Home » Materialen » Materiaal-nieuws » Nieuws-item

VAUDE viert 50 succesvolle jaren

VAUDE viert 50 succesvolle jarenDe term "outdoor" bestond nog niet toen Albrecht von Dewitz het bedrijf in 1974 oprichtte. Vandaag de dag is VAUDE een van Europa's toonaangevende outdoormerken op een markt die het familiebedrijf uit Tettnang met succes mede heeft vormgegeven. VAUDE heeft herhaaldelijk nieuwe normen gesteld en outdoorgeschiedenis geschreven met legendarische producten, van de eerste koepelwandtent "Space" tot ultralichte hightech uitrusting en functionele kleding gemaakt van innovatieve gerecyclede of biogebaseerde materialen. De sterke pioniersgeest die aan de basis lag van deze baanbrekende productontwikkeling en die vele opmerkelijke mijlpalen heeft voortgebracht, is vandaag de dag nog steeds overal bij VAUDE voelbaar. Sinds Antje von Dewitz in 2009 de leiding van het bedrijf van haar vader overnam, heeft VAUDE nieuwe wegen ingeslagen als pionier op het gebied van duurzaamheid en de aandacht getrokken met duurzame en innovatieve nieuwe producten en visionaire bedrijfsmodellen.

VAUDE wordt erkend voor haar betrokkenheid buiten de outdoorbranche. Het familiebedrijf werd onlangs onderscheiden met de prestigieuze German Sustainability Award 2024 als Duitslands meest duurzame textielbedrijf - een speciale prijs ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan.

Uitstekende productinnovaties voor een betere levenskwaliteit
De berg in het VAUDE-logo symboliseert de hoge eisen die het outdoormerk aan zijn producten stelt. "Het inspireert ons om de kwaliteit en duurzaamheid van onze uitrusting voortdurend te verbeteren. We ontwikkelen producten voor het leven die duurzame kwaliteit en duurzaamheid garanderen. Het is belangrijk voor ons om precies aan behoeften te voldoen en bij te dragen aan de levenskwaliteit van mensen," legt Antje von Dewitz uit. Met de Space-tent bracht VAUDE in 1983 de eerste dubbelwandige koepeltent op de markt, die dankzij innovatieve stokkengoten zeer snel kon worden opgezet. in 1986 werd het Tergoflex-draagsysteem gelanceerd, de eerste generatie rugzakken met een kunststof frame dat individueel aan de lichaamslengte kon worden aangepast. het legendarische Lhasa jack volgde in 1987 als de eerste vonk voor het segment van de dubbele jacks, dat vandaag de dag nog steeds succesvol is. Vanaf 1988 veroverden de "Mark" tenten de markt met hun innovatieve wrap-around constructie. in 1992 begon de productie van de hoogfrequent gelaste, waterdichte Aqua-fietstassen in de vestiging in Tettnang, die voortdurend werd uitgebreid en gemoderniseerd. Vandaag de dag loopt VAUDE nog steeds voorop met uitstekende productinnovaties: ergonomische zitkussentjes voor fietsbroeken, die dankzij jarenlang onderzoek de perfecte pasvorm bieden voor alle gebruiksgebieden; 's werelds eerste naadloze ultralichte tenten of de lichtgewicht "Trail Spacer" rugzak met een gebreide rug voor maximaal comfort. VAUDE laat zien hoe de ecologische voetafdruk kan worden geminimaliseerd bij productontwikkeling met een reeks duurzame innovaties: "ReCycle Back", de eerste fietstas gemaakt van gerecycled materiaal, functionele trekkingbroeken gemaakt van gerecycled polyamide van oude banden of het eerste polyester fleece op biologische basis gemaakt van houtvezels. in 2023 ontwikkelt VAUDE Rethink-producten gemaakt van monomaterialen die kunnen worden gerecycled tot nieuw textiel, waarmee VAUDE zichzelf bewijst als pionier in de circulaire economie.

