Sponsoring

Status
Niet open voor verdere reacties.
[laatste wijziging op 10-03-03 om 20:38 door Rkoome (admin)][[verplaatst van Club Hiking-site.nl naar hier door beheerder]]

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met het zoeken naar sponsors? Hoe pak je zoiets aan? Wanneer zien sponsors brood in een sponsoring? Wanneer je misschien voor een goed doel een aantal maanden op pad gaat?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar zit te denken dat op een tocht als naar Rome, sponsors kunnen helpen. Al is het alleen maar met het materiaal. Of droom ik dan te veel?

Rose
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bever Lente Deals
P

Poesjes

Guest
Hoi Rose,

Ik heb er wel ervaring mee. Voor onze reis hebben we de website gesponsord gekregen. (Hij is nog niet in de lucht maar hou het in de gaten: www.wereldgezichten.nl)Daar zijn we uiteraard heel blij mee. Hoe we dit hebben gedaan!? Keiharde acquisitie was het motto.
Ik ben gewoon gaan bellen met webdesign bedrijven in onze woonplaats. Van te voren heb ik een lijstje gemaakt met redenen en argumenten om met ons in zee te gaan en natuurlijk met de tegenprestatie van ons uit. Na wat gesprekken is dat ons gelukt

Daarnaast krijgen we van een reisboekhandel twee lonelyplanet en krijgen we bij een outdoorzaak standaard 10% korting op alle aanschaf.
Bij elkaar helpt het dus wel

Als je voor een goed doel gaat en bijvoorbeeld projecten gaat bezoeken en er vrijwillig werken heb je nog meer stevigheid. laats stonden hierover ook twee artiklen in CARP. Als je met en goed thema/doel gaat krijg je ook de kranten over de streep om over je te publiceren. Dit kan je dan gezamenlijk met je sponsors doen.

Nou misschien helpt het je.......de aanhouder wint en trek gewoon je stoute schoenen aan.

Karen
 
J

joop

Guest
Kare, een heel mooi verhaaltje, het is duidelijk dat je moet gaan bellen, tegenprestaies moet leveren e.d. maar wat zijn jullie tegenprestaties, wat is jullie ingang geweesst bij verschillende bedrijven, wat voor soort bedrijven heb je bezocht e.d, dat is hetgene waar Rose naar vraagt. Concrete voorbeelden.

Rose, als je kunt publiceren in een tijdschrift, krant, website of iets dergelijks krijg je wel eens iets voor elkaar.
Bedrijven waar je kennissen, vrienden in de hogere functies hebt zitten zijn ook goede kandidaten.

Denk er wel aan dat je vaak voor een gesloten deur komt te staan, zeker in deze tijd van economische teruggang zijn bedrijven niet snel geneigd om geld aan sponsering uit te geven. Ik heb met enkele andere een tijdje sponsering gezocht voor een sportclub en je krijgt regelmatig nee op je bord.
 
P

Poesjes

Guest
Daarom zei ik al: De aanhouder wint. Je moet dus wel even wat kunnen incasseren.

Als je een website gesponsord wil krijgen moet je gewoon even zelf nadenken (en bij ieder ander bedrijf waar je wat voor elkaar wilt krijgen)

Dus:
Verplaats je in de schoenen van een webdesigner. Waarom zou hij jou sponsoren? Waar zit voor hem de win-win situatie. Je kan zelf al heel veel bedenken waar hij belang aan zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld nieuwe klanten of goedkope stagiaires (ik werk op een hogeschool) Denk dus zelf goed na wat een sponsor zou willen en kijk welke rol je daarin zou kunnen spelen. Je kan eens kijken welke contacten je hebt en hoe een sponsor daarvan kan profiteren.
Samen publiceren is ook een belangrijke tegenprestatie. Op deze manier krijgt een lokale ondernemer lokale publiciteit en dus gratis reklame. Bereid je gesprek ook goed voor. Met name als je voor het eerst met ze contact legt.

