Frank Muller: Fotograferen onderweg
ISBN: 9038912080
159 pagina's

10 compositie-tips van Frank Muller

Fotograferen onderweg
Frank Muller

Een klein en handzaam boekje, dat is het eerste wat opvalt als je het in je handen krijgt. Maar zodra je begint te lezen zie je dat dit boekje niet alleen in gewicht en formaat praktisch is: het is immers tot de laatste bladzijde gevuld met praktijk-voorbeelden. En juist die voorbeelden maken het boekje zo makkelijk. Ook (of juist?) voor de beginnende fotograaf.

Nadat de auteur een inleiding geeft over wat er komt kijken bij het maken van goede foto's komen belangrijke aspecten als licht, compositie, filmkeuze, objectieven en camera-typen aan de orde. Een speciaal hoofdstuk over portretten lijkt wellicht overbodig, maar blijkt een goede aanvulling door de uitleg over wat te doen als mensen betaald willen worden voor het 'poseren' (zoals gebruikelijk in bijvoorbeeld Azië).

Voor hen die naast hun camera ook accessoires willen aanschaffen wordt uitgelegd wat wel en niet handig is. Niet alleen om te kopen, maar ook om mee te nemen. Mini-statief bijvoorbeeld: vooral thuislaten! Het boek eindigt met een reeks voorbeeldsituaties waarin wordt uitgelegd waar je speciaal op moet letten bij bijvoorbeeld het nemen van foto's in de bergen, in de regen, in de woestijn en onder water.

Zelf las ik het boekje in één adem uit, iets dat normaal alleen gebeurt bij spannende boeken over bergen en overleven in verre oorden.

Frank Muller is voor veel buitensporters een bekende. Hij verzorgt immers ook bijvoorbeeld de cursus reisfotografie van de Outdoorschool van SNP Natuurreizen. Hoewel zijn eigenlijke werkterrein de journalistieke fotografie in de gezondheidszorg is, heeft hij bijzonder veel ervaring opgedaan met het maken van foto's 'onderweg' tijdens zijn vele backpacking-reizen over de gehele wereld. Speciaal voor Hiking-site.nl stelde Frank tevens een overzicht samen van 10 compositie-tips voor mensen die ook betere foto's willen maken tijdens hun hikes en vakanties.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 8.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Fotograferen onderweg' van Frank Muller.

Survival: het S.A.S. handboek (John wiseman)