[INGEZONDEN] De verbinding tussen de Fjällräven Classic en duurzaamheid


Rkoome

Administrator
Forumleiding
Fjällräven's missie: Inspireer de wereld om te wandelen in de natuur

De natuur heeft grote potentie. Onderzoek toont aan dat het mensen gelukkiger en gezonder maakt, met meer respect
voor het milieu. Als zodanig blijft Fjällräven toegewijd aan haar missie om de wereld te inspireren om in de natuur te
wandelen. Dat wordt bereikt door de productie van duurzame en functionele outdooruitrusting én door middel van
evenementen als de Fjällräven Classic.


Fjallraven-Classics_1.jpg


De verbinding tussen de Fjällräven Classic en duurzaamheid
Fjällräven werkt volgens het principe dat hoe meer tijd mensen in de natuur doorbrengen, hoe meer ze de natuur waarderen, respecteren en bereid zijn haar te beschermen. Onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van het merk is het aanbieden van evenementen zoals de Fjällräven Classic en Fjällräven Polar, die gericht zijn op het vergroten van de betrokkenheid bij het buitenleven, alsmede het vergroten van het bewustzijn hoe verantwoord om te gaan met de natuur.

Outdoor recreatie onderzoekers Daniel Wolf-Watz, gelieerd aan het European Tourism Research Institue (etour), en Thomas H. Beery van Kristianstad University, ondersteunen deze gedachte in hun onderzoek hoe evenementen in de natuur kansen creëren om de zorg voor het milieu te bevorderen. Zoals veel outdoor liefhebbers, zonderden ze zichzelf vaak af in de natuur en waren ze benieuwd waarom mensen willen deelnemen aan groepsevenementen zoals Fjällräven Classic. Ze wilden ook begrijpen welk effect een zodanige ervaring op mensen kan hebben. Bij het onderzoeken van Fjällräven Classic-deelnemers ontdekten ze dat deelname aan een dergelijk evenement de interesse in het buitenleven en het vertrouwen in het doen van buitenactiviteiten kan vergroten. Soortgelijke evenementen bieden mensen ook de mogelijkheid om op een verantwoorde manier met de natuur om te gaan. We vroegen Daniel hoe de omstandigheden van 2020 de interesse van mensen in het buitenleven en hun gedrag ten opzichte van het milieu hebben beïnvloed.

Het enthousiasme voor het buitenleven is momenteel enorm toegenomen. Hoe komt dat en wat is het effect op de natuur?
"Gedurende de pandemie hebben sommige mensen meer tijd gevonden om buiten te zijn, door het thuiswerken en het feit dat andere activiteiten werden geannuleerd. Ondanks dat het sociale leven negatief is beïnvloed, was het mogelijk om vrienden en familieleden buiten op een veiligere manier te ontmoeten.
Mensen hebben ook minder mogelijkheden om te reizen, dus hun activiteiten zijn gekoppeld aan hun lokale omgeving en plaatsen waar de natuur gemakkelijk toegankelijk is. Dit kan leiden tot overmatig gebruik, wanneer veel mensen tot dezelfde plek worden aangetrokken. Veel ‘beginners’ zijn de natuur in getrokken, wat geweldig is. Sommigen zijn echter onvoorbereid en niet uitgerust om zich ‘correct’ te gedragen in een natuurlijke omgeving. Door de pandemie zijn er niet veel mogelijkheden voor georganiseerde activiteiten, waarbij je op een verantwoorde manier van het buitenleven leert te genieten."

Welk verschil maken buitenevenementen als het gaat over de veranderende interactie van mensen met de natuur?
"Mensen gedragen zich doorgaans beter wanneer ze getraind zijn en duidelijke richtlijnen hebben om te volgen. Georganiseerde buitenactiviteiten en evenementen zoals de Fjällräven Classic kunnen het verschil maken. Ze bieden context aan outdoor ervaringen, creëren onder meer verhalen over de omgeving waarin de activiteit plaatsvindt en hoe men zich daarin het beste kan gedragen. Deelnemers investeren geld en tijd om zich voor te bereiden op het evenement. Hierdoor zijn ze meer geneigd om de richtlijnen te volgen die zijn opgesteld door de organisatoren."

Fjallraven-Classics_2.jpg


Maakt de sociale context ook een verschil in hoe we ons in de natuur gedragen?
"Ja. Mensen zijn sociale wezens. We willen erbij horen en het niet ‘verpesten’. Zeker in een nieuwe situatie waar we geen ervaring mee hebben. Daarom kunnen sociale evenementen een context vormen waarin mensen zich aangemoedigd voelen om hun gedrag te veranderen. Door naar anderen te kijken die de richtlijnen volgen, is de individuele deelnemer geneigd hetzelfde te doen. Deelnemers leren bijvoorbeeld om het gebied beter te verlaten dan de staat waarin ze het aantroffen. En ze zien dat andere mensen daar ook naar handelen. Dat creëert collectieve normen die een positief effect kunnen hebben op het gedrag van mensen. Niet alleen tijdens het evenement, maar ook daarna."

