foto In het schrijfblok komt telkens een nieuw (reis)verhaal over de belevenissen van bezoekers van de site. Ook jij kunt jouw verhaal insturen voor publicatie.

5 dagen alleen op pad!

Maandag ochtend vroeg, vanaf het huis van mijn oom en tante uit Dordrecht, vertrokken richting mijn eerste praktijk dag als RBG'er (reisbegeleider). Met de trein aangekomen op Utrecht centraal waarna ik door reisde naar … Op het station al daar stond al een gedeelte van de groep te wachten. Gek genoeg was ik absoluut 100% zelf verzekerd. De mensen die elkaar nog niet kenden in de groep aan elkaar voor gesteld en gewacht op de rest van de groep.

Eigenlijk was ik niet helemaal 100% RBG'er. Ik zal tussendoor de situatie even uitleggen, anders zal het later op wat onduidelijk worden. De dag waar ik het nu over heb is een voorbereidingsdag voor een reis in de zomervakantie naar de Alpes-Maritimes. De reis zou worden gedaan door 1 ervaren RBG'er en een zeer ervaren iemand. Echter de laatst genoemde zou misschien vanwege priv้ redenen eerder moeten terug keren en dus is er gekozen om een extra iemand mee te sturen. Die op dat moment binnen de organisatie niet meer beschikbaar was en er een nieuwe kracht aangetrokken moest worden. Nu ken ik verscheidene mensen binnen die organisatie en had ook al wel aangegeven dat ik wel eens een reis zou willen doen, wat met mijn ervaring dan ook wel prima zou kunnen maar het was er gewoon nog niet van gekomen. Die derde persoon werd ik dus.

Nadat iedereen behalve 1 gearriveerd was, zijn we op pad gegaan. De laatste persoon zou verder op aansluiten. Na wat misgelopen te zijn, door een zeer onduidelijke route beschrijving, uiteindelijk prima op de plek aangekomen waar we de laatste persoon van de groep zouden op pikken! Het was nog best lastig om goed uit te komen. We wilden niet de grote weg gebruiken en wisten eigenlijk niet meer waar we waren.

Nou moet dit voor veel mensen nog al amateuristisch klinken, maar op dat moment was het voor ons meer een experiment hoe de groep was. Druk iemand een kaart in zijn handen en laat hem lopen wat gebeurt er als iets niet helemaal lekker gaat. Zo wisten we beter wat we van de groep konden verwachten als we straks in de bergen zaten. Op ons ontmoetingspunt geluncht met allerlei lekkers wat iedereen bij zich had! We hadden iedereen zijn grote rugzak mee laten nemen met een aardig gewicht erin! Weer zo'n oefening voor de grote reis en nu hadden een aantal mensen dat slim aangepakt door de rugzak vol te stoppen met lekkere dingen! Anderen hadden de bos atlas en de Dikke van Dale mee!

De dag uitgelopen richting Leersum al waar we na de koffie afscheid van elkaar hebben genomen en iedereen zijn eigen weg is gegaan. Dit was de eerste dag van de route die ik geplant had hier in Nederland zelf te gaan lopen! Ik was 3 maand vrij deze zomer, en mijn vriendin was druk aan het werk en had geen tijd voor mij deze week. Ik had besloten om eens alleen te gaan lopen!

Vanuit Leersum liep ik direct naar de paalcamping daar in de buurt, die snel gevonden was! Een mooi plekje op gezocht en begonnen mijn tent neer te zetten, toen er 2 andere mensen aan kwamen. Het eerste gezelschap was al gevonden. Ik verbaasde mij over de spullen waar ze mee liepen. Het was allemaal al erg oud, maar zij liepen er al jaren mee en het beviel blijkbaar nog! Ik moet er niet aan denken om met die smalle bandjes op mijn rugzak te moeten lopen, maar deze mensen deden het maar wel mooi! Na mijzelf voorgesteld te hebben ben ik begonnen met koken. De tent van mijn paalcamping genoten stond al snel en na het eten hebben we informatie uitgewisseld en hebben zij de posities van de paalcampings in de buurt uit mijn kaarten overgenomen en thee gedronken waarbij ze vertelden dat ze normaal altijd aan het fietsen waren. Dat verklaart ook de uitrusting! De tent slaapzakken en dergelijke waren prima in orde, de rugzakken en schoenen dus echter niet. Hierdoor zag het er op het eerste gezicht zo versleten uit. Daar ik het wel aardig gehad had na deze dag, ben ik vroeg mijn tent ingedoken.

