangbare is het doorprikken van de (schone) blaar met een schone naald. Dit doorprikken doe je aan de zijkant om vervolgens het opgehoopte vocht met bijvoorbeeld een steriel gaasje weg te drukken uit de blaar. Als al het vocht is weggehaald plak je de blaar af met tape. Sommigen mensen geven er de voorkeur aan om ook het losse vel van de blaar te verwijderen, maar dit verhoogt de kans op een infectie en wordt dus niet aangeraden. Wil je de blaar niet doorprikken, plak 'm dan af met bijvoorbeeld Compeed (een soort gel-achtige sticker die als een extra schil om de huid wordt geplakt). De huid onder de Compeed heeft dan geen last meer van de wrijving en na enkele dagen valt de Compeed er vanzelf af.

Sporttape en Compeed
Sommige mensen plakken zoals gezegd de gevoelige plekken op hun voet al voor het lopen in met sporttape. Dit doe je dan met de dakpanmethode, zodat er geen plekken ontstaan die de wrijving juist erger maken. Ook naderhand (als je ontstane blaar hebt schoongemaakt en doorgeprikt) kun je sporttape gebruiken om de zere plek te beschermen tegen verdere wrijving. Veel wandelaars zweren ook bij Compeed. Gebruik deze echter nooit ter voorkoming van blaren, maar alleen als je een blaar hebt ontdekt. Gewoon de huid schoonmaken en vervolgens afplakken met Compeed. Om de Compeed goed te laten hechten aan je huid kun je 'm eerst een beetje opwarmen in de palm van je hand en vervolgens goed gladstrijken (geen luchtbelletjes!) tegen de huid. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat je Compeed vervolgens gewoon moet laten zitten en niet hoeft te vernieuwen. Dat kan soms enkele dagen duren, maar uiteindelijk laat hij vanzelf los. Plak echter wel sporttape over de Compeed, want anders gaat deze vastplakken aan je sok.

Smeersels en poeders
Naast het gebruik van sporttape en Compeed kun je ook je 'toevlucht' nemen op het gebruik van smeersels. Er zijn redelijk wat crèmes in de handel die je kunnen helpen om je voet beter te beschermen tegen blaren. Vaseline is een oude bekende, maar tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld ook veel mensen die gebruik maken van Gehwol. Gehwol is een voetverzorgende crème die de kans op blaren behoorlijk verkleint. Zelf nooit geprobeerd, maar volgens velen een absolute aanrader: je voeten ruim van te voren in beginnen te smeren met kamferspiritus. Dat zou je huid sterker en ietwat droger maken, waardoor het dus beter bestand is tegen wrijving. Aan poeders wordt onder andere gewoon talkpoeder gebruikt. Hierdoor wordt de huid droger en dus ook weer beter bestand tegen de wrijving.

De beste oplossing?
De beste oplossing tegen blaren bestaat volgens mij niet. Het is mij tijdens de vele hikes/wandelingen namelijk al meerdere malen opgevallen dat iedereen er een andere manier op nahoudt op blaren te voorkomen of te behandelen. Sommigen doen er zelfs niets aan en zeggen dat ze beter gewoon door kunnen lopen (met alle nare gevolgen als pijn, open wond en infectie), anderen doen er zo'n beetje alles aan om hun voeten te beschermen. Het is dan ook een persoonlijke keuze die je maakt en waarbij je zelf het beste kunt bepalen wat wel en niet werkt bij jouw voeten.

Links
Gezond sporten: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/ehbso/blaren.htm
Tweevoeter over blaren: http://www.tweevoeter.nl/blaren/
Happy Steps: http://www.happy-steps.com/
Bional (Gehwol): http://www.bional.nl/
Voetverzorging.nl: http://www.voetverzorging.nl/
Voetverzorging: http://www.hiking-site.nl/verzorging_voetverzorging.php


Hiking-site.nl op Twitter




Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 04-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]