Pit Schubert: Anekdoten vom Berg
ISBN: 9783763370399
Uitgeverij: Bergverlag Rother

Anekdoten vom Berg
Pit Schubert

Bij de naam Pit Schubert denkt iedereen direct aan handboeken over veiligheid in de bergsport. En da’s ook niet vreemd, want zijn handboeken zijn wereldwijd in vele talen vertaald en worden door velen gezien als de standaard op dit gebied. Met het boekje ‘Anekdoten vom Berg’ laat Schubert echter een geheel andere kant zien van zijn rijke ervaring in de bergsport: die van sterke verhalen en leuke anekdotes met betrekking tot klimmen, bergwandelen en skiën.

Zeer gevarieerd aanbod van anekdotes en verhalen

Dankzij zijn functie als verantwoordelijke voor veiligheid binnen de DAV heeft Schubert ervaring opgedaan over de gehele wereld. Uiteraard niet altijd in functie, maar vaak ook als extreemklimmer die graag de hoogte op zoekt. En juist die rijke ervaring, zijn contacten met klimmers en culturen van over de hele wereld, hebben ervoor gezorgd dat dit boekje zeer gevarieerde verhalen bevat. Denk daarbij niet alleen aan verschillende regio’s, maar ook verschillende situaties zoals klimmers en politiek, klimmers en de overheid en uiteraard veel verhalen ‘uit de oude doos’.

Enkele voorbeelden

Bewijsvoering is iets dat zeker in de bergsport als erg belangrijk wordt gezien. Daarom was men ook zo verbaasd dat Hillary slechts 1 foto had van het bereiken van de top, namelijk van Sherpa Tenzing. Toen hij daarop gewezen werd was het nuchtere antwoord dat hij de top van de Everest nu eenmaal niet de beste plek vond om Tenzing uit te leggen hoe zijn camera werkte. Diezelfde Everest werd in 2001 beklommen door de blinde klimmer Erik Weihenmayer met behulp van sherpa’s. Toen naderhand tijdens een persconferentie openlijk werd getwijfeld of hij wel echt voor de volle 100% blind was deed hij niet moeilijk: hij nam zijn beide glazen ogen uit en legde die voor zich op tafel. De aanwezige journalisten hadden verder geen vragen meer met betrekking tot zijn blindheid.

Verklarende woordenlijst

Een absolute aanrader binnen het boek is de verklarende woordenlijst achterin. Hierin beschrijft Schubert de betekenis van enkele veelvoorkomende woorden in de bergsport. Uiteraard niet op gewone wijze, maar juist op bijzonder komische wijze. Zo blijkt regen onder andere een vorm van vochtigheid te zijn die niet echt geliefd is bij mensen en vaak dan valt wanneer het niet gewenst is.

Inclusief foto’s en tekeningen

Het boekje is rijkelijk voorzien van kleine foto’s en grappige tekeningen. De foto’s zijn soms verklarend, soms ronduit komisch, maar in ieder geval authentiek. De tekeningen zijn vaak speciaal gemaakt voor bij het betreffende verhaal, maar naar mijn mening niet altijd even grappig of to-the-point. Wel maken ze het geheel wat luchtiger en zorgen ervoor dat het boekje prettig te lezen valt en niet enkel uit tekst bestaat.

Leuk voor de liefhebbers

Liefhebbers van bergen of van korte anekdotes zullen zeker smullen van dit kleine boekje. Een goede kennis van de Duitse taal is daarbij echter wel noodzakelijk, want niet altijd zijn de nuances even duidelijk en kan een grappig verhaal simpelweg onbegrepen worden. Zelf heb ik in ieder geval genoten van de (on)wijsheden die Schubert verzameld heeft en kan het zeker aanraden als cadeau voor klimmers en andere buitensporters.

Over Bergverlag Rother

Voor een ieder die weleens in Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk heeft gewandeld is een introductie van Rother niet nodig. Deze Duitse uitgever is immers dé uitgever als het gaat om gidsen, kaarten en CDROMs van de Alpen en omgeving.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Anekdoten vom Berg' van Pit Schubert.

The Mammoth book of Mountain Disasters (Hamish MacInnes (ed))
Bed and Breakfast (Hanny Arens)