50 jaar betrokkenheid bij de vestiging in Tettnang in Zuid-Duitsland
Toen Albrecht von Dewitz in 1974 als eenmanszaak begon met de verkoop van bergsportuitrusting, legde hij de basis voor een uitstekend succesverhaal. in 1980 werd het bedrijfsgebouw in Tettnang-Obereisenbach gebouwd en tegelijkertijd werd de eigen productiefaciliteit van het bedrijf gevestigd op de locatie, waar tot op de dag van vandaag fietstassen, rugzakken en tassen "Made in Germany" worden geproduceerd. Andere productsegmenten volgden - tenten, slaapzakken, slaapmatten, kleding, enz. - zodat VAUDE tegen het einde van de jaren 1980 een compleet assortiment hoogwaardige outdooruitrustingen kon aanbieden. in 1992 richtte VAUDE de Bike-divisie op, die vandaag de dag het complete assortiment fietsaccessoires omvat, van rugzakken en fietstassen tot functionele kleding voor alle fietsliefhebbers. VAUDE heeft zich altijd ingezet voor de locatie Tettnang, die voortdurend werd uitgebreid en versterkt, of het nu ging om de bouw van een nieuw logistiek centrum (2010), de volledige duurzaamheidsgecertificeerde verbouwing van het bedrijfsgebouw (2015) of de bouw van de nieuwe productiehal voor de fabriek (2017).

Pionier worden met moed en pioniersgeest
"50 jaar geleden was outdoor nog niet aan de orde", vertelt Albrecht von Dewitz, die toen al inzag dat mensen steeds meer naar de natuur en de bergen zouden trekken en daarvoor de juiste uitrusting nodig zouden hebben. Hoewel zijn idee op scepsis stuitte, kwam hij op voor zijn overtuigingen en richtte hij VAUDE op - hij gebruikte de initialen van zijn achternaam voor de merknaam. De drang om nieuwe wegen in te slaan en zich niet te laten afschrikken door uitdagingen, maar om oplossingen te vinden, is bij VAUDE vandaag de dag nog net zo levend als toen. Het sterke bewustzijn van ecologische en sociale kwesties was ook vanaf het begin stevig verankerd. Met deze houding heeft VAUDE zich gevestigd als pionier in de ontwikkeling van innovatieve producten en duurzame bedrijfsmodellen - en het bedrijf is zijn tijd altijd vooruit geweest.

Al in 1994 lanceerde VAUDE het Ecolog Recycling Network, dat het voor het eerst mogelijk maakte om 100% van de functionele outdoorkleding te recyclen. in 2010 introduceerde VAUDE haar eigen duurzaamheidslabel "Green Shape", omdat er nog geen overkoepelend ecologisch textiellabel op de markt was - een belangrijke mijlpaal in duurzame productontwikkeling. Green Shape, dat nu geldt voor ongeveer 80 procent van de gehele VAUDE-collectie, is gebaseerd op de strengste normen, wordt voortdurend verder ontwikkeld en werd onlangs door Greenpeace aanbevolen als het beste duurzaamheidslabel van alle textielfabrikanten. Sinds 2019 is het overheidskeurmerk "Grüner Knopf" ook van toepassing op het merendeel van de VAUDE-producten. VAUDE is ook een absolute pionier als het gaat om klimaatstrategie. in 2008 was VAUDE het eerste outdoorbedrijf dat zijn milieumanagement liet certificeren volgens EMAS. Sinds 2019 heeft het bedrijf zich vrijwillig gecommitteerd aan ambitieuze, op wetenschap gebaseerde klimaatdoelstellingen (Science Based Targets Initiative) en werkt het met de hoogste prioriteit aan een halvering van de wereldwijde CO2-uitstoot tegen 2030 en het bereiken van Net Zero tegen 2040. VAUDE sloeg in 2020 ook een nieuwe weg in met de oprichting van de VAUDE Academy for Sustainable Business, die andere organisaties ondersteunt bij het opbouwen van expertise op het gebied van duurzaamheid.

