Home » Materialen » Materiaal-nieuws » Nieuws-item

Fjallraven: soms is 'nee' het meest duurzame antwoord

Fjallraven: soms is 'nee' het meest duurzame antwoordIn 1960, richtte Åke Nordin meer op dan alleen een outdoorbedrijf. Hij stichtte een arbeidsethos en een benadering van de natuur en het outdoor leven met uitrusting die uniek was. In principe zei hij "nee". Heel vaak. Vooral tegen bedrijfsexperts en marketingkenners die hem vertelden dat zijn bedrijf het niet zou redden als hij zich niet aanpaste aan de laatste mode en het nemen van korte bochten.

Authentieke en goed onderbouwde productfunctionaliteit
In plaats daarvan vertrouwde hij op vakkennis, persoonlijke ervaring en het luisteren naar gebruikers. Het resultaat was authentieke en goed onderbouwde productfunctionaliteit. Destijds een zeldzaam kenmerk voor outdooruitrusting. Zijn vastberadenheid om voor zichzelf te denken en nee te zeggen, resulteerde echter in enkele van de meest iconische outdoorproducten in de branche. Om nog maar te zwijgen over twee van de meest geliefde evenementen van de wereldwijde outdoor gemeenschap: Fjällräven Classic en Fjällräven Polar. De combinatie van product en beleving heeft de natuur voor meer mensen toegankelijker gemaakt dan ooit tevoren. Dat is een goede zaak, want hoe meer je met de natuur omgaat, hoe meer je haar waardeert en respecteert.

Uitfaseren van PFC's
In het lente/zomer seizoen van 2024, verdubbelt Fjällräven de toewijding aan de natuur door nee te blijven zeggen. Nee tegen schadelijke chemicaliën. Nee tegen dierenmishandeling. Nee tegen materiaalintensieve materialen. En nee tegen kortetermijntrends. Er is bijvoorbeeld aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het uitfaseren van PFC's. Vanaf 2009 is het een lange en complexe reis geweest. Ondanks de voortdurende uitdagingen geven we niet op. Nu kan het merk zeggen dat, afgezien van enkele ritsen, alle producten worden geproduceerd zonder het opzettelijke gebruik van PFC's. Fjällräven heeft ook alle G-1000 materialen vernieuwd, zodat ze alleen zijn gemaakt van gerecycled polyester en biologisch katoen. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in het verminderen van de algehele impact. Voor de G-1000 stretchversies, die minder dan één procent uitmaken van het totale G-1000 materiaal dat Fjällräven produceert, moeten ze nog steeds 13% nieuw polyester gebruiken om een duurzame stretchfunctionaliteit te garanderen.

Functionaliteit en duurzaamheid
Fjällräven heeft ook gebruik gemaakt van de geest van Åke's vastberadenheid en expertise om de functionaliteit en duurzaamheid van sommige producten uit te breiden met de best verkochte producten. De bekroonde trekking rugzak, Kajka, wordt opnieuw gelanceerd met gebruikersgestuurde updates. Toevoegingen aan de Abisko collectie maken activiteiten bij warm weer comfortabeler. De nieuwe Kånken Outlong verbindt Kånken liefhebbers in stedelijke omgevingen wereldwijd en nodigt hen uit om hun eigen outdoor avonturen te gaan beleven. Bij Fjällräven ontwikkelen ze sinds 1960 met trots kleding en uitrusting voor een lange levensduur. Dus ga door; investeer één keer en gebruik de uitrusting een leven lang. Dat is de weg vooruit.

Voor meer informatie: https://www.fjallraven.nl/

Andere recente nieuws-items met betrekking tot Fjällräven:

Andere recente nieuws-items met betrekking dezelfde productgroep:

Dit materiaal-nieuws kun je gratis opnemen op je eigen site, als je gebruik maak van de RSS-feed: RSS-feed.
Lees hier meer over de Hiking-site.nl RSS-feeds.

Het feit dat producten worden vermeld in de nieuws-items wil niet zeggen dat ze ook daardwerkelijk zijn uitgetest door de beheerder(s) van deze site. De informatie is in bijna alle gevallen beschikbaar gesteld door de fabrikant/importeur.