Phil Chapman e.a.: Wild China
ISBN: 9781946072338
256 pagina's
Uitgeverij: BBC Books

Wild China
Phil Chapman e.a.

“Wild China, natural wonders of the world's most enigmatic land” is een schitterend boekwerk dat is samengesteld door de makers van de BBC-serie Wild China. In het boek worden de mooiste plekjes van dit immense land beschreven in woord en getoond in prachtige beelden. Mensen die overwegen om China te bezoeken mogen deze gids (en de bijbehorende TV-documentaire) zeker niet missen.

Overzichtelijke indeling

Aan de binnenkant van de kaft van het boek (zowel voor- als achterin) is een overzichtskaart van China geplaatst met daarop duidelijk aangegeven welke hoofdstukken welk deel van het land beschrijven. Op die manier kun je in één oogopslag het juiste hoofdstuk vinden als je op zoek bent naar het natuurschoon van een bepaalde regio van China. Uiteraard is het land zo enorm groot dat het nog zoeken is geblazen binnen één van de zes hoofdstukken van het boek, maar daarbij kan de index achterin je wellicht verder helpen.

Schitterende foto's

Het eerste dat opvalt aan het boek zijn de schitterende foto's. De makers hebben erg goed werk geleverd bij hun selectie van foto´s die in het boek konden worden opgenomen. Niet alleen geven de foto´s ene goed beeld van de flora en fauna van China, maar ook zijn er regelmatig foto´s opgenomen die de lokale bevolking laten zien in hun eigen omgeving. Zo kun je als lezer al een beetje proeven van wat het land heeft te bieden door het boek enkel door te bladeren. Ook erg prettig zijn de duidelijke bijschriften bij de foto´s. Te vaak komt het voor in dit soort boeken dat je geen idee hebt waar je nu precies naar zit te kijken, maar daar heb je bij dit boek geen last van± elke foto wordt beschreven, zodat je goed weet waar de foto is genomen en wat er te zien is.

Dieren en landschappen

Het boek laat veel facetten zien van het ´wilde´ van China. Niet alleen komen de dieren aan bod die er leven, maar ook landschappen, gebruiken en bewoners. Op die manier kom je enorm veel te weten over het de verschillende regio´s en krijg je meer begrip voor de manier van leven van de lokale bevolking. Juist door de combinatie van dieren en landschappen (en diens menselijke bewoners) is het boek interessant voor zowel mensen die op zoek zijn naar een soort dierenencyclopedie als ook mensen die meer een soort van reisgids zoeken. Voor iedereen die meer wil weten over China is dit prachtige boek een absolute aanrader.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Wild China' van Phil Chapman e.a..

Shorter Walks in the Dolomites (Gillian Price)
Bergwanderungen in den Bayerischen Alpen (Siegfried Garnweidner)