Wandelen door Eifel en Ardennen
Deze tekst is met toestemming overgenomen uit 'Wandelen door Eifel en Ardennen' van Uitgeverij Lannoo.

Klik hier voor een routekaart

Gerolstein - Mürlenbach (18,5 km)
Eerste etappe van een langeafstandsroute van Gerolstein naar Saint-Hubert

Dit is de eerste etappe van een langeafstands route van Gerolstein naar Saint-Hubert. De totale route heeft 9 etappes (elk een dagwandeling) en voert vanuit de Duitse Eifel, via Prüm, Clervaux en Bastogne naar Saint-Hubert, in de Ardense bossen. De totale afstand bedraagt bijna 200 kilometer. Onderstaande beschrijving betreft alleen de eigenlijke routebeschrijving. In het boek wordt er naast de route-informatie veel verteld over de omgeving waar je doorheen wandelt. Naast de langeafstandstocht worden er in het boek ook 10 lusvormige dagwandelingen besproken, welke allen langs de grote route lopen. De hieronder beschreven route is een uitstekende testroute om te kijken of de totale route iets voor je is: het is nagenoeg de zwaarste etappe van de route en tevens kun je aan het eind van de dag (of volgende dag) vanuit Mürlenbach de trein terugnemen naar Gerolstein.

Aard van de wegen Deze etappe is allesbehalve een makkie. Zware klimpartijen en fikse afdalingen wisselen elkaar af, vaak op smalle, verharde wegen. Maar je krijgt loon naar werken. Als wandelaar zul je paf staan van het betoverende landschap en de talrijke pittoreske plekjes. je wandelt afwisselend door bossen en op veldwegen, waar de natuur nog niet door de mens is verminkt. Een gouden raad: voor deze-'etappe kun je maar beter wandelschoenen met een dikke zool aantrekken.

Bewegwijzering De route is grotendeels bewegwijzerd: een kleine zwarte rechthoek met daarin een witte golf (of een zwarte golf op een witte rechthoek), en met de vermelding Rhein-Maas en Rhin-Meuse. Soms vind je daarbij nog een zwarte driehoek tegen een witte achtergrond en een of meerdere cijfers. De Eifelverein heeft in de omgeving van de belangrijkste toeristische plekjes wandelroutes uitgestippeld, die een voor een genummerd werden, vandaar die cijfers.

Kaarten De cijfers vind je op de Wanderkarte van de streek. Voor deze wandeling kun je kaart nr. 19 Dolomit-Vulkaneifel um Gerolstein gebruiken (schaal: 1:25-000).

Gerolstein Met haar 8000 inwoners is de stad Gerolstein een belangrijk handelscentrum. De hele economie draait rond de winning van minerale bodemrijkdommen: koolzuurgas en mineraalwater (Gerolsteiner Sprudel). Gerolstein ligt immers in de Vulkaneifel (vulkanische Eifel), een streek die gekenmerkt wordt door vulkaanverschijnselen. De stad ligt verscholen in de vallei van de Kyll op 360 m hoogte, tussen imposante dolomietformaties; met een hoogte van 617 m is de Dietzenley de hoogste rots van de streek. Dankzij die geografische ligging groeide de streek uit tot een kuuroord en een toeristische trekpleister.

