Frank van Zwol: Niemandsland
ISBN: 9789045204062
303 pagina's
Uitgeverij: Karakter Uitgevers BV

Niemandsland
Frank van Zwol

Frank van Zwol combineert zijn kennis en ervaring op het gebied van de natuur en winters buitensporten met zijn vaardigheden om een spannend verhaal neer te zitten. Deze keer tegen de achtergrond van Spitsbergen en een waar gebeurd ongeval met een vliegtuig op dit eiland. Het resultaat: een spannende thriller waarin je als lezer mee wordt gesleurd over het eiland en naar de verdachte omstandigheden waaronder het ongeluk plaatsvond.

Feiten en fictie

Het mooie van dit boek is dat Van Zwol feiten en fictie vrijwel naadloos in elkaar laat overlopen. Je weet dus niet altijd wat nu precies feiten zijn en wat hij voor het verhaal heeft moeten toevoegen, maar daardoor is het boek nu juist zo interessant. Het trekt je als lezer het verhaal in en maakt je nieuwsgierig. Daarbij uiteraard geholpen door het plot dat zich gaandeweg ontwikkelt en toch wel verscheidene keren een behoorlijk verrassende wending neemt. Feit is overigens dat er daadwerkelijk een Russische Toepolev neerstortte op Spitsbergen in 1996. Een ongeval dat ook vandaag de dag nog steeds veel vragen opwerpt.

Nauwkeurige beschrijvingen

Tijdens het lezen merk je goed dat Van Zwol zeer uitgebreid research heeft gedaan voor zijn boek. De omgeving wordt tot op detail beschreven en gebouwen en locaties zijn getrouw aan de werkelijkheid op hun plek gelaten. Dit maakt het boek leuk voor mensen die zelf al eens op Spitsbergen zijn geweest, maar tegelijkertijd geeft het ook een bijzonder goed beeld over hoe alles er op het eiland uitziet. Persoonlijk houd ik wel van dergelijke nauwkeurige en gedetailleerde beschrijvingen, maar ben me er ook van bewust dat sommige lezers het wellicht als storend ervaren. Simpelweg omdat het verhaal daardoor soms lijkt onder te sneeuwen in gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving.

In één ruk uit...

Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik zelf het boek in één ruk heb uitgelezen. Een heerlijke manier om een weekend te spenderen, zeker als je net als ik de combinatie van feiten en fictie weet te waarderen en het bovendien prettig vindt als de omgeving en setting van het verhaal tot in detail wordt beschreven. Net als zijn voorgaande boeken is ook deze thriller dan ook een aanrader wat mij betreft. Spannend, vermakelijk en behoorlijk realistisch!

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Niemandsland' van Frank van Zwol.

Fietsen langs brouwerijen (Rutger van den Hoofdakker)
Eiger-Nordwand (Thomas Ulrich)