Henry Stedman: Kilimanjaro
ISBN: 1873756658
240 pagina's
Uitgeverij: Trailblazer Publication

Kilimanjaro
Henry Stedman

Door velen wordt de Kilimanjaro (onjuist) een wandelberg genoemd. Je kunt er immers 'makkelijk' naar boven wandelen en dus is het een wandelberg. Niets is echter minder waar, want zeker de Kilimanjaro vraagt om een goede conditie, goede planning en voldoende acclimatisering voor de grote hoogte. Deze gids helpt je bij de planning, voor de conditie en het acclimatiseren moet je zelf zorgen.

Dat dit boek je met de planning helpt is geen loze kreet. Werkelijk alle facetten van de berg en zijn omgeving komen aan bod. De auteur geeft informatie over hoe je een reis naar de Kili kunt boeken, hoe je er komt, wat je er kunt verwachten en hoe je vervolgens de top kunt bereiken. Maar hij is ook erg duidelijk voor wat betreft het bereiken van die top: doe dat alleen onder begeleiding van een erkende gids en doe het op je gemak. Kilimanjaro is immers niet voor niets de hoogste berg van Afrika en daarmee één van de beruchte 'seven summits'.

De gids geeft erg veel praktische achtergrond-informatie. Over de steden, waar je kunt overnachten, over de natuur (flora en fanua) van de regio en de berg zelf en waar je rekening mee moet houden bij het beklimmen van de berg. Een belangrijke plaats neemt dan ook het fenomeen hoogteziekte in, een vaak onderschat risico bji het vertoeven op dergelijke hoogtes.

Het beklimmen van Kilimanjaro mag alleen onder begeleiding van een erkende gids en na het betalen van de benodigde vergunningen. Toch geeft de auteur je de routebeschrijvingen, inclusief met de hand getekende kaartjes. Deze kaartjes zijn vooral makkelijk voor tijdens de tocht zelf (scheur ze desnoods uit de gids of kopieer ze) omdat ze zeer nauwkeurig aangeven wat je kunt verwachten tijdens de trip.

En mocht je besluiten om naar aanleiding van dit boekje de Kilimanjaro te gaan beklimmen, vergeet dan niet om je summit-vlag mee te nemen :)

Henry Stedman is geboren in Chatham (UK) en studeerde daar aan universiteit van Bristol tot hij de kriebels kreeg om reis-auteur te worden. Inmiddels heeft hij meerdere gidsen op zijn naam staan. Vaak gaat het hier om gebieden die niet alledaags zijn, zoals 'The Bradt Guide to Palestine' of de 'Rough Guide to Indonesia' en de 'Rough Guide to Southeast Asia'. Wanneer hij niet zelf op pad is woont hij in Engeland en redigeert dan andermans gidsen.

Over Trailblazer Publications
Er zijn inmiddels al vele gidsen van deze uitgeverij verschenen en stuk voor stuk geven ze informatie over die plekken op de wereld die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op avontuurlijk ingestelde vakantie-gangers. Vaak zijn het dan ook de Trailblazer gidsen die als enige daadwerkelijk een goede bron van informatie zijn voor een bepaald gebied, simpelweg omdat andere uitgeverijen betreffende gebieden niet als 'winstgevend' zien. De gidsen zijn recht door zee en vrij compleet. Boven besproken gids is daar een goed voorbeeld van.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 9.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Kilimanjaro' van Henry Stedman.

Wandelgids Noorwegen (Sabine Gorsemann en Christian Kaiser)