Karen
 
[laatste wijziging op 11-03-03 om 23:41][laatste wijziging op 11-03-03 om 23:40 ][laatste wijziging op 11-03-03 om 23:27 ][laatste wijziging op 11-03-03 om 23:26 ][laatste wijziging op 11-03-03 om 23:25 ][laatste wijziging op 11-03-03 om 23:20 ][laatste wijziging op 11-03-03 om 23:19 ]Hoi Karen, dat incasseren lukt wel. Je bent in wezen een bedelaar. En het gaat me niet zozeer om een website, maar je voorbeeld is goed. Een website komt er wel, waar de sponsors hun advertenties op kwijt kunnen.

Zoals Joop al zegt, ik ben op zoek naar praktische tips maar ik besef wel dat ik het zelf moet doen.

Zoveel mensen gaan op een voettocht naar Santiago of Rome, dus waarom zou een Beversport bijvoorbeeld, heil zien in sponsoring? Al was het maar met een rugzak...of ondergoed...

Ik denk zelf al aan mijn eigen werkgever, maar dat moet wel met enige subtiliteit en zoals Joop ook al zegt, speelt de economische situatie ook een rol.

De media inschakelen lijkt mij alleen nut hebben wanneer je eenmaal vertrekt.
Aanschrijven en bellen naar bedrijven is een eerste begin en ik zal niet gauw opgeven. Maar handige tips blijven welkom.

Ik wil ook heel graag dat mijn tocht iets oplevert voor een goed doel. Ik denk dan meer in de richting van medisch onderzoek naar kanker, aids of hart- en vaatziekten... Hoe gaat dat in zijn werk? Ik kan hard roepen: voor elke km die ik loop, gaan er zoveel euro's naar dat goede doel, maar wie geeft die euro's?

Jezelf presenteren is een ander verhaal. Hoe goed kan je vertellen waar je voor staat...

Rose
 

Rkoome

Administrator
Forumleiding
Rose,

Een heel belangrijk aspect bij sponsoring zijn de afspraken. En dan vooral afspraken nakomen. Ik heb (uiteraard) veel contact met importeurs van materialen en hoor altijd ongeveer dezelfde klachten als het gaat over sponsor-aanvragen:
- niet specifiek genoeg, dus duidelijke afspraken maken is haast onmogelijk
- slecht voorbereid, dus harde afspraken maken is haast onmogelijk
- (te) weinig tegenprestaties, dus afspraken maken niet wenselijk
- concurrerende aanvragen (2 concurrenten allebei als sponsors vragen), afspraken maken niet wenselijk
- doel wel bereikt, maar afspraken niet nagekomen (!!)

Zeker deze laatste is een erg vaak gehoorde klacht. Foto's worden niet gemaakt of afgeleverd, (merk-)namen worden niet genoemd of sponsors komen botweg niet in beeld bij bijvoorbeeld interviews met plaatselijke kranten of op de eigen website.

Zelf krijg ik bijna elke week wel een sponsor-aanvraag van mensen die dan zeggen dat ze de site heel veel extra bezoekers zullen brengen. Als ik dan wat specifieker doorvraag komt het er eigenlijk op neer dat men toch vooral denkt dat deze site veel bezoekers naar hun eigen site zal brengen. Dat snap ik zelf ook wel, maar dan moeten ze het uiteraard niet anders voorstellen dan dat de waarheid is. Op die manier is er namelijk al direct sprake van een vertrouwensbreuk. De enige manier waarop ik kan sponsoren is zowieso met promotie (op de site en in de nieuwsbrief), maar dan verwacht ik op z'n minst dat men bijvoorbeeld een Hiking-site.nl T-shirt draagt op een foto, teruglinkt en (sindskort) bijvoorbeeld een leuke foto maakt op het einddoel met een Hiking-site.nl vlag. Een leuk verhaaltje over het geheel voor op de site is mooi meegenomen, maar die is weer moeilijk te plaatsen (schrijfblok?, prikbord?).