De wandeling De route begint op de Brunnenplatz (Bronnenplein) (1), een charmant pleintje. Je vindt hier ook de dienst voor toerisme, het stadhuis en de kuurinrichting. Met je rug naar deze gebouwen staande, wandel je naar de verkeersvrije winkelstraat Bahnhofstrasse, die even verderop de Hauptstrasse wordt genoemd. Op het moment dat ze uitkomt op een pleintje, moet je goed uitkijken dat je rechts ter hoogte van de pizzeria Costa Verde (2) de trap opgaat, die stijgt tussen de rotsformaties. Er staat hier ook een wegwijzer Aufgang Löwenburg (klim naar de Leeuwenburcht); je zult zien dat je de wandelingen nrs. 5 en 6 volgt.
Via een geplaveide weg tussen de struiken en enkele trappen kom je tegenover een weiland op een smalle asfaltweg uit, die je naar links volgt. Op het moment dat hij een bocht naar rechts maakt, krijg je een magnifiek uitzicht over de vallei. Aan een pleintje op de eerste top wandel je niet langer richting Am Burg, maar je gaat rechtdoor en blijft de wandelingen nrs. 5 en 6 volgen. Er staan hier vele banken waar je even op adem kunt komen. Aan het volgende kruispunt blijf je rechtdoor gaan, de Mossweg in; je verlaat zo het stadje Gerolstein. Op het moment dat de Mossweg opnieuw naar links afdaalt, verlaat je hem. Je neemt niet de weg die links naar een parkeerterrein voert, maar wandelt recht voor je een smalle doodlopende weg in. Hij voert naar het bos en ligt er steeds slechter bij. Links passeer je een manege. Blijf steeds rechtdoor wandelen door het bos, ook aan de twee zijwegen rechts. Zo kom je uit op een klein plateau.
Dan kom je bij een kruispunt. Aan je rechterzijde ligt een weg die in een scherpe hoek opnieuw afdaalt naar het stadscentrum. Je verlaat hier de asfaltweg en wandelt links het bos in via een smalle aardeweg, die parallel aan de weg loopt. Ga de richting Dietzenly uit. Aan de bordjes merk je dat je op een leerpad in een arboretum loopt. Het pad wordt steeds zanderiger en loopt even verderop uit op een asfaltweg, die je rechtdoor volgt. Je wandelt voorbij de Büschkapelle (Boskapel) (3), die iets lager ligt en waar een picknickplaats is aangelegd. Je hebt nu 2 km achter de rug. De route voert hier door een waterwingebied. Dat is helemaal niet verwonderlijk als je weet dat je dicht bij het hoogste punt van de Vulkaneifel (vulkanische Eifel) bent, de Dietzenley, die 617 m hoog is.
Bij de volgende Y-splitsing sla je links de verharde weg in; let op de kamperfoelie aan weerszijden van de weg. Hij voert door een loofbos en loopt uit op een kruispunt. Sla hier de weg in die ter hoogte van een bank naar rechts omhoogloopt. Op het plateautje volg je de hoofdweg en bij de Y-splitsing ga je linksaf en volg je wandeling nr. 14, nog altijd richting de Dietzenley. Het pad gaat vervolgens steil omhoog en voert nog altijd door een bos, waar naaldbomen en loofbomen elkaar afwisselen. Neem bij de volgende Y-splitsing het pad rechts omhoog. Van aan de kapel tot aan de Dietzenley (4) ben je ongeveer 45 min onderweg.

Bij het begin van de afdaling moet je goed opletten. Je moet namelijk eerst talloze zijwegen passeren voor je aan het bord Büscheich een pad opgaat. Het daalt fors af en is aangegeven met de cijfers 6 en 14 van de Eifelverein. Wees voorzichtig! Eerst zijn er een paar treden, waar je bij regenweer makkelijk kunt over uitglijden. Je dwarst een ander pad, duikt vervolgens een sparrenbos in en komt een eindje verderop bij een Y-splitsing. Kies hier de rechtse aftakking.
Aan de rand van het bos, ter hoogte van een aantal sportterreinen, verandert de grasweg in een asfaltweg. Je komt uit op de hoofdweg Gerolstein-Büscheich en gaat hier linksaf. Zo kom je in Büscheich (5) (hoogte: 480 m, 528 inwoners). Een bord geeft aan dat je vanaf Gerolstein al 5,3 km hebt afgelegd.
Voorbij het dorpskerkje blijf je rechtdoor wandelen. Net buiten de dorpskom verlaat je de weg richting Niedereicb en sla je aan de Y-splitsing links de weg in, die verboden is voor auto's. Hij loopt omlaag en gaat over in een verharde weg die naar Michelbach (6) (hoogte: 420 m, 134 inwoners) afdaalt. In Michelbach is de weg opnieuw geasfalteerd en komt hij uit op de hoofdweg, die je naar rechts volgt. Je steekt vervolgens de Michelbach over, waarnaar het dorp genoemd is. Een vijftigtal meter verder verlaat je de hoofdweg en sla je rechts af tussen twee huizen, net voor het restaurant (je volgt nu wandeling nr. 18). Steek opnieuw de beek over en ter hoogte van een boerderij volg je een smalle verharde weg; hij gaat omhoog, maakt een scherpe bocht naar links en duikt het bos in.
Bij een Y-splitsing daal je naar links af, op een bordje lees je Kyll-Birresborn (je volgt nog altijd wandeling nr. 18). Tussen het struikgewas is het aangenaam wandelen. Je volgt de beek, die je in de diepte hoort kabbelen, tot ze uitmondt in de Kyll Deze rivier is breder en stroomt onder meer door Gerolstein, maar dat wist je natuurlijk al.
De route komt uit op een pad dat van rechts komt. Een beetje verder staat een bord. Hierop lees je dat je vanaf Michelbach 2,3 km hebt afgelegd; dat je voor Birresborn-Gerolstein rechtdoor moet, en voor Bascheich-Gerolstein rechtsaf Je gaat hier rechtdoor. Aan je rechterzijde kun je onder de naaldbomen grote mierennesten bewonderen. Voor een kruispunt met een weg aangegeven als 'wandeling nr. 6', sla je links een pad in dat afdaalt naar de Kyll. Steek voorzichtig deze rivier over via een oude smalle brug van hout. Je volgt een grasweg naast de rivier en passeert een slagboom. Je wandelt nu tussen de weg en de spoorweg aan de ene kant en een veld en de rivier aan de andere kant. Je passeert de oude fabrieksgebouwen waar het mineraalwater werd gebotteld (Mineralbrunnen) (7). Vanaf Gerolstein heb je 9,5 km afgelegd.
Steek de spoorweg over via een draaihek, vlak bij een overweg aan je linkerzijde. Dan steek je - voorzichtig! - de hoofdweg over en wandel je over de houten balkjes en tussen het gras tot aan de rand van een groot sparrenbos. Het pad loopt aanvankelijk parallel aan de weg, die iets lager gelegen is. Het wordt zeer smal en loopt omhoog door een bos, bestaande uit kleine boompjes en met mos bedekte stenen. Je moet goed uitkijken waar je loopt en dat maakt het behoorlijk lastig. Sportschoenen, sandalen en ander licht schoeisel zijn hier dus volledig uit den boze.
De weg maakt een bocht naar rechts en daalt nadien lichtjes af. Op het moment dat je aan een andere weg komt, moet je echter in het bos blijven. Je gaat dus naar rechts omhoog; je zult merken dat je je eerst loodrecht op en daarna evenwijdig aan de weg bevindt.
Het pad komt uit op een bredere, verharde weg, die aan de rand van het dorp Birresbom (8) in een asfaltweg verandert. Je hebt 12 km afgelegd in iets meer dan 3 uur.