De volgende morgen op tijd op gestaan, en ik was in mijn eentje als eerste weg! Op pad naar de volgende camping. Waar deze zou zijn was mij nog niet bekend op dat moment, maar zo rond het middag uur kwam ik aan in ………. Vlak voor de rand van het dorp zat een oudere man op een bankje zijn lunch te nuttigen. Na deze vriendelijk gegroet te hebben kwam het gesprek al gauw op gang en besloot ik ook maar wat te gaan eten. Mijn tweede gezelschap was een feit.

De man fietste met zijn racefiets zonder enige bagage heel Nederland door en overnachte bij de vrienden op de fiets adressen. Dat zijn bed&breakfast adressen bij particulieren die alleen gebruikt kunnen worden door fietsers en wandelaars. Daar deze bij mij bekend waren en ik er ook af en toe gebruik van maak kon ik mij goed inleven in de wereld van deze man en al met al werd het een boeiend gesprek. Nadat de lunch verorbert was verdween de man al gauw uit het zicht.

Ik liep verder het Trekvogelpad volgend wat ik nog herkende. Dit maal zonder boekje was het, vanwege de zeer goede markering, toch prima te doen. Na zo rond 1430 in de buurt van de volgende paalcamping te komen, en tot 1530 gezocht te hebben naar het ding, verder gelopen richting Hilversum. Nu werd het echter kritisch waar ik zou gaan kamperen De volgende paalcamping was pas vlak bij Hilversum wat zeker nog 30 km weg was. Ik wist nog wel een camping in Lage Vuursche maar voor de rest helemaal niks.

Wild kamperen was op zich een optie geweest, maar ik kwam wat meer in bewoont gebied en later liep ik in een wat agrarische omgeving. Om nou in Nederland midden in een weiland te gaan staan trok mij niet zo erg, dus hard doorgelopen. Onder weg kwam ik na een km of 10 een bordje tegen met een tentje en een caravan erop! Echter aangekomen bij de camping, die uiteraard in de verkeerde richting was, bleek het al enige tijd geen camping meer te zijn maar een bungalow park! Ik mocht er niet staan:"wij hebben geen plek u!" Werd mij nijdig toe gebeten na mijn gezeur, en de juffrouw achter de balie draaide zich om en ging zitten patiencen achter haar computer.

Onderweg van dit alles was ik nog achter opgelopen door een militair met minstens een even grote rugzak als ik. We hebben een flink stuk samen opgelopen en hij vertelde dat hij de bezemploeg was voor een team van de luchtmobiele brigade dat momenteel werd opgeleid. Hij had een veldhospitaaltje en een radio op zijn rug met een totaal gewicht van bijna 40 kg!!! Toen ik vertelde dat ik dat erg veel vond kreeg ik terug dat hij in Irak met zeker 60-70 kg had gelopen. Zijn normale uitrusting samen met ruim 30 kg munitie. Tijdens dit gesprek ben ik in een uur en een kwartier ruim 10 kilometer opgeschoten. De jongen liep snel en ik paste mijn tempo aan naar boven en hij naar beneden. Hij vertelde dat hij die dag 45 km deed in dit tempo.

Terug gelopen en verder gegaan in de richting van Lage Vuursche. Hier aangekomen zat ik helemaal stuk! Ik had ook 45 km gelopen echter op nieuwe schoenen maar met een rugzak van maar 20-25 kg! Ik moet toch nog wat meer oefenen voor ik bij de lucht mobiele brigade kan! Maar de camping was dik in orde en na een wel verdiende douche en maaltijd gelijk in slaap gevallen met de tent nog open! Na een uur te hebben geslapen werd ik rond 2300 gewekt door mijn aardige buurvrouw, zodat ik in mijn slaapzak kon gaan liggen en mijn tentje dicht doen.