Raymond
- wil binnenkort op de homepage een kadertje maken met 'Hiking-site.nl steunt:'
 
P

Poesjes

Guest
Hoi Raymond,

Ik begrijp je argumentatie wel. Ik krijg er zelf natuurlijk ook mee te maken. De kunst is het om je afspraken zo resultaatgericht mogelijk te maken en ze SMART te formuleren. Daarnaast heb ik met mijn sponsor ook afspraken gemaakt over communicatie in het algemeen en over de gevolgen als afspraken niet na worden gekomen.
Je moet vooral veel lef hebben en open en eerlijk zijn als je afspraken niet waar kan maken. Het erover communiceren en nieuwe afspraken maken helpt de werkrelatie enorm.
Uiteindelijk is het voor de sponsor altijd moeilijk om nu echt te meten hoeveel nieuwe klanten hij nu aan sponsoring heeft overgehouden. Dat zijn wel de harde feiten.
Daarnaast moeten beide partijen er in ieder geval een goed gevoel aan over houden vind ik persoonlijk. Als beiden ervan overtuigd zijn dat de inspanningen maximaal zijn geweest en het resultaat is er niet naar geweest dan is het gesprek daarover gevoelsmatig wel makkelijker. Een voorbeeld: Als je je helemaal rot gebeld hebt op het kantoor van de sponsor (hij ziet wat je doet) en het heeft niet geleid tot afspraken ziet hij wel je inspanning en je wijze van werken. Dat kan hij je in ieder geval niet kwalijk nemen.
Dus zeg wat je doet (vooral) en doe wat je zegt (nog meer vooral!)

Karen
 
[laatste wijziging op 13-03-03 om 00:23][laatste wijziging op 13-03-03 om 00:22 ][laatste wijziging op 13-03-03 om 00:19 ][laatste wijziging op 13-03-03 om 00:16 ][laatste wijziging op 13-03-03 om 00:00 ][laatste wijziging op 13-03-03 om 00:00 ][laatste wijziging op 12-03-03 om 23:59 ]Bedankt Raymond, hier kan ik wat mee.

Wat voorbereiding betreft ben ik nog lang niet zo ver om een totaal plan op tafel te leggen. Ik ben nog volop bezig met het uitleggen van een route door Oostenrijk en Italie.

Je opsomming van feiten waarin het vaak mis gaat of mis kan gaan, komt mij logisch over. Ik kan hier en nu zeggen dat ik betrouwbaar ben, maar sponsors zijn dus wantrouwend.

Het lijkt mij belangrijk dat ik eerst een volledig plan heb samengesteld. Maar in de tussentijd hoop ik dat er goede tips binnen komen.

Ik heb inmiddels brieven de deur uitgestuurd naar instanties. Nu ik jouw verhaal zo lees, zinkt de moed in mijn schoenen. Ik kan niet anders dan beloven, niemand kan weten of je zo een tocht volbrengt. Wanneer jij zegt te promoten, kan je er van op aan dat ik een T-shirt met opdruk van de hiking-site zal dragen, maar het zal een keer gewassen moeten worden. Of een stukje stof onder mijn pet ter bescherming van de zon, met daarop 'hiking-site.nl'. Ik draag het wel.
Ik zal mijn fotorolletjes mee naar Nederland geven via mijn man en familie en kennissen die zo welwillend zijn mij op te zoeken en wanneer het niet anders kan per post, het scheelt weer een draaglast in je rugzak.

Tijdens de tocht ben je afhankelijk van de mensen die zeggen dat ze de internet-site zullen bijwerken, dat ze je verslagen zullen publiceren, dat ze de goede foto's zullen plaatsen .... Ik heb dat vanaf een bergweggetje of een saaie asfaltweg niet echt in de hand.
Maar hoe overtuig je mensen die al wantrouwend zijn? Er zijn zoveel mensen die zo een tocht doen, zonder sponsors etc.
Het zal moeilijk worden.

Ik wil voor een doel lopen. Ik heb al wat brieven de deur uit gedaan naar bepaalde instanties, maar misschien is dit fout geweest. Het komt misschien over alsof je voor elk goed doel wil lopen. Mijn hart gaat uit naar kinderen. Zij zijn de toekomst en hebben nog geen keuze. Vooral weeskinderen die slachtoffer zijn van oorlog. In mijn eerste bericht heb ik het over een goed doel als kankerbestrijding. Ik werk in een ziekenhuis en een medisch doel ligt mij zeker ook na aan het hart. Vooral wat betreft onderzoek naar kanker en naar aids.
Ik wacht eerst de antwoorden maar eens af.

