Dr. Arnold Schaper: Sicilië (Elmar Reishandboek)
ISBN: 9038916116
190 pagina's

Sicilië (Elmar Reishandboek)
Dr. Arnold Schaper

Bij Sicilië denken veel mensen direct aan de mafia en een pruttelde Etna-vulkaan. Sicilië heeft echter veel meer te bieden aan de toerist en gelukkig besteedt de auteur niet meer dan enkele bladzijden aan de eerder genoemde zaken. Veel meer gaat hij in op de culturele en historische schatten die ook vandaag de dag nog op het driehoekige eiland zijn te vinden.

Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel geeft een beeld van de achtergronden, wat heeft ertoe geleid dat Sicilië is geworden zoals men het vandaag de dag kent. Deel twee zit vol met praktische informatie, vooral handig als je even snel wilt kijken of je en hoeveel fooi je moet geven of welke toeristische organisatie je kunt benaderen voor meer informatie. Dit deel beslaat dan ook niet veel meer dan een paar pagina's, want daarna duikt het boek in de bezienswaardigheden van het eiland. En dat zijn er een hoop.

De bezienswaardigheden worden per provincie besproken. Handig als je weet waar je naartoe gaat of als je juist nog op zoek bent naar een streek die in de smaak zal vallen. Er zijn veel (zwart/wit) foto's opgenomen en hier en daar een enkele paginagrote kleurenfoto. Ook zijn er handige kaartje opgenomen in de gids, wat het makkelijk maakt om binnen een stad of dorp de weg te vinden of om uit te zoeken hoe ver de verschillende dorpen/steden of bezienswaardigheden uit elkaar liggen.

Door het compacte formaat is het een prima gids om mee te nemen op reis. De voorpret begint al met het doorlezen van de gids, maar vooral de informatie over de bezienswaardigheden maakt het tot een handige gids: deze info is namelijk helder en to-the-point. Ook de beschrijvingen van de dorpen en steden is een handige hulp om zelf een route naar wens samen te stellen op het eiland. Hoewel de voorgestelde routes achterin de gids zeker de moeite waard lijken.

Arnold Schaper, geboren in 1924 in Amsterdam, studeerde sociale geografie en geschiedenis aan de RU van Utrecht en promoveerde in Amsterdam op “IJsselmeervisserij”. Na een onderwijsloopbaan in Nederland en een jaar in Californië was hij bijna 20 jaar rector van een scholengemeenschap VWO-HAVO in Goes. Negen jaar geleden begon hij bij ELMAR reishandboeken te schrijven over Italië, bijgestaan door zijn echtgenote. Ook de illustraties verzorgde hij zelf. Begin 2005 overleed Arnold Schapers, hij had toen inmiddels 7 reisgidsen over zijn geliefde Italië geschreven.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Sicilië (Elmar Reishandboek)' van Dr. Arnold Schaper.

Let op voor vallende kokosnoten (Esther Teunissen)
Aktivreisen mit Kindern (Jürgen Schmied)