Martin Collins: Walking the French Alps: GR5
ISBN: 1852843268
155 pagina's

Bestel dit boek nu bij:

Walking the French Alps: GR5
Martin Collins

De GR5 is een GR-route die bij velen tot de verbeelding spreekt. Startend in Bergen op Zoom (of voor anderen in Oostende), loopt deze route dwars door Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland door tot aan de Mediterraanse kust bij Nice (totaal 2083 kilometer!). Dit boekje beschrijft echter alleen de laatste 660 kilometer van deze monstertocht: 'La Grande Traversée des Alpes. Ofwel: de doorstek over/door de Alpen naar de kust.

Het boekje vormt een nauwkeurige beschrijving van alle etappes van GR5 op dit traject. Opgedeeld in 6 kortere stukken wordt duidelijk aangegeven hoe je moet lopen, hoeveel je moet klimmen en dalen en waar je proviand kunt inslaan of kunt overnachten. En dat beginnend bij het meer van Geneve en eindigend met je voeten in het losse strandzand in Nice. Vervolgens gaat de onderverdeling verder naar korte etappes van enkele minuten tot een uur, telkens met aanduiding van de hoogte, bijzonderheden en herkenningspunten.

Daar blijft het echter niet bij. Het boekje geeft je namelijk ook veel extra informatie. Praktische informatie van mensen die de tocht vaker hebben gelopen: kaarten, campings, kleding, flora/fauna, nuttige adressen, etc. En toch is het een klein en compact boekje gebleven. Het past makkelijk in de broekzak op je dijbeen of in jaszak. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de eerder drukken (al vanaf 1984!) stuk voor stuk een doorslaand succes waren onder (berg)wandelaars.

Martin Collins schreef verschillende wandelgidsen. Niet alleen de eerdere versies van bovenstaand boek, maar ook over routes in onder andere Engeland, Schotland, Zwitserland en Frankrijk (in totaal meer dan 20 stuks). Niet vreemd ook als je weet dat hij zelf net aan de rand van het bekende Snowdonia National Park woont met zijn vrouw en drie kinderen.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 7.50.
Er zijn 2 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Walking the French Alps: GR5' van Martin Collins.

Trekking in Slovenia (The Slovene High Level Route) (Justi Carey en Roy Clark)