Jura hohenweg(Zwi) of een GR(Fra)...


Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar eind mei/begin juni een tocht gaan maken van +- 2 weken. Nu ben ik langzaamaan aan het oriënteren op het gebied waar ik wil gaan lopen.

Aangezien ik mij vorig jaar prima vermaakt heb in de Jura in Zwitserland, lijkt het me wel wat om hier nu eens wat langer rond te gaan wandelen, aangezien ik hier vorig jaar nog geen week was en maar 3 dagwandelingen heb kunnen maken, onder andere naar Creux du Van, watervallen van de Doubs en de kloof van de Areuse...

Nu kwam ik er achter dat er een lange afstandswandelroute door de zwitserse Jura loopt: de Jura Hohenweg, gemarkeerd als routenummer 5. Deze route is 310km lang, en verdeeld over 15 etappen. Als ik de hoogteprofielen zie loop je een paar keer naar een topje van 1500 á 1600 meter.

Iemand hier ervaring met deze route? Is het weer-technisch een beetje de doen in de genoemde periode, of is er op die hoogte nog kans op sneeuwvelden?

Aangezien de weg aangemerkt wordt als een 'wanderweg' en geen 'bergwanderweg', mag ik dan aannemen dat ook de hoger gelegen stukken niet al te extreem moeilijk/gevaarlijk /technisch zijn?

Een alternatief zou zijn om aan de andere kant van de grens een lange afstandsroute te pakken. Alleen, daar is de keus een stuk groter: een blik op de site gr-infos.com leert dat je in de Franse Jura de volgende routes hebt: GR5, GR9, GR59 en de 'Grande traverse de Jura' (GR509?).

Is er een reden om voor een Franse route te kiezen in plaats van de Zwitserse 'Jura Hohenweg'? Is het bijv. aan de franse kant mooier? Is het makkelijker of juist moeilijker om overnachtingen te regelen? (ik wil niet kamperen)? Is in het ene land het OV beter te bereiken mocht het nodig zijn? En stel dat ik voor Frankrijk kies: welke GR moet ik dan nemen?

Het wordt overigens pas mijn tweede lange afstandstocht, na mijn eerste tocht oktober vorig jaar in de Schwabische alb...
 
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

Voordeel van de GR5 is dat je daar relatief veel overnachting en bevoorradingmogelijkheden hebt op dat stuk (tenminste dat staat mij bij)
 
Dank voor je reactie Babelfish! Ik heb inmiddels gezien dat de GR5 en de GTJ grotendeels gelijkop gaan.

Veel overnachtingsmogelijkheden is altijd goed; ik was namelijk niet van plan om wild te gaan kamperen, dus van hotelletje naar hotelletje was eigenlijk de bedoeling.

Als ik de routeprofielen bekijk, dan pak je een paar topjes mee boven de 1200 meter. Moet ik daar eind mei/begin juni nog rekening houden met sneeuwvelden en/of sneeuwval? Ik heb echt werkelijk geen idee wat ik op dat gebied kan verwachten op die hoogtes :)

Ik zag inmiddels dat er in zwitserland best nog wel veel mogelijkheden zijn om de bus te pakken, is dit bij de GR5 in Frankrijk ook een optie? Ik kom er middels google maps maar niet achter of je bijv. bij een etappe de auto bij het beginpunt kan zetten en dan aan het eind van de dag met de bus terug...
 
Dank voor je reactie Babelfish! Ik heb inmiddels gezien dat de GR5 en de GTJ grotendeels gelijkop gaan.

Veel overnachtingsmogelijkheden is altijd goed; ik was namelijk niet van plan om wild te gaan kamperen, dus van hotelletje naar hotelletje was eigenlijk de bedoeling.

Als ik de routeprofielen bekijk, dan pak je een paar topjes mee boven de 1200 meter. Moet ik daar eind mei/begin juni nog rekening houden met sneeuwvelden en/of sneeuwval? Ik heb echt werkelijk geen idee wat ik op dat gebied kan verwachten op die hoogtes :)

Ik zag inmiddels dat er in zwitserland best nog wel veel mogelijkheden zijn om de bus te pakken, is dit bij de GR5 in Frankrijk ook een optie? Ik kom er middels google maps maar niet achter of je bijv. bij een etappe de auto bij het beginpunt kan zetten en dan aan het eind van de dag met de bus terug...

Volgens mij hoef je daar in die periode niet meer bang te zijn voor sneeuwvelden. Die zorg in die periode begint pas aan de overkant van het meer van Geneve (over de GR5).