Misschien grijp ik te hoog, ik ben niet zakelijk aangelegd. En bovenal wil ik zonder verplichtingen lopen, zonder druk. Dus er zullen inderdaad goede afspraken gemaakt moeten worden met sponsors.

Rose
 
K

Kloek

Guest
Hoi Rose
Ik heb 1 keer ervaring opgedaan met sponsoring. Dat was voor het 50-jarig bestaan van een instituut dat lesgeeft in geografische informatiesystemen en Technische aardwetenschappen voor inwoners van derde wereldlanden.
Tot dan toe was sponsoring wel eens vaker gedaan maar het waren allemaal kleine bedragen, meer giften waar niet veel tegenover stond. Ik heb me toen laten adviseren door een PR-bureau en heb sponsorpaketten samengesteld. Dat waren pakketten van 20.000,- 12.500,- 7.500,- en 5.000,- Heel duidelijk stond tegenover die gelden ook een tegenprestatie, Als voorbeeld: voor die 20.000,- gulden was dat
1. een gratis grote advertentie in de bijlage van een regionaal dagblad, die bijlage ging alleen over het 50-jarig oude instituut (die bijlage had ik van tevoren de regionale pers voor weten te strikken.)
2. een logo op een 2 x 1 meter grote poster over de open dag van het instituut die op alle reclameborgen in de stad gedurende 1 week hing.
etc. etc .etc.

In het totaal hebben we op die manier 110.000,- binnengehaald. De verwachting vooraf was 20.000,- De kosten om dat alles te doen waren ook ongeveer 20.000,- hoger, maar er bleef dus altijd nog een netto extra inkomsten van 70.000,- over.

Ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo kan, maar wel moet duidelijk zijn dat je niet moet gaan bedelen maar moet gaan verkopen, en je moet echt iets te verkopen hebben, dus stel sponsorpakketten samen, hang daar verschillende waardes aan en definieer per leverancier de kansen die hij door jou te sponsoren krijgt.


Nico
 
Hoi Nico,

Bedankt voor het delen van je ervaring.
Klinkt goed!
Het zal bij mij niet om zulke hoge bedragen gaan. maar dat je niet moet bedelen maar moet verkopen is wel duidelijk. Niemand die iets voor niets geeft. Dat is wel duidelijk.

Groetjes,
Rose
 
Raymond,

Waarom verkopen jullie die hiking-site-vlaggen dan eigenlijk? Als ik zo'n vlag moet meezeulen naar de top van een berg, er een foto van trekken en die op jullie site plaatsen, dan geven jullie die vlaggen toch gewoon weg, of niet? Of is er een andere motivatie?

Herman.

PS: ik wil gerust zo'n vlag meezeulen, deze zomer beklim ik een paar drieduizenders in Oostenrijk.
;-)
 

Rkoome

Administrator
Forumleiding
[laatste wijziging op 20-03-03 om 09:51]Herman,

Je 'moet' helemaal niks natuurlijk. Er was vraag naar en dus ben ik eens gaan rondkijken wat ze kostten. Dat was schrikken en dus heb ik er uiteindelijk maar een beperkt aantal laten maken (in Nederland werd er zelfs 16 Euro per vlag gevraagd door een drukkerij!).

In sommige gevallen worden de vlaggen ook weggegeven, bijvoorbeeld in gevallen waarbij er sprake is van 'sponsoring'. In zo'n geval krijg ik er ook iets voor terug en dan bedoel ik niet een foto op een 3000-er in Oostenrijk maar bijvoorbeeld echt iets waar meer mensen iets aan hebben (zoals nu bijvoorbeeld de Kirgizie-expeditie die een Hiking-site.nl-vlaggetje meeneemt).

Die lijst met foto's is er gekomen omdat dat een idee was van één van de bezoekers (Pjotr) en het leek me wel leuk. Ook hier geldt dus dat je niks 'moet'.

Kortom: kom jij met een gigantisch project waarbij je denkt dat het voor mij zinnig is je te 'sponsoren' met een vlag, dan roep het maar. Zo niet, dan kun je dus terecht op http://www.hiking-site.nl/shop

Grtx,

Raymond
- zou eigenlijk de vlaggen voor 7,50 moeten verkopen, dan verdient hij er ook nog aan ;)
 
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Bever Lente Deals
Bovenaan