Ronald Cremers: De kunst van het vinden (Geocaching in een notendop)
ISBN: 9789085481713 80 pagina's
Uitgegeverij: GigaBoek

De kunst van het vinden (Geocaching in een notendop)
Ronald -Kapitein Haak- Cremers

Toen ik voor het eerst werd gewezen op het boekje ‘De kunst van het vinden’ van Ronald Cremers (aka Kapitein Haak in de wereld van geocachers) dacht ik dat het eigenlijk om een korte tekst ging die wat uitleg zou geven over deze tak van sport onder GPS-bezitters. Het 80 pagina’s tellende boekwerk is echter veel meer dan dat: het is een volwaardige handleiding voor iedereen die graag meer wil weten over het schatzoeken met de GPS.

Uit de hand gelopen uitleg

In het voorwoord legt Kapitein Haak eigenlijk exact hetzelfde uit: waar hij begon met een simpele uitleg van enkele pagina’s, groeide de handleiding steeds verder uit tot een compleet boekwerk. En compleet is het boek zeker, want nagenoeg alle belangrijke zaken met betrekking tot geocaching komen aan bod. Daarbij is goed tussen de regels door te lezen dat de auteur goed weet waar hij over schrijft en dat hij er zelf ook naar harte lust op uit gaat om zowel caches (schatten) te zoeken als zelf te ‘begraven’. Er wordt dan ook niet alleen aandacht besteed aan wat geocaching nu precies inhoud, maar ook wat je allemaal nodig hebt (naast de GPS-ontvanger) en hoe je bijvoorbeeld zelf een cache kunt leggen/begraven.

Voor beginners en gevorderden

Het boek richt zich voornamelijk op beginnende geocachers, maar ik twijfel er niet aan dat gevorderde geocachers ook zeker baat zullen hebben bij het doorlezen van het boek. Er staat namelijk nog eens overzichtelijk aangegeven waar je allemaal aan moet denken als je zelf een cache wilt leggen en er wordt ruim aandacht besteedt aan de verschillende software-programma’s die je kunt gebruiken bij het geocachen.

Bewust de natuur in

Dat geocachen niet alleen voor ‘nerds’ is die graag met de nieuwste gadgets lopen wordt goed duidelijk gemaakt in het boek. Er is een duidelijke uitleg over de regels waar je je als geocacher aan te houden hebt als je de vrije natuur in trekt om een schat te zoeken of te ‘begraven’. Daarmee stipt de auteur een gevoelig punt aan waar de geocaching-community in het begin nog wat moeite mee had: respect voor de natuur kwam in het begin namelijk op de tweede plaats. Tegenwoordig is dat geheel anders en worden er ook strenge regels toegepast. Ook hebben de meeste geocachers een gezond respect voor de natuur en is het verstoppen van een cache al lang niet meer het simpelweg verbergen van een kistje onder een boom ergens naast het pad. Kapitein Haak gaat dat gedeelte van het geocachen dan ook niet uit de weg en beschrijft alles heel open en eerlijk. Ook geeft hij duidelijke uitleg over waar je aan moet denken als je zelf een cache wilt verbergen en uit die uitleg komt duidelijk naar voren dat de natuur al lang niet meer zonder respect wordt benaderd door geocachers.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'De kunst van het vinden (Geocaching in een notendop)' van Ronald Cremers.

The essential hillwalker's guide (Kevin Walker en Peter Steele)
Scotland (Chris Townsend)