Petra Possel: Tenerife & La Gomera
ISBN: 9789038917481
140 pagina's

Tenerife & La Gomera
Petra Possel

De Canarische Eilanden zijn (weer) hot onder de vakantiegangers. In de jaren zestig kwam het toerisme naar de eilanden al langzaam op gang en na een korte tip in het afgelopen decennium lijkt het toerisme weer meer te groeien dan ooit te voren. Er is echter één groot verschil met het toerisme uit het verre verleden: ook de eilanders begrijpen un veel beter dat duurzaam toerisme uiteindelijk beter is dan massatoerisme. De auteur van deze gids heeft dat goed opgepikt en beschrijft Tenerife en La Gomera dan ook navenant.

De gekozen combinatie van Tenerife en La Gomera is op zich wel bijzonder te noemen. Natuurlijk liggen beide eilanden dicht bij elkaar en natuurlijk zijn er veel toeristen die Tenerife bezoekers die vervolgens ook een dagje de boot pakken naar La Gomera . Maar de eilanden zelf zijn juist bijzonder verschillend. Daar waar op Tenerife nog duidelijk de littekens van he massatoerisme zijn te zien (grote hotels, volledig volgepropte boulevards en compleet vervreemde buurten waar nauwelijks nog 'locals' wonen), daar is La Gomera gelukkig nog volledig wars van het massatoerisme. Anders gezegd: Tenerife bezoekt men over het algemeen enkel voor de zon, de stranden en de discotheken, terwijl La Gomera vooral mensen aantrekt die op zoek zijn naar rust en natuur.

De auteur is er toch op wonderbaarlijke wijze in geslaagd om het beste van beide eilanden goed onder de aandacht te brengen. Daarbij laat ze duidelijk zien dat Tenerife zo veel meer te bieden heeft dan enkel drukke boulevards, stranden en de imposante El Teide. Ze laat de lezer als het ware kennis maken met het andere Tenerife en nodigt ze uit -of eigenlijk daagt ze hen uit- om op eigen houtje het eiland verder te verkennen dan enkel de drukke kustdorpen. Daardoor komt ze niet alleen tegemoet aan het groeiende besef van de eilanders dat er zoveel meer is voor toeristen dan enkel strand en discotheek, maar zal ze met de gids ook een veel breder publiek aanspreken.

De wandelaar zal bijvoorbeeld niet direct aan deze eilanden denken bij het kiezen van een wandelbestemming, maar na het doorlezen van deze gids zou die mening wel eens drastisch bijgesteld kunnen zijn. Dat is dus zeker een verdienste van de auteur.

Zelf vind ik de gids vooral praktisch omdat er lekker veel informatie op heldere wijze wordt gegeven en het bovendien ook lekker afwisselend is. Bovendien is de gids rijkelijk voorzien van mooie foto's, duidelijke plattegronden en praktische lijstjes. Daardoor is het een handige en erg bruikbare gids geworden voor zowel wandelaars als zonaanbidders die deze Canarische Eilanden graag willen bezoeken.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Tenerife & La Gomera' van Petra Possel.

ANWB Wandelroutebox Nederland (ANWB)
Wandelatlas Nationale Parken (Michiel Hegener)