OV heb ik niet veel kaas van gegeten in Frankrijk. Wel vriendelijke Fransen als je je overnachting even wat verder van je route is. Gewoon even overnachtingsplek bellen en vragen hoe je er makkelijk komt of dat ze bereid zijn je even op te pikken en waar af te zetten de volgende ochtend tegen evt. een vergoeding. Bij mijn weten loopt er niet echt een spoorlijn hemelsbreed dichtbij parallel aan de GR5 op dat stuk (is alleen bij mijn weten tussen Metz en Nancy) waar je wat mee zou kunnen. Misschien langs de Doubs over de GR 5 loopt wel aan de Zwitserse grens hemelsbreed ongeveer 2 vam van de Doubs af een parallelle spoorlijn
 
Bij mijn weten loopt er niet echt een spoorlijn hemelsbreed dichtbij parallel aan de GR5 op dat stuk (is alleen bij mijn weten tussen Metz en Nancy) waar je wat mee zou kunnen.

Metz en Nancy??

Pontalier en Montbeliard hebben wel een station en dichter bij de Jura.
Verder zijn er geloof ik meerdere kleinere stations langs de Jura.
 
Metz en Nancy??

Pontalier en Montbeliard hebben wel een station en dichter bij de Jura.
Verder zijn er geloof ik meerdere kleinere stations langs de Jura.
OP vroeg volgens mij om OV langs de GR5 om soort van dagtochten te kunnen lopen. Dus vanaf slaapplaats stuk wandelen en dan met OV weer terug naar slaaplek. Montbeliard Pontalier is een behoorlijke tocht van minstens 2 weken langs de GR5

Bovendien loopt de spoor lijn Pontarlier Montbeliard niet eens in de buurt van de GR5. Grote boog om de Franse Jura heen ;-) Dus die lijn is niet geschikt voor dagtochten.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Volgens mij hoef je daar in die periode niet meer bang te zijn voor sneeuwvelden. Die zorg in die periode begint pas aan de overkant van het meer van Geneve (over de GR5).

OV heb ik niet veel kaas van gegeten in Frankrijk. Wel vriendelijke Fransen als je je overnachting even wat verder van je route is. Gewoon even overnachtingsplek bellen en vragen hoe je er makkelijk komt of dat ze bereid zijn je even op te pikken en waar af te zetten de volgende ochtend tegen evt. een vergoeding. Bij mijn weten loopt er niet echt een spoorlijn hemelsbreed dichtbij parallel aan de GR5 op dat stuk (is alleen bij mijn weten tussen Metz en Nancy) waar je wat mee zou kunnen. Misschien langs de Doubs over de GR 5 loopt wel aan de Zwitserse grens hemelsbreed ongeveer 2 vam van de Doubs af een parallelle spoorlijn

Dank voor je tip, contact opnemen met de accomadatie is natuurlijk altijd een optie; al geef ik wel de voorkeur aan accomodatie vlakbij de route.

En ik bedoelde inderdaad stukje lopen, en weer terug met het OV. Mag bus zijn, maar ook trein. Ik heb inmiddels een kaart gevonden wat betreft de treinlijnen, maar die gaan er inderdaad met een grote boog omheen. Alleen van het busverkeer in de regio krijg ik niet echt hoogte... Krijg het idee dat er per gemeente verschillende busmaatschappijen zijn...

Ik vermoed dat ik toch wel voor de Franse kant wil gaan deze keer, en zit nu ook even te kijken naar een wandelgids/kaart. Ik begrijp dat voor GR-routes de wandelgidsen van FFRP eigenlijk onmisbaar zijn. Ik heb iig de wandelgids nummer 512 gevonden op internet, die schijnt de volledige GR5/GTJ in de Jura te beschrijven.

Iemand ervaring met deze gids? Staan er bijvoorbeeld ook varianten in, zodat je bijv. een deel van de route kan lopen en met een lus weer terug?
 
voor het maken van luswandelingen gebruik ik altijd aanvullend een topokaart van 1:25000 van de IGN. M.a.w. die plande ik zelf mocht dat nodig zijn (tussen Metz en nancy wel eens luswandelingen gemaakt). Sowieso altijd wel een extra 1:25000 kaart bij naast de topogids. Ik hou van het overzicht en soms moet je net ergens zijn dat net niet door de gids wordt gedekt...
 
En bussen echt geen flauw idee in Frankrijk. Dat is zo vaag en vaak zijn het gewoon soort van Schoolbussen maar je kan wel meerijden als je maar weet hoe ze rijden.... Dat is echt ter plekke uitvinden.
 
Vaste busverbindingen in lijn werden in Frankrijk geregeld per Département. Vaak worden hiervoor verschillende privé-maatschappijen ingezet. Pas sinds september 2017 worden de grotere regios (Régions) betrokken. Dit verklaard waarom er zo weinig Département overschrijdende buslijnen zijn. Frankrijk is sowieso een sterk gecentraliseerd land: treinverbindingen nationaal gaan altijd over Parijs, busverbindingen waaieren uit vanuit de Départements hoofdplaatsen...