Spectaculaire trekking voor iedereen, overal
Het doel van de Fjällräven Classic is om mensen voor te bereiden op een zelfstandige, meerdaagse trektocht. In 2005 gecreëerd door Fjällräven-oprichter Åke Nordin, is de Fjällräven Classic een niet-competitieve trektocht door de natuur die openstaat voor outdoor liefhebbers van alle niveaus. De tocht beslaat meerdere dagen en deelnemers doen de trektocht in hun eigen tempo, terwijl Fjällräven de logistiek beheert, zoals transport en routeplanning. Deze opzet geeft mensen het vertrouwen, de kennis en de handelswijze die nodig isom met succes zelfstandig en verantwoord van het buitenleven te genieten.
"Aangezien we de situatie in 2021 tot dusver nauwlettend volgen, kunnen we stellen dat de planning en uitvoering van de verschillende Fjällräven Classic-evenementen in overeenstemming met de lokale regelgeving over de hele wereld een uitdaging is", aldus Fjällräven Event Manager Carl Hård af Segerstad. Voor het laatste nieuws en aankondigingen kan men classic.fjallraven.com in de gaten houden.
Indien een Fjällräven Classic niet door kan gaan, biedt het merk nieuwe formats om mensen over de hele wereld te inspireren. Fjällräven zal bijvoorbeeld zijn virtuele format van het evenement , Fjällräven Classic TV, dat werd gelanceerd in 2020, verder blijven ontwikkelen. Kijkers worden getrakteerd op verbluffende beelden van de paden en vergezichten van elke Classic. Alle 2020-video's zijn beschikbaar via de Classic TV Playlist.

Vooruit plannen voor zomertochten
Hoewel het onzeker is hoe de Fjällräven Classic-evenementen er in 2021 uitzien, is dit hét moment om je toekomstige avonturen voor te bereiden en te plannen. Fjällräven-teamleden zoals Event Manager Carl Hård af Segerstad delen graag vaardigheden en producttips:
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Veel merken en zeker outdoormerken doen er alles aan om zo duurzaam en milieu vriendelijk over te komen. Ik heb soms serieuze bedenkingen bij die 'Green washing'. In 2019 gaf Rank a Brand Fjällraven nog een D-label voor de duurzaamheid van hun producten toch hun core-bussiness. Ik wil me hier zelf zeker niet heiliger voor doen als de Paus, zou gewoon fijn zijn als de outdoormerken dat ook niet doen. Vind het maar een heel flauwe manier om jezelf te linken aan 'duurzaamheid'.
Ze pakken nu ook uit met een rapport van sb-index.com dat ze het duurzaamste merk (in hun segment) van Zweden zijn, de studie werd gedaan in acht noordelijke landen en zelfs binnen deze beperkte geo-locatie staan ze maar 13de. Jezelf duurzaam verkopen is niet hetzelfde als het ook zijn.
Wat denken jullie?

f.eu1.jwwb.nl_public_z_c_i_temp-uhxpfwlqjccxjkiltetr_0sxyqj_GroeneAvonturier-RankaBrand-Sporte...jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik persoonlijk denk dat duurzaamheid vooral bij de gebruikers zelf ligt. Ik zie te vaak mensen die roepn duurzame merken te kopen, maar dan wel elk jaar nieuwe spullen kopen en de oude gewoon weggooien. Beter is het in dat geval om langer te doen met je producten door ze te repareren of tweedehands aan te bieden zodat ze langer meegaan. Uiteindelijk komt het er toch op aan wat de totale levenscyclus van een product is ten opzichte van de aangebrachte schade aan het milieu bij de productie ervan.

Is denk ik vergelijkbaar met de discussie over electrische auto's die heel goed voor het milieu zijn, maar juist wél een heel schadelijk productieproces zouden hebben (nooit echt in verdiept, dus kan er zelf geen mening over geven).

Dingen die een merk als VAUDE doet vind ik fantastisch bijvoorbeeld, op werkelijk alle vlakken heel milieubewust zijn. Maar wat een Fjällräven doet (mensen veel bewuster van de natuur maken met hun Classics) is ook iets voor te zeggen denk ik. Of merken als Camelbak, Klean Kanteen en Laken die proberen het gebruik van plastic flessen en bekers te minimaliseren.

Elk stapje is een stapje in goede richting denk ik...

Raymond
 
Ik persoonlijk denk dat duurzaamheid vooral bij de gebruikers zelf ligt. Ik zie te vaak mensen die roepn duurzame merken te kopen, maar dan wel elk jaar nieuwe spullen kopen en de oude gewoon weggooien. Beter is het in dat geval om langer te doen met je producten door ze te repareren of tweedehands aan te bieden zodat ze langer meegaan. Uiteindelijk komt het er toch op aan wat de totale levenscyclus van een product is ten opzichte van de aangebrachte schade aan het milieu bij de productie ervan.

Is denk ik vergelijkbaar met de discussie over electrische auto's die heel goed voor het milieu zijn, maar juist wél een heel schadelijk productieproces zouden hebben (nooit echt in verdiept, dus kan er zelf geen mening over geven).

Dingen die een merk als VAUDE doet vind ik fantastisch bijvoorbeeld, op werkelijk alle vlakken heel milieubewust zijn. Maar wat een Fjällräven doet (mensen veel bewuster van de natuur maken met hun Classics) is ook iets voor te zeggen denk ik. Of merken als Camelbak, Klean Kanteen en Laken die proberen het gebruik van plastic flessen en bekers te minimaliseren.

Elk stapje is een stapje in goede richting denk ik...

Raymond
Helemaal mee eens Raymond. Consumenten zijn ook bewuster denk ik en bedrijven weten dat. Ik krijg problemen als de marketing jongens een bedrijf duurzaam moeten maken i.p.v. de product ontwerpers.
 
Bij (outdoor)kleding zijn er vele aspecten die meetellen of het duurzaam genoemd kan worden. Zie ook hier voor informatie. Nog een lange weg te gaan...
 
banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan