foto

Maaltijden

Je kunt een eenvoudige indeling maken van verschillende maaltijden:

Het ontbijt
In de ochtend een stevig ontbijt zorgt voor een goede basis voor de rest van de dag. Een ontbijt moet vol zijn van vitaminen en energie (koolhydraten). Dit kan worden verkregen door een gebalanceerd ontbijt bestaande uit bijvoorbeeld melk met muesli (of havermout/brinta-pap), fruit en een kop warme thee. De muesli is vaak rijk aan vezels. Dit bevordert de spijsvertering zodat je geen of minder last van een 'zware maag' zult hebben na het ontbijt. Daarnaast is het voedzaam en geeft het je veel energie. Het fruit is vol van vitaminen.
Warme drank als thee geeft u een warm gevoel van binnen. Warmte is één van de belangrijkste motivatiefactoren als je op een hike bent. Daarom is een warme kop thee of koffie een goed begin. Daarnaast zorgen aanvullingen voor de koffie als melk in poedervorm (voor het calcium) en suiker (calorieën) voor een extra stimulans voor het lichaam.

Het middageten
In de middag moet de maaltijd licht van aard zijn. Het lichaam is immers op dreef en wil dus niet van het ene op het andere moment vol worden gegooid met voedsel om te verteren. Een kop warme soep kan wonderen doen als het koud is, terwijl een goed belegde boterham zorgt voor de broodnodige energie. Je kunt de boterham beleggen met kaas of zoetigheid. Of beter nog is een combinatie van beiden (boterham kaas en een boterham hagelslag bijvoorbeeld). Zaken als kaas, pindakaas, boterhamworst en chocopasta geven je bijzonder veel energie. Als je daarbij vervolgens ook nog een beker chocolademelk, druivenspa of yoghurt drinkt, dan heb je voldoende energie om de dag door te komen.
Uiteraard neem je ook in de middag een stuk fruit als een appel of sinasappel.

Het avondeten
Na een stevige hike volgt een stevige avond maaltijd. Omdat je vaak direct na het avondeten in je slaapzak kruipt, moet je genoeg eten om je lichaam aan te sterken. Maar natuurlijk niet te veel zodat je maagklachten voorkomt.
Voor het avondeten zijn er veel verschillende mogelijkheden. Afhankelijk van het budget, de tijd die je hebt om de maaltijd te bereiden en je smaak kun je kiezen uit het uitgebreid zelf koken van een 'Hollandse pot' of het opwarmen van een eerder bereide pasta. Een ander alternatief is het zelf bereiden van een eenvoudige maaltijd. Ook zijn er vele maaltijden in blikvorm te koop bij de meeste supermarkten. Tegenover het voordeel van een ruime keus voor een lage prijs staat het nadeel van het gewicht en de hoeveelheid afval die je mee moet dragen. Het Nederlandse merk Adventure Food biedt kant-en-klaar maaltijden die speciaal gemaakt zijn voor buitensporters en expedities. Meer uitleg over Adventure Food vind je hier.
Wat je ook kiest als avondeten: geniet ervan. En dat kun je doen door de tijd te nemen (neem een pauze tussen de verschillende 'gangen'), maar ook door te zorgen voor variatie in het eten.

Snacks of tussendoortje
Tussen het ontbijt en de lunch en tussen de lunch en het avondeten moet je altijd iets bij de hand hebben om ('lekkere') trek te stillen. Natuurlijk kun steeds een appel pakken als tussendoortje, maar soms gaat het er gewoon om dat je iets in je mond hebt om smaak te hebben. Een zakje met zuurtjes biedt dan uitkomst. Hoewel zuurtjes uiteraard slechter zijn voor de tanden dan een appel kunnen ze toch de nodige energie leveren. Door de aanwezige koolhydraten wordt immers het lichaam op temperatuur gehouden en van nieuwe brandstof voorzien.
Naast zuurtje of andere kleine snoepjes zijn er tientallen mogelijkheden op het gebied van repen, candybars, energybars of hoe ze ook mogen worden genoemd. Het gaat hier om de verschillende repen, van de bekende Mars tot de wellicht minder bekende cruncy-reep vol met gedroogde vruchten en noten. Vaak is het grootste verschil tussen deze repen de prijs en uiteraard de smaak. Zeker omdat de verschillede repen niet zo zeer energie geven, maar vaak toch vooral een psychologisch effect hebben. De maag lijkt weer even tevreden, maar 'de stevige trek' is zeker niet gestild na het nuttigen van een klein reepje chocolade met nootjes.
Ook kun je kiezen voor een stevige 'bite' in de vorm van Beef Jerky. Dit is de originele Amerikaanse snack, en tegenwoordig zijn er ook al Afrikaanse versies van verkrijgbaar in Nederland.


Hiking-site.nl op Twitter




Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 04-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]