Luc Vanneste : Wandelvakanties in Noord-Frankrijk en Henegouwen
ISBN: 9020962132
335 pagina's

Wandelvakanties in Noord-Frankrijk en Henegouwen
Luc Vanneste

De grensstreek tussen België en Frankrijk staat niet direct bekend als ideaal wandelgebied, maar deze gids laat zien dat er wel degelijk veel moois is te zien in de provincie Henegouwen van België en de departementen Nord en Aisne van Frankrijk. In totaal worden er 18 wandelroutes besproken, 5 in elk gebied en daarnaast 3 extra routes die de grenzen overschrijden.

Voor de wandelaar die niet al te veel tijd kwijt wil zijn (of tot diens beschikking heeft) om een meerdaagse wandeltocht te plannen is deze gids ideaal. Je kiest hoeveel dagen je wilt wandelen en het gebied en je hebt genoeg aan de informatie die in het boek wordt geboden. Er zijn routes van één tot vijf dagen en de dagetappes variëren van 15 tot bijna 30 kilometer. Lang genoeg dus om minimaal een halve dag te wandelen, maar niet direct uitputtend zodat je niet meer van het landschap kunt genieten.

En juist dat landschap komt ruimschoots aan bod in het boek. Zowel de auteur (Luc Vanneste) als de fotograaf (Daniel Leroy) beschrijven en vertonen het landschap zoals je het tijdens het wandelen zult tegenkomen. Daarbij wordt er veel extra informatie gegeven, over zowel de ontstaansgeschiedenis als ook de huidige stand van zaken met betrekking tot flora en fauna.

Zoals gezegd neemt het boek je veel planning uit handen. Praktische informatie is er dan ook in overvloed, het enige dat je zelf moet doen is de telefoon pakken om je overnachtingadressen te reserveren en je kunt op pad. Bovendien worden er veel emailadressen en internetadressen gegeven zodat je ook op die manier al in de stemming kunt komen of extra informatie aanvragen.

De routebeschrijvingen zijn voorzien van goede kaarten, beknopte informatie over praktische zaken als afstand, bevoorrading, etc. En bovendien veel kleurenfoto’s. De beschrijvingen zelf zijn duidelijk en lijken goed te volgen. Belangrijke punten op de route staan zowel in de tekst als op de kaarten gemarkeerd, zodat verdwalen haast onmogelijk is en je ook direct weet waar de informatie die je leest betrekking op heeft.

De wandelingen zelf zijn eenvoudig van aard (qua moeilijkheidsgraad), maar toch zeer divers en afwisselend. Het is verbazingwekkend hoe divers een landschap kan zijn waar je in één enkele dag doorheen kunt lopen. Juist dat is waarschijnlijk ook het grote pluspunt van het boek: het toont opnieuw aan dat je niet eens zo heel ver van huis hoeft te gaan om mooie meerdaagse wandeltochten te doen.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 9.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Wandelvakanties in Noord-Frankrijk en Henegouwen' van Luc Vanneste.

Het grote ANWB Reisboek Europa (Els Andriesse(Coörd.))