• De site is afgelopen nacht (26/02) verhuisd naar een andere server. Tegelijkertijd is het prikbord vernieuwd naar een nieuwe versie. Er kunnen hier en daar dus nog enkele kleine zaken fout gaan, mocht dat zo zijn: let me know.

Met de trein naar...?

Net gekeken, zag op de kaart van Marije (dank voor deze bijdrage!) dat er een directe trein van Londen naar Glasgow gaat. Even opgezocht, duurt 4,5 uur, valt mij niet tegen (en lijkt mij geen vervelende rit, even snel heel Engeland zien :)). Amsterdam naar Glasgow komt uit op 9 uur treinen. Dus Schotland is ook haalbaar met de trein en gaat op mijn lijstje, check!

(Heb ook van iemand gehoord die in GB ging bushcraften dat ie op de terugweg zijn bijl moest inleveren in de trein bij douane controle, dus niet altijd alles kan mee in de trein, zoals Raymond ook al noemde).
 
Je hebt denk ik geen zeebenen :rolleyes: Wij tot nu toe geen echte storm gehad en dan slaap ik heerlijk.
Nope, ook geen zeebenen idd :) En als ik eenmaal slaap, slaap ik. Maar tevoren... En idd drie keer storm, waarvan twee keer zo flink dat de route vd ferry werd omgelegd om zo lang mogelijk onder de kust te varen :confused:

In GB is het wel lekker treinen. Zeker als je van a naar b loopt. Je koopt een retour wat je binnen een maand kunt gebruiken. Ook al stap je ergens anders weer op tussen eind- en startroute, je bent ongeveer veertig procent goedkoper uit dan met twee enkeltjes.

Tenminste, zo was t. Of t zo blijft...
 
Laatst bewerkt:
Soms kun je kijken of een interrail voor 1 zone voordeliger is, als je veel verplaatsingen hebt. In bijv. Noorwegen krijg je ook 50% korting op de bussen van NOR-WAY Bussexpressen. Handig! Sinds een ontzettend lange vlucht naar Nieuw Zeeland ben ik helemaal klaar met het vliegen. Treinreizen is een onderdeel van je vakantie, het is net een grote bewegende ansichtkeert.
 
Met de trein OP de boot is een hele vreemde ervaring. Zelf meegemaakt tussen ondermeer Rodby en Puttgarden. De trein staat met allemaal spanbanden vastgemaakt aan het dek. Als het erg hard waait, liggen de kopjes in de restauratiewagon door de hele coupe heen...

Mirjam
 
Best nuttige tips ondertussen om aan goedkope treinkaartjes te komen, nice!

Ik kwam er redelijk recent ook pas voor het eerst achter dat je voor treinen binnen Nederland ook best regelmatig aanbiedingen hebt voor meer dan de helft van de normale prijs zolang je maar buiten de spits gaat treinen. Ideaal als je niet echt met de auto wilt/kan :)
 
Ik ben voor het voorjaar (eind mei) een tochtje aan het plannen. Ik heb het teruggebracht tot 3 opties en allemaal zijn ze prima met de trein te bereiken.
Gr 400 Monts du Cantal- met de trein naar clermont ferrat en overstappen naar Murat. van hier kan je gaan lopen
Malerweg in de Sächsische Schweiz. Met de trein naar Dresden. overstappen naar Pirna en lopen maar.
Toggenburger Höehenweg in Zwitserland- Met de trein naar het startpunt Wil S.G.

Op zich voel ik er wel voor om pas op het laatste moment te beslissen en van de weersverwachting laten afhangen welke ik ga lopen. Aan de andere kant zijn de last minute treinkaartjes veel duurder en is de auto dan een goedkopere optie. Dilemmas, dilemmas.
 
jdw:

Sachsicche schweiz is goed te doen met het OV. Je hebt ook veerpontjes waarmee je naar de overkant van de Elbe kan. Tip als je in Bad Schandau overnacht ( maar mss ook op andere plekken): Koop een meerdagenkaart van het OV, die heb je er naar een paar dagen al uit. Geldt voor het regionale vervoer daar. Op het plein in Bad Schandau zit een VVV achtig iets, waar je dergelijke kaarten kunt kopen, en nog veel meer. Er zijn ook zaken zoals rugzakken en wandelstokken te huur.

Mirjam
 
Ik heb vroeger héél veel met de trein gereisd (niet perse om te gaan wandelen) en gebruikte deze site dikwijls om inspiratie op te doen. Hij geeft je een mooi overzicht hoe naar waar te reizen met de trein wereldwijd.
www.seat61.com
 
Ik 'trein' eind deze maand naar Maastricht om van daaruit naar Reims te lopen. Vanaf Reims met de trein terug. Heb het geprobeerd bij de Treinreiswinkel, maar via de Franse site boeken scheelde mij toch 46 euro. Even verder kijken kan dus de moeite lonen. Voor nationale treinen ook de aanbiedingen in de gaten houden, kan echt euro's schelen.
 