Daarnaast bestaan er inderdaad vaak nog lokale busdiensten, bijvoorbeeld schoolbussen of toerisitische bussen in het hoogseizoen (vaak verschillend aantal bussen en bestemmingen in winter en zomer). Er bestaan vaak ook commerciële busdiensten die de grote steden tussen regios en/of Départementen verbinden (goedkoper maar minder comfortabel alternatief voor de trein).

Officiële lijndiensten voor Département Jura: http://www.jurabus.com/jurago-un-reseau/reseau-et-horaires/
Officiële lijndiensten voor Département Doubs: http://www2.doubs.fr/transports/
 
Dank beiden! Ik ga me eens verdiepen in die kaarten en dan puzzelen. MAar eens bij een shop langs binnenkort :)

Kan je in het gedeelte van de Haute Jura ook echt 'technische' stukken verwachten? Dus extreem steil omhoog en/of omlaag of hele steile afgronden met smalle paajdes?
 
Dank beiden! Ik ga me eens verdiepen in die kaarten en dan puzzelen. MAar eens bij een shop langs binnenkort :)

Kan je in het gedeelte van de Haute Jura ook echt 'technische' stukken verwachten? Dus extreem steil omhoog en/of omlaag of hele steile afgronden met smalle paajdes?
Mwoah alleen de echelles kunnen spannend zijn voor iemand met ernstige hoogte vrees. Dat is op een punt waar je via lange ladders even de kloof van de Doubs uitgaat. Ik vond ze wel leuk ;-)

https://www.google.nl/search?q=doub...hWIJcAKHUSXDBYQ_AUICigC&biw=360&bih=615&dpr=3

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Oh als het gewoon dat soort ladders zijn vind ik het niet zo erg, die kan ik wel handelen. DIe heb ik in Saksisch Zwitserland ook meermaals beklommen, alleen daar zaten hele irritante bij want:

  • Sommigen hadden ook 'boogjes' zodat je in een soort kooitje zat. Gedachte is dat je dan niet achterover valt. Alleen daar kreeg ik af en toe ruzie met mijn rugzak :(
  • Mijn voeten waren te groot voor de treden; dat loopt gewoon niet lekker
Maar verder no problem mits het stevig zit. Ik heb meer moeite met steile grindpaden naar beneden; dan word ik af en toe bibberig. Ooit eens zo onderuitgegaan en dat blijft me voor altijd achtervolgen volgens mij.

Dit is ook de reden dat ik binnenkort stokken aan ga schaffen, want vorig jaar heb ik een deel gelopen met gewoon een grote stevige tak en dat gaf al dusdanig veel extra steun dat ik er gewoon verbaast over was :D
 
Je hebt altijd wel steile afdalingen over de GR5. Hoe zuidelijker hoe meer ;-). Maar de truc om niet onderuit te glijden is je neus van je gezicht boven de tenen van je voeten te houden. ;-) Ook met stokken. Achterover hellen met je lichaam is funest (ook voor de knieën trouwens).

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Je hebt altijd wel steile afdalingen over de GR5. Hoe zuidelijker hoe meer ;-). Maar de truc om niet onderuit te glijden is je neus van je gezicht boven de tenen van je voeten te houden. ;-) Ook met stokken. Achterover hellen met je lichaam is funest (ook voor de knieën trouwens).

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
Het klopt natuurlijk wel wat je zegt maar ik wil het toch iets nuanceren. Het gaat er met afdalen om je volle gewicht op je voorste voet te (durven) zetten zodat er volledige druk op je zool komt. Dat bereik je inderdaad door je bovenlichaam boven je tenen te houden. Als je geen volledige druk op je zool zet wordt de kans alleen maar groter dat je uitglijdt.
 
Het klopt natuurlijk wel wat je zegt maar ik wil het toch iets nuanceren. Het gaat er met afdalen om je volle gewicht op je voorste voet te (durven) zetten zodat er volledige druk op je zool komt. Dat bereik je inderdaad door je bovenlichaam boven je tenen te houden. Als je geen volledige druk op je zool zet wordt de kans alleen maar groter dat je uitglijdt.
Klopt JDW je schrijft bijna de volledige uitleg van de truc. Zoveel mogelijk wrijvingsoppervlak gebruiken. En maximale druk op dat oppervlak. Het ezelsbruggetje is dus je neus boven de tenen houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Zo naar beneden of zigzaggen naar beneden, dat is ook beter voor je knieën.
Beter is de knie niet te strekken maar gebogen houden en met je spieren te veren.
Met wandelstokken kan je bij een glijpartij met deze ook remmen.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2018-02-09 om 14.51.07.jpg
    Schermafbeelding 2018-02-09 om 14.51.07.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 145
Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):

banner 468x60
Beleef jij plezier aan Hiking-site.nl?
Overweeg dan een (eventueel maandelijkse) vrijwillige donatie te doen via onderstaande knop:


Steun Hiking-site.nl door aankopen te doen via de volgende links (een kleine commissie op aankopen zijn de verdiensten):


banner 468x60
Bovenaan