Je komt bij een Y-splitsing. Sla rechts de bijna vlakke weg in, die ter hoogte van de kerk bij de hoofdweg uitkomt. Aan het nabijgelegen grote kruispunt moet je rechtdoor richting Mürlenbach. Volg daarbij wandeling nr. 2. Laat de weg naar Salm aan je linkerzijde en ga rechtdoor over een beek. Voor de weg naar rechts afbuigt, moet je rechts de Brückenstrasse in, een straat die bol staat van de oude huizen. Je ziet hier onder meer een prachtig vakwerkhuis. Volg daarna de Fischbachstrasse en Im Steinreich.
De weg is geasfalteerd en is nog altijd bewegwijzerd als 'wandeling nr. 2'. Hij gaat flink omhoog, duikt het bos in en maakt enkele brede bochten, eerst naar links, dan naar rechts.
Bij het begin van de eerste bocht passeer je de verharde weg, die naar de ijsholtes (Eishölen) voert. Langs deze weg is er gelegenheid om te picknicken en te barbecuen.
Als je de bochten achter de rug hebt, beland je bij een Y-vormig kruispunt. Hier moet je de weg langs de bosrand verlaten en links de weg inslaan, die opnieuw het bos induikt.
Na ongeveer 200 m kom je bij een groot kruispunt waar vijf wegen elkaar kruisen. Kies hier de weg uiterst rechts; hij loopt omhoog en verlaat weldra het bos.
Daarna kun je kennismaken met Adam en Eva (Adam und Eva) (9), twee grote dennen van tweehonderd jaar oud. De ene heet Adam en is 21 m hoog en 3,25 m breed, de andere heet Eva en is 19 m hoog en 3 m breed. Je bent hier vlak bij de 548 m hoge top van de Daxberg op zo'n 15 km van Gerolstein. Je wandelt nu over een brede, verharde en min of meer vlakke weg. Het is hier heerlijk wandelen tussen het struikgewas. Bovendien kun je genieten van een weids en magnifiek panorama.
Bij de volgende Y-splitsing ga je rechtsaf. Blijf daarna rechtdoor stappen tot aan een kruispunt met een wegkruis (Schützkreuz) (10), dat hier geplaatst werd in 1986. Hier moet je van richting veranderen en links afdalen richting Mürlenbach, het eindpunt van deze eerste etappe (je volgt nog altijd wandeling nr. 2 van de Eifelverein).
De brede weg voert vervolgens door een naaldbos en is verhard. Zodra je uit het bos bent, verandert hij in een met gras begroeide weg. Net voor Mürlenbach krijg je een asfaltweg onder de wandelschoenen. Hij gaat eerst lichtjes omhoog, daalt dan af en begint voorbij het tweede huis opnieuw te stijgen. De wegen aan je linker- en rechterzijde wandel je rustig voorbij. De weg kronkelt zich op een heuvelkam en doorheen de velden, waar je een uitgestrekt panorama krijgt over de hele streek.
Voorbij het derde huis maakt de weg nog enkele bochten. Juist aan de laatste bomenrij verlaat je hem en daal je rechts een grasrijke en daarna verharde weg af je kunt nogmaals genieten van een mooi uitzicht over het schitterende dorp, dat ingesloten ligt in de vallei van de Kyll en wordt beheerst door de gerestaureerde ruïne van een oude middeleeuwse Burg. Je komt in Mürlenbach (11) aan via een plein waar links een fraai huis staat. Het dateert uit 1768 en is dringend aan een opknapbeurt toe. Ter hoogte van het hotel Burghof kom je terecht op de hoofdweg.

Handige links bij deze route

Hiking-site.nl op Twitter

Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 27-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!