Ja, leuk dit! Ik zit ook weleens in de trein naar een wandeloord, maar ik fiets ook en dan heb je weer een heel andere categorie complexiteit als het gaat om treinen in Europa. Mijn strategie is vaak om er eerst achter te komen hoe een logische/relevante dienstverbinding gaat, en daarna daaromheen te plannen. Zo is er richting Zwitserland de EC6/7 naar Basel / Interlaken die ook Duisburg aandoet; vanuit Arnhem ben je daar zo met de RE19 lijn.

Toen ik met de trein naar de Kungsleden ging heb ik dat ook zo aangepakt: eerst het slaaptreingedeelte uitzoeken en dan kijken hoe je daar komt. Heen betekende dat een slaaptrein tussen Malmo en Stockholm, dat is in één dag te halen vanuit Nederland. Ik had in Kopenhagen of Malmo alle tijd om rustig te eten. Vanaf Stockholm zijn er verschillende opties, ik heb langzaamaan gedaan via Ostersund en de Inlandsbanan tot dichtbij Hemavan. Terug vanuit Abisko is het lastiger omdat je dan 's ochtends aankomt in Stockholm, en dan kun je 's avonds geloof ik nèt in Enschede komen, maar niet verder in NL. Ik moest toch in Duitsland zijn, dus dat was voor mij niet zo'n probleem, maar anders zou ik denk ik een hele dag in Stockholm blijven hangen en dan met de nachttrein verdergaan naar Malmo.
Die reis was trouwens goedkoper met een interrailticket dan met losse treinkaartjes (en ja, duurder dan met het vliegtuig. maargoed, thuis blijven was nog goedkoper, en een paar dagen treinen is een prima manier om alvast te onthaasten)
 
reis je ook nog eens met de meest schone vervoersvorm , minste milieu impact.
Ben wel benieuwd wat je bron daarvoor is. Ik heb wel eens een Amerikaans onderzoeksrapport gezien waar de bus al schoonste vervoermiddel werd aangewezen maar daar rijden alleen stinkende dieseltreinen.

Volgens mij is het vervoer met de minste impact de fiets of je eigen benen en als openbaar vervoer binnen Europa is dat de trein.
 
Ben wel benieuwd wat je bron daarvoor is. Ik heb wel eens een Amerikaans onderzoeksrapport gezien waar de bus al schoonste vervoermiddel werd aangewezen maar daar rijden alleen stinkende dieseltreinen.

Volgens mij is het vervoer met de minste impact de fiets of je eigen benen en als openbaar vervoer binnen Europa is dat de trein.
heb naar aanleiding van dit draadje er naar gegoogled .
na enig surf werk en zoekwoorden kwam ik deze conclusie er uit.
was voor mij ook een verrassing
 
Dat soort vergelijkingen staat of valt altijd met de systeemgrenzen. Bij treinen zit een groot deel van de milieu-impact in de aanleg van het spoor, en dat is ook serieus veel. Die spoorlijn wordt vervolgens 'verdeeld' over minder reizigers dan een autosnelweg. Maar als je aanneemt dat het spoor er toch al ligt, dan is het gebruik ervan relatief schoon, zeker met de vergroenende elektriciteitsmix van tegenwoordig.
Die impact van het spoor maakt ook dat de groeiende populariteit van hogesnelheidstreinen een wat twijfelachtige ontwikkeling is. In Frankrijk wordt het gewone intercityspoor tegenwoordig steeds minder gebruikt, terwijl er steeds meer TGV-lijnen worden gebouwd en uitgebreid. Die zijn dus niet alleen een alternatief voor vliegen (yay) maar ook voor langzaam treinen (boo).
 
Ja de prijs is inderdaad erg gunstig. De grote steden hebben meestal een bereik met de flixbus.
Ik kwam op het idee omdat ik de grote bus bij het station zag staan.
Als je n reis naar de bergen wil, kan je het best hiermee gaan. Zelfs als je met z’n tweeen reist kan je niet op tegen deze prijs.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nou de kans dat wij met zijn 2en afreizen is nihil hoor! Maar hij vertrekt 's avonds uit Reims en ben in de ochtend in Arnhem. Dan met de trein naar huis. En als ik dit jaar weer een deel ga lopen (Santiago) pak ik weer de bus.
 
Was https://www.treinreiziger.nl al genoemd? Ze hebben een overzicht van treinkaartjes aanbiedingen in het binnenland maar ook veel tips voor treinreizen naar het buitenland.
Ik reis graag met de trein, (audio)boek mee, beetje naar buiten kijken naar het voorbij glijdende landschap. Maar dan moet de trein niet stampvol zitten en liever niet te veel vertragingen met te veel overstappen bij te krappe aansluitingen. Soms zit het mee en soms zit het erg tegen.
 
Bovenaan