's Ochtends na een goed bord pap snel om weg gegaan richting Hilversum! Hier wou ik de trein nemen richting de kust al waar ik nog 2 dagen wou gaan lopen. Hilversum was snel bereikt. Echter hoe kom je vanaf Hilversum met de trein in Haarlem. Na gevraagd te hebben aan iemand werd mij het advies gegeven op die knop te drukken. Op onbemande stations staan palen waar je reis adviezen kunt opvragen! Ik had ze zelf nog nooit gezien maar handig was het zeker! Na het reisadvies bleek dat ik nog 25 min moest wachten en ben ik een krant en wat te drinken gaan halen bij het pompstation 5 minuten verder op. Terug gekomen op het stationnetje de trein genomen richting Amsterdam waar ik moest overstappen. Hier aangekomen bleek echter al snel dat ik hier niet meer weg zou komen. Het hele treinverkeer lag eruit.

Nu is mijn kennis van het spoor in middels zo gegroeid, vanwege het vele gebruik ik er van maak, dat ik onmiddellijk toen sommige treinen weer begonnen met rijden een route bedacht hoe ik om kon rijden en toch mijn bestemming kon bereiken. Eerst nog vele mensen de op weg geholpen te hebben richting Schiphol, dat je volgens mij wel kon bereiken met twee keer overstappen maar volgens NS personeel niet. Gelukkig bleek ik gelijk te hebben en heeft de NS uiteindelijk mijn mening overgenomen. Hiervoor heb ik nog bijna ruzie gehad met een conducteur, maar veel reizigers dreigeden in middels hun vliegtuig te missen en dat kon ik niet aanzien.

Uiteindelijk toch aangekomen waar ik wou zijn, en op een natuurcamping vlak bij het strand mijn tentje opgezet. Echter toen ik mij bij de receptie moest aanmelden bleek ik mijn natuurkampeerkaart te zijn vergeten. Toen de vrouw mij vroeg wat ik zocht en ik haar vertelde dat ik die kaart vergeten was zei zij dat het absoluut geen probleem was en dat ze mij zo wel geloofde. Dat was weer mooi opgelost.

Inmiddels had ik mijn maaltijd achter de kiezen en begon het te regenen. Bij mijn buren hing echter de was nog buiten, wat ik even voor ze binnen heb gehangen! Even later hoorde ik vanuit mijn tentje mensen en ritste ik mijn tent open en zag ik dat mijn buren thuis waren gekomen. Ze bedankten mij hartelijk voor het binnen hangen van hun was, en even later werd er een glas wijn mijn tent binnen geschoven, en een halve zak nootjes! Nou dat was zeer welkom. De volgende ochtend kreeg ik ook ontbijt, gebakken eieren en koffie! En gezelschap was door weer geen probleem!

Voor deze dag was regen voorspelt en al gauw na het ontbijt begon het te regenen en besloot ik deze dag mijn tent hier te laten staan en een mooie dag wandeling te gaan maken langs het strand en in de duinen. Eerst naar een camping verder op gelopen en daar boodschappen gedaan, waarna ik die dag ruim 15 km gelopen heb in een heel andere omgeving dan de Utrechtse heuvelrug.

Met de buren had ik in middels prima contact en 's avonds werd ik weer voorzien van een natje en een droogje en fijn gezelschap. De volgende ochtend regende het weer/ nog steeds maar om 11 uur was het droog en besloot ik snel mijn tent in te pakken en ben ik weer op pad gaan. Dit zou de laatste dag van de tocht worden en in de planning stond weer een dag strand en duinen. Na een weer een tocht van zo'n 15 km te hebben volbracht werd ik tegemoet gelopen door mijn vriendin die op dit moment bij haar opa en oma in Bennebroek verbleef. Samen naar huis gelopen, wat wel heel lekker is, zo gelijk thuis zijn en ergens op de bank kunnen ploffen in plaats van nog een flinke tijd te moeten reizen!

Sommige plaatsjes zijn in het verhaal met … aangegeven. Dan weet ik de naam of het plaatsje niet zeker meer.

Een vervolg over de reis naar de alpes-maritimes volgt!

Bedankt voor het lezen en laat weten wat je er van vond!

Marius H. van Hoogdalem
Marius_vh@hotmail.com

Hiking-site.nl op Twitter

Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 04-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!