Aad Spanjaard: Historische route De slag om Arnhem
ISBN: 9789038919867
180 pagina's

Historische route: De slag om Arnhem

Aad Spanjaard

Slechts 30 pagina’s van dit 180 pagina’s tellende boek zijn daadwerkelijk een routebeschrijving. De rest is meer een geschiedenisboek, een beschrijving van de slag om Arnhem in 1944. Daarmee is niet gezegd dat dit een saai boekwerk is geworden. Integendeel! Door eerst de achtergrond te lezen en vervolgens de twee beschreven routes van dit boek te volgen, kun je de slag als het ware herbeleven. Alleen dan begrijp je namelijk het waarom van de verschillende monumenten die je passeert of de strategische ligging van sommige bruggen waar de routes overheen voeren.

Grondig onderzoek

Aad Spanjaard heeft duidelijk grondig onderzoek gedaan voordat hij dit compacte boek heeft geschreven. Evenals de al eerder verschenen historische routes van zijn hand (Verdun, Normandië en de Ardennen), beschrijft hij eerst uitvoerig wat er allemaal gebeurd is, wie de hoofdrolspelers waren en waar de verschillende gevechten en andere acties hebben plaats gevonden. Vervolgens zijn er 2 routebeschrijvingen langs de bekendste en meest interessante monumenten, met uiteraard de mogelijkheid om onderweg meerdere musea te bezoeken.

Voor de liefhebbers

Deze gids is zeker niet bedoeld voor elke willekeurige wandelaar die graag in Arnhem en omgeving wil wandelen. Het is zeer specifiek gericht op liefhebbers, met een speciale interesse in wat er precies gebeurd is in 1994 in deze omgeving. Veel mensen kennen de slag om Arnhem enkel van enkele oorlogsfilms, maar ook vandaag de dag zijn er duidelijk restanten van deze veldslag te zien. Als je maar weet waar je moet kijken. En Spanjaard helpt de lezer met interesse voor deze geschiedenis perfect op weg om op zoek te gaan naar die restanten.

Boeiend geschreven

Ondanks dat er in het kleine boek ontzettend veel verschillende feiten en data aan bod komen, is het Spanjaard toch gelukt om het boek redelijk boeiend te houden. Zo worden er meerdere invalshoeken belicht, dus ook die van de Duitsers. Bovendien is het boek voorzien van een groot aantal authentieke foto’s uit die tijd. Dat maakt het boek een stuk interessanter.

Overzichtskaarten

Om alle gevechtsacties uit die tijd beter in beeld te brengen zijn er ook veel overzichtskaarten opgenomen. Deze zijn dus bewust niet bedoeld voor de wandelroutes, maar geven aan welke legereenheden zich op welk moment waar bevonden en wat voor bewegingen zij maakte. Zo krijg je als lezer inzicht in de strategie en tactiek van de verschillende officieren, opnieuw zowel van de Geallieerde als de Duitse kant.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Historische route De slag om Arnhem' van Aad Spanjaard.

Essential Bushcraft (Ray Mears)
How to shit in the woods (Kathleen Meyer)