Herman Cole: Mijn reisgids Noord-ItaliŽ
ISBN: 9020963960
251 pagina's

Mijn reisgids Noord-ItaliŽ
Herman Cole

Herman Cole beschrijft zijn 99 favoriete plekken in Noord-ItaliŽ in deze reisgids. Dat doet hij vanuit diverse standplaatsen, de 16 knooppunten van waaruit deze 99 plekken bezocht kunnen worden. De manier waarop de gids is opgebouwd is ideaal voor mensen die ťťn van die knooppunten als bestemming hebben en op zoek zijn naar plaatsen in de omgeving die de moeite waard zijn.

Dol op ItaliŽ

Tijdens het doorlezen van deze gids kun je tussen de regels door al vrij snel lezen dat je hier te maken hebt met iemand die dol is op ItaliŽ. De liefde voor het land is duidelijk terug te vinden in de bestemmingen die Cole heeft gekozen en de manier waarop hij ze beschrijft. Anders gezegd: je hebt hier te maken met een kenner die weet te enthousiasmeren.

Geen standaard reisgids

Op het moment dat ik de gids voor het eerst las was ik net bezig om een bezoek aan VenetiŽ vorm te geven. Dankzij de gids van Cole is het bezoek een groot succes geworden, juist ook omdat hij je naar plaatsen en bezienswaardigheden weet te leiden waar niet elke reisgids over schrijft. Daardoor kom je in aanraking met het echte VenetiŽ en niet direct het VenetiŽ dat mensen kennen die enkel de standaard toeristische attracties bezoeken.

Krenten uit de pap

De opbouw van het boek is overzichtelijk en prettig leesbaar. Het leest niet zozeer als een standaard reisgids, maar meer als een geschreven rondleiding. Op die manier kun je je tijdens het lezen al helemaal inleven in de plaats van bestemming. Bovendien staan er enorm veel praktische tips in het boek, tips die alleen een echte kenner zou kunnen geven. Door de tips op te volgen kom je uit bij de meest authentieke restaurantjes, winkeltjes en musea en kun je dus prima de krenten uit de pap vissen.

Geen plattegronden

Verder zijn alle plaatsbeschrijvingen ruim voorzien van kleurenfotoís en praktische informatie met adressen, telefoonnummers en website-adressen om het een ander te regelen vůůrdat je daadwerkelijk op weg gaat. Het enige dat ik wel mis in de gids zijn plattegronden van de te bezoeken plaatsen. Maar deze zouden wellicht tot gevolg hebben dat de heerlijke beschrijvingen minder gelezen zouden worden en men direct in het diepe zou duiken zonder daadwerkelijk te weten wat er precies te zien is.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Mijn reisgids Noord-ItaliŽ' van Herman Cole.

Handboek kaart-kompas-GPS (Wat&Hoe praktisch) (Wolfgang Linke)
Historische route De Ardennen (Lans de sporen van het Ardennenoffensief) (Aad Spanjaard)