Samen sterk
VAUDE heeft zich altijd ingezet voor gezamenlijke betrokkenheid. VAUDE speelde een rol bij de oprichting van de internationale vakbeurs OutDoor, die in 1994 voor het eerst in Friedrichshafen werd gehouden, en bij de oprichting van de branchevereniging European Outdoor Group (EOG). "Dit vestigde de term outdoor en versterkte het gevoel van eenheid," herinnert Albrecht von Dewitz zich. VAUDE hecht veel belang aan goede partnerschappen met leveranciers, gespecialiseerde detailhandelaren, regionale spelers, de wetenschap, enz. en is actief betrokken bij verenigingen, NGO's, initiatieven en politieke instanties. "Samen kunnen we oplossingen ontwikkelen voor wereldwijde uitdagingen en verandering stimuleren. Door samenwerking hebben we belangrijke mijlpalen bereikt in de industrie en daarbuiten, of het nu gaat om wereldwijde klimaatbescherming, sociale normen in de wereldwijde toeleveringsketen of het vermijden van schadelijke stoffen zoals PFAS," meldt Antje von Dewitz. VAUDE zet zich al sinds 2010 in voor eerlijke arbeidsomstandigheden in de wereldwijde textielindustrie als lid van Fair Wear - met de status van leider sinds 2015. Als stichtend lid van de "Alliance for Sustainable Textiles" draagt VAUDE sinds 2019 actief bij aan het bestaan van het staatstextiellabel "Grüner Knopf".

Op de locatie Tettnang vormt de cultuur van vertrouwen de basis voor een sterke en respectvolle samenwerking. VAUDE hecht veel belang aan diversiteit en levenskwaliteit voor haar 650 werknemers, bijvoorbeeld door het aanbieden van flexibele werktijdmodellen, mobiel werken en interne kinderopvang. "Onze verantwoordelijkheid voor milieu en mensen is diep geworteld in onze bedrijfscultuur", zegt Antje von Dewitz.

Toegewijd aan een leefbare toekomst: 30% minder CO2-uitstoot
VAUDE ontwikkelt niet alleen producten, maar ook steeds meer diensten en duurzame oplossingen die levenskwaliteit creëren en de ecologische voetafdruk verder verkleinen, zoals onderhouds- en reparatiediensten, de verhuurservice VAUDE Rent of de nieuwe online shop voor tweedehands artikelen. Op deze manier wil VAUDE ervoor zorgen dat producten langer in gebruik blijven, waardoor hulpbronnen worden gespaard.

VAUDE heeft zichzelf ten doel gesteld om te groeien zonder hulpbronnen te gebruiken en heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het outdoormerk kon zijn wereldwijde CO2-uitstoot in 2023 met 30 procent verminderen ten opzichte van 2019, terwijl de verkoop in dezelfde periode met 32 procent groeide. VAUDE laat hiermee zien dat het mogelijk is om succesvol te groeien en tegelijkertijd het verbruik van grondstoffen en de CO2-uitstoot te verminderen. "Dit is een geweldige prestatie van ons hele team, die ons laat zien dat we samen de klimaatverandering kunnen tegengaan," zegt Antje von Dewitz. "We kijken uit naar nieuwe spannende uitdagingen en oplossingen voor een goede toekomst voor ons en toekomstige generaties."

Meer foto's bij dit nieuws-item

Klik op de onderstaande foto's om ze groter te zien...

Voor meer informatie: https://www.vaude.com/

Andere recente nieuws-items met betrekking tot Vaude:

Andere recente nieuws-items met betrekking dezelfde productgroep:

Dit materiaal-nieuws kun je gratis opnemen op je eigen site, als je gebruik maak van de RSS-feed: RSS-feed.
Lees hier meer over de Hiking-site.nl RSS-feeds.

Het feit dat producten worden vermeld in de nieuws-items wil niet zeggen dat ze ook daardwerkelijk zijn uitgetest door de beheerder(s) van deze site. De informatie is in bijna alle gevallen beschikbaar gesteld door de fabrikant/importeur.