Trotter: China
ISBN: 9789020969450
744 pagina's

China
Trotter-gids

De Trotter China is een enorme pil van bijna 750 pagina’s aan informatie over dit enorme land. En dan wordt nog niet eens het hele land beschreven, maar alleen die gebieden die interessant (en toegankelijk) zijn voor toeristen. De meeste aandacht gaat daarbij uiteraard uit naar Sichun en Yunnan, maar er is ook aandacht voor onder andere Beijing en Shanghai.

Geen plaatjes maar praatjes

Ben je op zoek naar een gids om snel even in te bladeren op zoek naar mooie plaatjes, dan is de Trotter niet de gids die je zoekt. In deze Trotter draait het (net als in alle Trotters) vooral om het geschreven woord en zijn de enige plaatjes die je tegenkomt plattegronden en overzichtskaarten. Dat maakt dat de Trotter-gidsen een select publiek hebben, dat zich vooral wil inlezen in de streek en niet zozeer oppervlakkig wat plaatjes willen bekijken.

Aanraders én afraders

En te lezen is er meer dan genoeg in deze gids. De gids is zeer compleet. Niet alleen met zeer praktische informatie over bijvoorbeeld vervoer en accommodaties, maar ook over de bezienswaardigheden en de verschillende plaatsen die je kunt bezoeken. Wat ik zelf erg plezierig vind aan de Trotter-gidsen is dat ze ook bepaalde plaatsen of bezienswaardigheden gewoon afraden. Daarmee wordt direct duidelijk waar je avontuurlijk zelf op zoek kunt naar een leuke accommodatie en waar je maar beter weg kunt blijven om teleurstelling te voorkomen.

Nuttige adressen

Bij het doorlezen van de Trotter China wordt al snel duidelijk dat het draait om nuttige informatie: adressen, telefoonnummers, web-adressen, etc. Op de plattegronden worden met nummers duidelijk gemaakt wat je waar kunt vinden en zo ben je dus snel bij de stomerij, de bank of het hotel, zonder uren door de stad te hoeven dolen. De ervaringen die andere reizigers reeds hebben opgedaan tijdens hun verblijf worden gedeeld met de lezer en zo kun je zelf op basis van andermans ervaringen bekijken wat je wel en niet leuk lijkt om te bezoeken of te gaan doen.

Ook in het Chinees

Maar wat heb je aan een Nederlandstalige gids als alle borden in het land zelf in het Chinees zijn? Weinig natuurlijk, ware het niet dat bij nagenoeg alle namen en verwijzingen ook de Chinese vertaling (in Chinese tekens) erbij staat. Op die manier wordt het zoeken al een stuk makkelijker gemaakt, hoewel het natuurlijk voor velen een groot avontuur zal blijven om in China rond te reizen (gelukkig!).

Over Trotter-gidsen
Trotter-gidsen zijn bedoeld voor 'individuele reizigers, jong of ervaren, die op een persoonlijke manier willen reizen'. De Consumentenbond selecteerde Trotter als beste Nederlandstalige reisgids in de categorie individuele reizigers en verre bestemmingen. Meer informatie over Trotter-gidsen kan gevonden worden op hun eigen site: http://www.trotter.nl/.

Uitgeverij Lannoo is in Nederland vooral bekend om diens 'Dicht-Bij-Huis'-serie, routegidsen met allemaal eenzelfde soort structuur en daardoor makkelijk te doorgronden voor de gebruiker. In België kent men Lannoo als distributeur van onder andere de Lonely Planet Gidsen en de boeken van de ANWB. Daarnaast geeft Lannoo ook boeken uit over onder andere kunst, gezondheid, lifestyle en geschiedenis.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'China' van Trotter-gids.

Nordic Walking in de praktijk (Marco Maas)
Navigator Normandië (ANWB)